در هشتمین كنگره ایران شناسی اسپانیا بیان شد:

كلمه ایران شناسی برای خیلی از كشورها عجیب و غریب است

كلمه ایران شناسی برای خیلی از كشورها عجیب و غریب است

مجله سرگرمی: هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا در حالی در دانشگاه تهران شروع شد كه دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا از بی توجهی ها نسبت به این انجمن نوپا در این كشور غرب اروپا اطلاع داد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا در حالی یك شنبه ۱۳ آبان در دانشگاه تهران شروع شد كه نه تنها برای اولین بار ایران برای برگزاری این كنگره انتخاب شده، بلكه مسئولان اسپانیایی این انجمن هم از بی توجهی و كم دانشی اسپانیایی ها نسبت به ایران و این انجمن گلایه دارند.

خواكین رودریگز وارگاس - دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا - در آیین افتتاحیه این كنگره اظهار داشت: اعضای انجمن ایران شناسان اسپانیا در ایران بسیار كم است، بسیار دور از وضعیتی است كه همین رشته مطالعات ایرانی در كشورهایی مانند انگلیس و لهستان با آن روبه رو هستند.

او با اشاره به این كه این انجمن در سال ۲۰۰۹ در اسپانیا فعال گشته است، افزود: این در شرایطی است كه هر انجمن ایران شناسی در دیگر كشورهای اروپایی حداقل ۱۰۰ سال قدمت دارند، اما ما در اسپانیا حتی یك دپارتمان مطالعات ایرانی هم نداریم.

وی راه اندازی انجمن ایران شناسی اسپانیا را یك اتفاق مهم دانست و اضافه كرد: اولین قصدمان از طریق اندازی این اتفاق تولید یك دپارتمان زبان فارسی بود كه در دو بُعد به آن نگاه می كردیم، نخست این كه یك استراتژی انتخاب نماییم تا هر سال یك كنگره ی متفاوت در دانشگاه های مختلف اسپانیا و حتی كشورهای دیگر برگزار نماییم، چون حتی كلمه ی «ایران شناسی» برای خیلی از این كشورها عجیب و غریب هستند.

او رایزنی فرهنگی ایران در مادرید را یكی از معدود مكان های فرهنگی دانست كه از انجمن ایران شناسی اسپانیا حمایت های مادی و معنوی زیادی كرده است.

دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا اظهار نمود: فكر نكنید اسپانیا مانند فرانسه و انگلیس قدمت زیادی در تولید چنین مركزی دارد، ما تازه به دنیا امده ایم، اما امیدواریم بتوانیم در اینده ای نه چندان دور شاهد تولید دپارتمان ایران شناسی در اسپانیا باشیم.



ادبیات فارسی پیوند دهنده ایران و اسپانیا

سید احمدرضا خضری - رییس هشتمین كنگره بین امللی انجمن ایران شناسی اسپانیا - هم در آئین افتتاح این كنگره اظهار داشت: روابط ایران و اسپانیا بعنوان دو كانون تمدنی مهم غرب و شرق پیشینه ای دراز به طول دو هزار سال دارد.

او با بیان این كه این روابط در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تداوم داشته اند، اضافه كرد: اما خوشبختانه تحولات سیاسی و مشكلات اقتصادی مانع ادامه این روابط نشده اند. بلكه روابط فرهنگی و علمی از دیرباز مبحث مهم و قابل توجهی همیشگی بوده كه بعنوان یك عامل اثرگذار بین دو طرف ایفای نقش كرده است.

وی در ادامه ادبیات فارسی را پیوند دهنده بین دو ملت دانست و اضافه كرد: ترجمه آثار كلاسیك، مبادلات فرهنگی بین فرهیختگان و اندیشمندان دو كشور، تاسیس كرسی های ادبیات اسپانیایی در ایران و كرسی های ادبیات فارسی در اسپانیا و در نهایت تاسیس انجمن ایران شناسی در اسپانیا در حدود پ۰ سال گذشته، اقدامات اولیه برای پایه ریزی این انجمن بوده است.

سخنران انگلیسی زبان بدون مترجم در كنگره ایران شناسی

آلفرد گوتیرز كاواناك - رییس انجمن ایران شناسی اسپانیا - هم در آئین افتتاح این كنگره كه در كتابخانه مركزی دانشگاه تهران برگزار شد، دانشگاه تهران را یك مكان بزرگ دانست كه با عنایت به قدمت آن، در این مركز علمی فرهنگی هم تاریخ نهفته است.

او افزود: در هفت رخ تمدن ایرانی آموزش و پرورش بعنوان سطوح هویت اصلی ایرانی شمرده می شوند.

وی ادامه صحبت های خویش را به زبان انگلیسی بیان كرد.



در حالی سخنران بعدی ادواردو لوپز بوسكتس - سفیر اسپانیا در ایران - هم در آیین افتتاحیه هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا بدون مترجم صحبت های خویش را به زبان انگلیسی عرضه داد، «این كنگره با عنوان "ایران شناسی" برگزار شده است»، حتی در بخش هایی هم مجری زبان فارسی خویش را فراموش می كرد.

در این كنگره مقرر است هفت پنل تخصصی توسط ایران شناسان ایرانی و اسپانیایی با موضوعاتی مانند دوران طلایی روابط بین ایران و اسپانیا، پژوهشی در نقشه های تاریخی و كهن ایران و اسپانیا، مروری بر دوران تاریخی ایران، نقش ایرانی ها در انتقال میراث فرهنگی و هنری ایران به اسپانیای دوره اسلامی، قصه نویسی شرقی و غربی، ایران در نگاه مستندسازان ایرانی و خارجی، دیپلماسی فرهنگی و دینی ایران در قبال آمریكای لاتین و حتی تصویر تهران در سینما عرضه شوند.

در آیین افتتاح هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا محققان و مسئولانی چون ابوذر ابراهیمی تركمان – رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -، محمود نیلی احمدآبادی - رییس دانشگاه تهران -، سفیر اكوادور در ایران، هادی خامنه ای – رییس بنیاد ایران شناسی دانشگاه شهید بهشتی -، مهدی محقق - رییس موسسه مطالعات اسلامی مك گیل و رییس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی -، موسوی موحدی – استاد ممتاز دانشگاه تهران – و محمدرضا سحاب - رییس هیات مدیره مؤسسه سحاب – حضور داشتند.








1397/08/14
13:36:19
5.0 / 5
4869
تگهای خبر: تخصص , تولید , فرهنگ , مستند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز