وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرد:

ارتقای سواد سلامت مهمترین مبحث سند فرهنگ سلامت

ارتقای سواد سلامت مهمترین مبحث سند فرهنگ سلامت

به گزارش مجله سرگرمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش فرهنگ در پیشگیری و خودمراقبتی اظهار داشت: فرهنگ نقش قابل ملاحظه ای در حوزه پیشگیری ایفا می كند و اگر در حوزه فرهنگ هزینه نماییم هزینه های اقتصادی، اجتماعی و... كاهش می یابند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی در دیدارش با وزیر بهداشت با اشاره به تدوین سند فرهنگ سلامت اظهار داشت: نگاهی وجود دارد كه فرهنگ را بعنوان زیست بوم اجتماعی می نگرد كه این رویكرد روز به روز تقویت می گردد و بر مبنای آن اگر بتوانیم فرهنگ را بعنوان زیست بوم زندگی اجتماعی مبنا قرار دهیم اضلاع زندگی اجتماعی بهبود پیدا می كند. بعنوان مثال اگر به مسئله پیشیگری و درمان نگاه كنید، می بینید كه پیشگیری مقدم بر درمان است و اگر در این حوزه منابع را صرف نماییم هزینه هایمان كاسته می شود. باید توجه كرد كه فرهنگ نقش قابل ملاحظه ای در حوزه پیشگیری دارد و اگر در حوزه فرهنگ هزینه نماییم. هزینه های اقتصادی، اجتماعی و... كاهش می یابند.

وی اضافه كرد: در عین حال خود مراقبتی هم حوزه ای است كه هم هزینه های كمتری را به خود اختصاص می دهد و در عین حال نتایج بیشتری هم دارد و فرهنگ مهمترین عاملی است كه به خودمراقبتی كمك می نماید. اگر بخواهیم به سمت سیاست ها و اقدامات پایدار حركت نماییم. باید بنایش را در حوزه فرهنگ بگذاریم. حوزه فرهنگ است كه به باورها، ارزش ها و هنجارهای پایدار نفوذ می كند و سیاست ها و اقدامات پایدار می سازد.

صالحی افزود: اگر می خواهیم به توسعه اجتماعی فكر نماییم. پایه و زیرساخت این توسعه در حوزه فرهنگ است. به وزارت بهداشت تبریك می گویم كه شورایی را در حوزه فرهنگ سلامت شكل داده و فرهنگ سلامت را جدی گرفته است. این مورد نشان داده است كه به سمت نگاه درست در این حوزه حركت می نماییم. به نظر می آید در این نگاه باید از همه ظرفیت های موجود استفاده نماییم. یكی از ظرفیت های موجودمان شورای فرهنگ عمومی است كه در داخل خودش ۳۰ نهاد از حوزه های فرهنگی درگیرند و گسترده ترین قرارگاه و شبكه فرهنگ عمومی ما در آن قرار دارد و از سویی یك شبكه وسیع جغرافیایی به حساب می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور اظهار داشت: اگر به فرهنگ، نگاه توسعه ای داشته باشیم ظرفیت ساختار شورای فرهنگ عمومی ظرفیت خوبی است. باید توجه كرد كه موضوعات متعددی در دستور كار شورای فرهنگ عمومی قرار دارد. مانند فرهنگ مصرف آب، سلامت و... حال اگر می خواهیم نگاه توسعه ای داشته باشیم. باید در این حوزه ها اقدام نماییم. در عین حال ما نمی خواهیم نهادسازی جدید انجام دهیم اما نهادهای موجود باید بتوانند از ظرفیت هم افزایی شورای فرهنگ عمومی استفاده كنند. بر همین مبنا وقتی بحث فرهنگ سلامت عنوان شد وزارت بهداشت در پیشبرد آن سهم قابل توجهی را در تدوین سند فرهنگ سلامت ایفا كرد.

صالحی تصریح كرد: شورای فرهنگ عمومی یك بازوی نهادهای كشور است تا آنها احساس كنند كه مسائل شان با استفاده از ظرفیت این شورا حل می گردد. یكی از اشكالاتی كه در اسناد تدوینی وجود دارد این است كه ما برای دستگاه ها وظایف ذاتی تعریف می نماییم و در نتیجه آنها گرفتار تعارض رفتاری می شوند. خوشبختانه در سند فرهنگ سلامت ساختار به گونه ای تعریف شد كه بتوان به اجرای آن امیدوار بود. متاسفانه یكی از صدمه های نظام اداری و مدیریتی ما این است كه سند تدوین می گردد اما اجرا نمی گردد.

وی همینطور اظهار داشت: در این سند به ایجاد پویش های اجتماعی هم توجه شده است. در حوزه توانسته ایم پویش های اجتماعی را شكل دهیم و از آنها بهره بریم موفق تر بوده ایم. از طرفی توجه به كانون های اجتماعی و مردمی و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی هم بسیار موثر است.

وی با اشاره به ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه فرهنگ، اظهار داشت: بخش خصوصی در بعضی حوزه ها مانند بیمارستان سازی، مدرسه سازی، اسكان و... احساس مسئولیت كرده و جلو آمده است اما هنوز نقش درستی در حوزه فرهنگ ندارد. اینكه بتوانیم بخش خصوصی را با زیرساخت توسعه فرهنگ درگیر نماییم در سند فرهنگ سلامت دیده شده است. خوشبختانه در این مدت قدم های رو به جلویی طی شده و به نظر می رسد گام ها به نقطه های اجرایی نزدیك تر شده اند و باید به سمت شكل گیری كارگروه های استانی و شهرستانی رویم.

به طور كلی ۳۶ اقدام در این سند دیده شده و دستگاه های مختلف هم بعنوان مجری آنها دیده شده اند. مهمترین بحث در سند فرهنگ سلامت ارتقای سواد سلامت است.




1397/09/11
15:57:43
5.0 / 5
4767
تگهای خبر: اجرا , سلامت , فرهنگ , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز