گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر؛

۸ نكته از فیلم های اكران نوروز ۹۸، فاتح رقابت ژنرال های گیشه كیست؟

۸ نكته از فیلم های اكران نوروز ۹۸، فاتح رقابت ژنرال های گیشه كیست؟

به گزارش مجله سرگرمی اكران نوروز ۹۸ عرصه رقابت فیلمسازانی است كه هر یك در سال های اخیر از جدی ترین مدعیان فتح گیشه بوده اند؛ پیروز این رقابت كیست؟



خبرگزاری مهر - گروه هنر- زهرا منصوری: روز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه بالاخره بعد از كش و قوس های فراوان تركیب نهایی فیلم های اكران نوروز ۹۸ مشخص شد. فصلی كه صاحبان آثار بیشترین تلاش ها را برای اكران آثارشان به كار می بندند چراكه معتقدند آثار سینمایی بیشترین فروش را در این بازه زمانی دارد. هرچند فروش ضعیف بعضی از فیلم های سینمایی در همین بازه زمانی نشان از آن دارد كه یك فیلم سینمایی خودش باید خصوصیت ها و مولفه های فروش را داشته باشد و فصل اكران تضمین قطعی برای فروش نیست!
با این همه بنظر می رسد صاحبان آثار به سبب اینكه مخاطبان بیشترین وقت آزاد را برای تماشای فیلم ها در همین ایام نوروز دارند، كماكان برای بهره مندی از فرصت اكران در این فصل به رقابت تنگاتنگ با یكدیگر می پردازند.
امسال اما فیلم های سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «چهار انگشت» ساخته حامد محمدی، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توكلی، «زندانی ها» ساخته مسعود ده نمكی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی، «ژن خوك» ساخته سعید سهیلی و «پیشونی سفید ۳» ساخته جواد هاشمی در این رقابت گوی سبقت را از سایرین ربودند و سرانجام بعنوان فیلم های اكران نوروزی ۹۸ عرضه شدند و از روز گذشته ۲۵ بهمن ماه اكران خویش را شروع كرده اند. در این گزارش كوشیده ایم نگاهی متفاوت به تركیب این آثار داشته باشیم.
امسال در تركیب نوروزی ۳ فیلم طنز با عنوان های «چهار انگشت»، «رحمان ۱۴۰۰» و «زندانی ها» گنجانده شده و البته فیلم سینمایی «ژن خوك» هم رگه هایی از طنز دارد اما به قول صاحبان فیلم و برخی اعضای هیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بیشتر یك فیلم تلخ به حساب می آید تا كمدی.
در این تركیب یك فیلم كودك با نام «پیشونی سفید ۳» هم حضور دارد. سال قبل در همین بازه زمانی انیمیشن سینمایی «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان در این تركیب حضور داشت تا سنت حضور یك نماینده از سنیمای كودك در تركیب فیلم های روی پرده برقرار باقی بماند.
اكران یك فیلم پرتره با نام «غلامرضا تختی» كه به زندگی این اسطوره كشتی می پردازد در روزهایی كه حرف و حدیث درباره این پهلوان ملی نقل محافل شده است، از دیگر جذابیت های تركیب اكران نوروز به حساب می آید.
در ادامه ۸ نكته درباره تركیب فیلم های نوروز ۹۸ را مرور می كنیم؛
نكته یك؛ پرحاشیه ترین فیلم
لقب پرحاشیه ترین فیلم لیست اكران نوروز ۹۸ را می توان به «متری شیش و نیم» اختصاص داد؛ فیلمی كه از همان زمان اعلام لیست اولیه فیلم های راه یافته به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با چالش «رسیدن یا ن رسیدن به جشنواره» مواجه بود و بعدها با تأخیر در اكران جشنواره ای حاشیه هایش دنباله دار شد.
چالش بزرگ تر «متری شیش و نیم» اما به كیفیت تعامل عوامل این پروژه با نیروی انتظامی بازمی گشت؛ موضوعی كه سبب شد این فیلم در روز نخست جشنواره روی پرده نرود اما بالاخره این فیلم بعد از كش و قوس های بسیار، با تاخیر یك روزه و بعد از انجام برخی اصلاحات اكران شد.
سعید روستایی قبل از این هم با فیلم سینمایی «ابد و یك روز» كه توانسته بود، ۹ سیمرغ بلورین را در رشته های مختلف از جشنواره سی و چهارم به دست آورد، در اكران نوروزی سال ۹۵ حضور داشت و فروشی نزدیك به ۱۲ میلیارد تومان را به نام خود ثبت نمود فیلم روستایی در همین رویداد سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد و توانست برپایه مصوبه وزارت ارشاد به صورت مستقیم و بدون چالش در تركیب نوروزی قرار بگیرد. روستایی در زمان دریافت همین جایزه با گلایه ضمنی از عدم همراهی نیروی انتظامی با فیلم «متری شیش و نیم» اظهار داشت: «پشت دستم را داغ كردم كه دیگر پلیس نه فقط از جلوی دوربین كه از پشت دوربین فیلمم هم رد نشود!»
این اظهارات، اختلافی را كه تا قبل از آن در حد شنیده ها بود، روی سن جشنواره عیان كرد و همین سرنوشت فیلم را با ابهاماتی مواجه كرد.
نیروی انتظامی هم البته به فاصله چند هفته از برگزاری آیین اختتامیه به این كنایه روستایی پاسخ داد؛ سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در گفتگو با خبرگزاری فارس این رفتار كارگردان «متری شیش و نیم» را بچگانه خوانده و اظهار داشته بود: «بنده ۲ بار فیلم «متری شیش و نیم» را پیش از جشنواره در حضور كارگردان دیدم و درباره جزء به جزء موارد اصلاحی توافق كردیم. اما آنها بداخلاقی كردند و نسخه ای را نمایش دادند كه نه تنها اصلاح نشده بود بلكه سكانس های اضافه تر هم داشت.»
شاید همین پاسخ تند و تیز هم سبب شد روستایی از گفته های پیشین خود عقبگرد و در آستانه اكران نوروزی فیلمش با انتشار یادداشتی از خانواده نیروی انتظامی دلجویی كند و بنویسد؛ «اكنون همچون شهروندی كوچك، از همراهی، محبت و دوستی تمامی همراهانمان در نیروی انتظامی تشكر می كنم. بدون همراهی و امكانات آنان «متری شیش و نیم» ساخته نمی شد، به انجام نمی رسید و امروز كه زمان اكران آن فرا رسیده مشتاقم در كنار این عزیزان و بخصوص خانواده های عزیز شهدای نیروی انتظامی تماشاگر فیلم باشم.»

در «متری شش و نیم» كه داستان جستجوی پلیس مبارزه با مواد مخدر را برای پیدا كردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت، به تصویر می كشد، نوید محمدزاده، پیمان معادی و پریناز ایزدیار به ایفای نقش پرداخته اند و این دومین همكاری این بازیگران پس از «ابد و یك روز» با سعید روستایی است.
سعید روستایی قبل از این هم با فیلم سینمایی «ابد و یك روز» كه توانسته بود، ۹ سیمرغ بلورین را در رشته های مختلف از جشنواره سی و چهارم به دست آورد، در اكران نوروزی سال ۹۵ حضور داشت و فروشی نزدیك به ۱۲ میلیارد تومان را به نام خود ثبت نمود. این حالا دومین حضور سعید روستایی با دومین فیلمش در بین آثار نوروزی است كه با عنایت به تبلیغات گسترده، تعداد بالای سینماهای نمایش دهنده، سابقه این كارگردان و اكران موفق در زمان جشنواره، بتواند یكی از پرفروش های اكران نوروزی باشد.
از دیگر حواشی «متری شیش و نیم» هم ماجرای احتمال رده بندی سنی آن برای اكران عمومی است. حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در جریان برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در توییترش نوشت: «برخی فیلم های جشنواره امسال، به سبب داشتن صحنه های خشن یا نامناسب برای كودكان و نوجوانان، در اكران عمومی رده بندی سنی خواهند گرفت» و برخی یكی از فیلم های مصداق این نظر انتظامی را «متری شیش و نیم» دانستند. هنوز اما اعلام نشده آیا برای اكران نوروزی فیلم سعید روستایی رده بندی سنی اعمال خواهد شد یا خیر.
نكته دوم؛ چالش برانگیزترین تجربه
از میان چهره های مختلفی كه بعنوان كارگردان و بازیگر سهمی از ویترین نوروزی سینماها دارند، یكی از ویژه ترین چهره ها هادی حجازی فر است؛ بازیگری كه نخستین حضور جدی اش در سینما با فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان رقم خورد و بعد از آن به شمایل ثابت و كلیدی فیلم های مهدویان تبدیل شد.
حجازی فر البته از دل تئاتر برخاسته بود و سال ها بر صحنه ها و جشنواره ها درخشیده بود، اما با اولین حضور سینمایی اش بود كه توانست به یكی از چهره های موردتوجه، رسانه ها تبدیل گردد.

حجازی فر پس از «ایستاده در غبار» حضور در سه فیلم دیگر مهدویان با نام های «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و هم فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی كیا را هم تجربه نمود و در همین مسیر بود كه به سبب شباهت نقش هایش موردانتقاد برخی منتقدان قرار گرفت. او همان سال در نشست «به وقت شام» در جشنواره فجر عنوان نمود كه برای گریز از این انتقادات می خواهد حضور در فیلم های «كمدی» هم را تجربه كند.
حجازی فر بعد از این اعلام در نخستین مبادرت به ایفای نقش در فیلم سینمایی «كاتیوشا» ساخته علی عطشانی پرداخت و موفق به تعویض چهره سینمایی خود شد البته وی در همین مسیر بازی در مجموعه «ممنوعه» را هم تجربه نمود.
حالا «ژن خوك» سعید سهیلی چالشی جدید برای این بازیگر است تا وجه دیگری از توانمندی های خود در عرصه بازیگری را به قضاوت مخاطبان سینما و منتقدان بگذارد. آن هم در سالی كه حضورش در قسمت دوم «ماجرای نیمروز» بار دیگر تحسین منتقدان را به همراه داشته و حالا جدی تر از قبل زیر ذره بین رسانه ها قرار دارد.
نكته سوم؛ دوئل ژنرال های گیشه
از ویژه ترین نكات درباره تركیب فیلم های اكران نوروز ۹۸ حضور فیلم سازانی است كه هر یك در سال های اخیر از مدعیان جدی فتح گیشه سینماها بوده اند.
از سعید سهیلی كه با «گشت ارشاد» شكستن ركورد فروش تاریخ سینمای ایران را تجربه كرده بود تا مسعود ده نمكی كه با سه گانه «اخراجی ها» باب تازه ای را در ثبت ركورد فروش در گیشه سینماها باز كرد. حامد محمدی هم با «اكسیدان» تجربه موفقی برای ساخت یك فیلم مخاطب پسند را در كارنامه اش ثبت كرده است.
در میان فیلم های پرفروش غیركمدی سال های اخیر هم «تنگه ابوقریب» و «ابد و یك روز» جایگاه ویژه ای به بهرام توكلی و سعید روستایی بخشیده كه به راحتی نمی توان آنها را از كورس رقابت فتح گیشه كنار گذاشت.
با این همه اما جدی ترین مدعی فتح گیشه نوروز را می توان منوچهر هادی دانست.
منوچهر هادی امسال برای نخستین بار با فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» اكران نوروزی را تجربه می كند؛ فیلمی كمدی كه علی سرتیپی صاحب بزرگترین شركت پخش سینمای ایران، تهیه كنندگی آنرا برعهده گرفته است.

هادی قبل از این فیلم سینمایی «آینه بغل» را در پاییز ۹۶ به نمایش گذاشت؛ فصل اكرانی كه به قول بسیاری یكی از بدترین فصل های نمایش به حساب می آید اما این فیلم به لطف حضور محمدرضا گلزار و جواد عزتی توانست به فروشی نزدیك به ۲۰ میلیارد تومان برسد كه در آن زمانی یكی از ركوردهای فروش محسوب می شد. تجربه ای كه پیش تر «من سالوادور نیستم» به واسطه حضور رضا عطاران برای هادی رقم زده بود.
«تنگه ابوقریب» و «ابد و یك روز» جایگاه ویژه ای به بهرام توكلی و سعید روستایی بخشیده كه به راحتی نمی توان آنها را از كورس رقابت فتح گیشه كنار گذاشت منوچهر هادی در این سال ها ثابت كرده هرچند آثارش به لحاظ سینمایی چیزی برای عرضه ندارند، اما در جذب مخاطب موفق بوده و به تعبیری رگ خواب مخاطبان را به خوبی می شناسد.
«رحمان ۱۴۰۰» هم از ۲ چهره كلیدی و نام آشنا برای مخاطبان برخوردار است؛ محمدرضا گلزار و مهران مدیری كه شاید تضمینی برای فروش این فیلم محسوب شوند اما علاوه بر این ۲ بازیگر سعید آقاخانی، یكتا ناصر، بهرام افشاری و غلامرضا نیكخواه هم در «رحمان ۱۴۰۰» حضور دارند.
از نكات جالب درباره «رحمان ۱۴۰۰» انصراف آن از حضور در جشنواره فیلم فجر بود كه می توان علل متعددی برای آن در نظر گرفت اما دور از ذهن نیست كه منوچهر هادی برای گریز از قضاوت شدن «رحمان ۱۴۰۰» از جانب منتقدان و اهالی رسانه و همینطور به وجود نیامدن بار تبلیغاتی منفی برای فیلمش، از حضور در این رویداد سینمایی صرف نظر كرده باشد. با این وجود بنظر می رسد این فیلم به سبب سابقه ذهنی مخاطب از «آینه بغل»، تبلیغات زیاد و همینطور حضور ۲ بازیگر كلیدی بتواند پرفروش ترین فیلم اكران نوروزی باشد.
نكته چهارم؛ ركورددار اكران نوروزی
صحبت از كارنامه ویژه كارگردانان فیلم های نوروزی در میدان فتح گیشه به میان آمد اما ویژه ترین كارگردان در این تركیب را می توان مسعود ده نمكی دانست كه علاوه بر كارنامه موفق در گیشه، صاحب یك ركورد جالب هم هست.
مسعود ده نمكی كارگردانی است كه تا امروز خیلی از ساخته هایش توانسته اند فرصت اكران نوروز را داشته باشند. او قبل از این با فیلم های سینمایی «اخراجی ها» «اخراجی های ۲»، «اخراجی های ۳»، «رسوایی» و «معراجی ها» بخت خویش را برای فتح گیشه نوروز آزموده بود و حالا «زندانی ها» ششمین فیلم از مجموع ۷ ساخته اوست كه در این بازه زمانی رنگ پرده به خود می گیرد.

ده نمكی اتفاقاً توانست با سه گانه خود با نام «اخراجی ها» ركوردی تازه را در گیشه سینماها به جای بگذارد به صورتی كه فصل اول این فیلم فروشی دو میلیاردی در سال ۸۶، فصل دوم فروشی ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در سال ۸۷ و فصل سوم فروش ۶ میلیاردی در سال ۹۰ داشته است. اما «رسوایی» با عقب گرد در گیشه در نوروز ۹۲ توانست به فروش ۵ و نیم میلیاردی برسد و «معراجی ها» هم كمترین فروش را به نسبت به دیگر آثار این كارگردان داشته است.
حالا باید دید ده نمكی به تغییر ذائقه مخاطب توجه داشته و آیا «زندانی ها» می تواند باردیگر او را صدرنشین گیشه سینما كند؟
نكته پنجم؛ تجربه های نوروزی
در میان شش فیلمساز رقیب ده نمكی اما دو فیلمساز دیگر هم قبل از این حضور در مارتن اكران نوروزی را تجربه كرده بودند؛ سعید سهیلی و سعید روستایی.
سعید سهیلی قبل از این «گشت ارشاد ۲» را در ویترین نوروزی سینماها داشته است؛ فیلمی كه به پشتوانه فروش و استقبال از قسمت نخست، از ابتدا هم فروش تضمین شده ای داشت و با همین پشتوانه توانست رقبایی چون «ماجرای نیمروز»، «خوب بد جلف»، «یك روز بخصوص»، «سه بیگانه» و «آباجان» را كه در همان نوروز ۹۶ روی پرده رفتند، پشت سر بگذارد.
سعید روستایی اما تجربه ای متفاوت تر از حضور در اكران نوروز داشته است.
«بادیگارد»، «كفش هایم كو؟»، «خشم و هیاهو»، «پنجاه كیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم» فیلم هایی بودند كه سعید روستایی با نخستین فیلم كارنامه اش یعنی «ابد و یك روز» در نوروز ۹۵ به رقابت با آنها پرداخت. تركیبی كه موفقیت در آن برای فیلمی غیركمدی از جنس ابدویك روز می توانست دور از انتظار باشد. با این همه اما فیلم سعید روستایی هرچند نه بعنوان «پرفروش ترین» كه به عنوان یكی از «موفق ترین» فیلم های غیركمدی سال توانست مخاطبان بسیاری را به سالن نمایش بكشاند.
سعید روستایی، سعید سهیلی و مسعود ده نمكی حالا رقبایی تازه نفس دارند كه هر یك برای اولین بار ویترین نوروزی را تجربه می كنند؛ آیا این سه فیلمساز میدان را به رقبای تازه نفس واگذار خواهند كرد؟
نكته ششم؛ اشتراك از زندان تا كنایه های سیاسی روز
رصد تم ها و فضاهای مشترك در فیلم ها از جذابیت های ژورنالیستی است كه گاهی می تواند فراتر از یك بازیگوشی حائز نكاتی تحلیلی و واجد اهمیت هم باشد. این رصد غالباً در آنالیز و تحلیل فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر در دستور كار برخی منتقدان و اصحاب رسانه قرار می گیرد.
از نكات جالب درباره چهار فیلم از تركیب فیلم های نوروز ۹۸ هم اشتراك فرمی و محتوایی با مبحث «زندان» است.

آنچه كه در تصاویر، پوسترها و خلاصه داستان این چهار فیلم جلب توجه می كند، حضور پررنگ «زندان» و «زندانی» در خط داستانی این آثار است تا جایی كه دو فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و «زندانی ها» مشخصاً پوستر خویش را به كاراكترهایی در لباس زندان و حبس اختصاص داده اند.
در كنار این دو فیلم، «متری شیش و نیم» روایتی بی واسطه از بازداشتگاه معتادان عرضه می دهد و فیلم كودكانه «پیشونی سفید ۳» هم بر محور داستان آزادی كاراكتر اصلی از زندان «اختاپوس» روایت می شود.
فارغ از این اشتراك اما یكی دیگر از وجوه اشتراك فیلم های اكران نوروز ۹۸ با موضوعات و حواشی داغ سیاسی و اجتماعی یك سال اخیر است. نكته ای كه درباره آن می توان به تفصیل مصادیقی را بیان كرد.
در این زمینه «ژن خوك»، «زندانی ها»، «چهارانگشت» و «رحمان ۱۴۰۰» مشخصاً رگه های سیاسی و اجتماعی عیانی دارند كه احتمالاً در كیفیت استقبال مخاطب از این آثار بی تأثیر نخواهد بود.
نكته هفتم؛ آقازاده های اكران نوروز
هرچند سعید سهیلی فیلمی در كنایه به ژن های برتر و در مذمت آقازادگی ساخته اما خودش تا به امروز هر دو فرزندش را از راه آثارش به سینما معرفی كرده و تنها فیلمسازی است كه دو آقازاده در بین فعالان سینمای ایران دارد!
امسال هم سهیلی فیلم سینمایی «ژن خوك» را با بازی پسرش سینا مهراد روی پرده دارد؛ بازیگر جوانی كه قبل از این قابلیت های خویش را با سریال «پدر» ساخته بهرنگ توفیقی به معرض نمایش گذاشته بود و به شكلی به دنبال خروج از سایه پدرش است. مسیری كه پیش تر برادر بزرگ تر یعنی ساعد سهیلی هم پیمود و امروز تبدیل به یكی از بازیگران توانمند سینمای ایران شده است.

لیست اكران نوروزی اما بازهم آقازاده دارد! حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی از تهیه كنندگان شناخته شده سینما امسال با «چهار انگشت» در اكران نوروزی حاضر است، كارگردانی كه پیش تر «اكسیدان» را ساخته بود كه با نمایش در خرداد ماه ۹۶ توانست فروشی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان را تجربه كند. موفقیتی كه نخستین فیلمش یعنی «فرشته ها با هم می آیند» هم از آن بی نصیب نبوده است.
حامد محمدی هرچند در فیلم های قبلی خود از حضور پدرش در مقام تهیه كننده بهره گرفته بود اما گویا در فیلم تازه قصد داشته از سایه پدر بیرون برود، به صورتی كه این دفعه از حضور حمید پنداشته بعنوان تهیه كننده بهره برده است.
ماهور الوند دیگر آقازاده اكران نوروزی است. او فرزند سیروس الوند كارگردان سینما و تلویزیون و دانش آموخته تئاتر است كه برای نخستین بار با «دختر» ساخته رضا میركریمی پا به عرصه سینما و بازیگری گذاشت. او بلافاصله به سبب توانایی هایش حضور در ۶ فیلم دیگر را هم تجربه نمود و حالا تازه ترین حضورش در فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» فرصت اكران نوروزی هم پیدا كرده است.
نكته هشتم؛ جای خالی فجری ها
در روزهای پایانی برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود كه ابراهیم داروغه زاده دبیر این رویداد در گفتگویی با بولتن رسمی جشنواره اعلام نمود كه «فیلم هایی كه در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده و مورد استقبال قرار گرفته اند باید در مرحله اكران هم از امكانات بهتری نسبت به سایرین برخوردار باشند. به نظر من این سیاست درستی است كه البته مطمئناً در مرحله عمل با بررسی و تعامل بیشتر با سینماگران و صاحبان آثار صورت خواهد گرفت.»
همین گفته او سبب شد كه بعضی از رسانه ها و سینماگران نسبت به اولویت پیدا كردن آثار جشنواره در اكران نسبت به دیگر فیلم ها، موضع بگیرند.

هرچند اولویت پیدا كردن فیلم های جشنواره برای اكران، در سال های ابتدایی جشنواره به صورت جدی پیگیری می شد اما در سال های بعد خیلی از فیلمسازان حتی با تحریم جشنواره توانستند به بازه های بهتری برای اكران فیلم هایشان برسند.
درباره تركیب اكران فیلم های نوروز ۹۸ هم از نكات جالب این است كه با وجود فضاسازی برخی فیلمسازان در خصوص ایجاد محدودیت برای فیلم های غایب در جشنواره برای ورود به چرخه اكران نوروزی، امسال فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر سهم حداقلی از این ویترین داشته و از ۷ فیلم این لیست تنها ۲ فیلم «غلامرضا تختی» و «متری شیش و نیم» در جشنواره حضور داشتند و هر پنج فیلم دیگر برای نخستین بار در اكران نوروزی روی پرده سینماها رونمایی می شوند!

1397/12/26
15:05:30
5.0 / 5
4489
تگهای خبر: اجرا , پوستر , تئاتر , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز