عزاداری برای امام حسین(ع) با حضور اهل فرهنگ و هنر

عزاداری برای امام حسین(ع) با حضور اهل فرهنگ و هنر

مجله سرگرمی: مراسم گرامی داشت هفتمین شب شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان با حضور جمعی از هنرمندان برگزار گردید.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، حجت الاسلام كاظم صدیقی، امام جمعه تهران در این مراسم كه چهارم مهرماه در موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد، با اشاره به اینكه در طول تاریخ و بعد از واقعه عاشورا، گروهی از انسان ها كمر بسته پرچم آزادگی را به دست گرفته و در لباس اسارت در برابر نامردی ها و آدمكشی ها ایستادند بیان كرد: خداوند متعال برای آگهی دادن به ما نعمت هایی را در اختیارمان قرار داده است. ما وقتی به دنیا آمدیم هیچ نقشی بر ذهنمان ترسیم نشده بود و یك قلب صاف و تابلو نوشته نشده در اختیارمان قرار گرفت. خداوند به ما گوش و چشم عطا كرد، پس شنیده ها مواد اولیه هستند و انسان اگر هنرمند باشد، خواهد توانست با تاكید بر این مواد، سناریو زیبایی را به نمایش گذارد.
حجت الاسلام صدیقی افزود: انسان وقتی اطلاعاتی را با روزنامه كسب می كند، در حد آن روزنامه اطلاعات دارد، اما وقتی به محضر استاد می رسد در برابر او زانو زده، فراز و نشیب ها را طی كرده به جایی می رسد و خواهد توانست به گنجینه اخلاق دست یابد، بنابراین داشتن استاد خود نوعی اخلاق است و انسان باید باور كند از همه باید آموخت، گوش را باید باز كرد، تمام چیزهای مثبت را شنید و بیش از تشویق، انتقادها را به جان خرید.


امام جمعه تهران با اشاره به اینكه در روایتی از معصومین آمده است كه همواره منزه باشید و زیبایی عالم معلول نظم دقیقی است كه خدای متعادل در این جهان حاكم كرده است، بیان كرد: شما هم اوقات خویش را به چهار بخش تقسیم كنید؛ در یك بخش مهم انسانی دلسوز و خیرخواه همواره شما را ویزیت كند، معایب تان را گوشزد كرده و به شما برای رفع آن راهكار دهد و این موضوعی است كه در جامعه ما كمتر به آن توجه شده است. وقتی افراد موقعیتی به دست می آوردند گوش شنوایی ندارند و وقتی زمین می خورند دیگر كاری از دست هیچ فردی برنمی آید.

او در ادامه اظهار داشت: همه هنرمندان عزیز ما به مثابه كشتی هستند. این كشتی اگر خراب شود تمام افرادی كه بر آن سوارند غرق خواهند شد، پس اگر هنرمند به هنر الهی و سازنده نپردازد، هنر خویش را به ارزانی از دست داده است. امكان دارد افرادی در این مسیر بزرگ یا كوچك شوند كه حقشان نبوده است.


حجت الاسلام صدیقی با اشاره به نقش اثرگذار رسانه های اجتماعی در تربیت انسان ها اضافه كرد: تریبون های نماز جمعه هم اگر در راه رفع مشكلات جامعه قرار نگیرد، جامعه بر باد می رود. امروز هم منبرهای جهانی و شبكه های مجازی كه از هر مجازی حقیقی تر هستند، برد جهانی دارند كه اگر سم باشد تمام جهان را مسموم كرده و اگر جان باشد به تمام پیكرهای بی جان، جان می بخشد.
او بیان كرد: انسان نیازمند داشتن طبیب جان است و فردی كه از انتقاد و ایراد گرفتن گریزان است، در جهل مركب خواهد ماند و بت خویش را برای خود بزرگ كرده و در زمان سقوط فردی نمی تواند او را از جا بلند كند. پروردگار آیینه هایی شفاف برای نشان دادن زیبایی و زشتی ها در رأس آن قرآن كریم عطا كرده است. عقل هم بعنوان حجت باطنی مقرر شده و انسان صاحب فكر و اندیشه می تواند راه درست را از نادرست تشخیص دهد. انسان ظاهربین با یك لبخند هستی خویش را می بازد اما انسان عاقل فكر می كند، نتایج امور را ارزیابی می نماید و با نتیجه درست زندگی می كند.


امام جمعه تهران اضافه كرد: مرحوم كلینی كتابی از كاتب های مادر شیعه را نوشته كه یكی از جلدهای این كتاب با عنوان "اصول كافی اخلاقیات" است و اولین فصل از این جلد "عقل" است و بعد به سراغ "علم" رفته چون كه انسانی كه علم داشته باشد اما عقل نداشته باشد بیشتر بر او سوار می شوند و بیشتر گرفتاری های امروز جامعه ما، همین دانشمندان بدون عقل هستند و افرادی كه دانش و هنر خویش را ارزان و آسان می فروشند هم در این گروه قرار می گیرند.
حجت الاسلام صدیقی با تاكید بر اینكه بعضی از رسانه ها، ثروت های معنوی را از ما گرفته و مبحث و مشكلات اقتصادی و گرانی را مطرح می كنند، بیان كرد: این در شرایطی است كه رسالت هنرمندان در تحكیم خانواده و تقویت صفات حسنه انسانی مانند صداقت و عدالت بسیار مؤثر است. نقش آثار هنری در این زمینه بسیار والا است. دغدغه ما نباید دنیا و این زندگی گذرا باشد و قیمت علم ما نباید دریافت ماهانه و جوایزی باشد كه برای ساختن فیلم ها دریافت می نماییم.


او اظهار داشت: پول منبر ما نباید تبلیغ شخص یا جریان خاصی باشد. امانت یك امت در دست ماست. ما در حال فرهنگ سازی در جامعه هستیم و اگر آدرس غلط دهیم، انسانی كه فرصتی را از دست داده، راهی برای بازگشت ندارد. اولین رسالت دولت ها فرهنگ، دومین رسالت آن ها اقتصاد و سومین مورد سیاست است، اما متأسفانه به علت توجه بیش از حد به سیاست، فرهنگ هیچ گونه اولویتی ندارد و اقتصاد در اولویت دوم قرار گرفته است.
حجت الاسلام صدیقی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینكه انسان اگر با عقل خود زندگی كند، با دین خود زندگی كرده و عقل انسان را به سمت دین هدایت كرده و دین هم به افراد برنامه می دهد، اظهار نمود: منبع آگاهی ما قرآن كریم است و قرآن از هیچ چیزی فروگذار نكرده و نیاز بشر در تأمین سعادت دنیوی و اخروی در آن محقق شده است. در كنار قرآن و حدیث، منابع دیگری هم وجود دارد كه تابحال در حوزه های علمیه از آن استفاده نشده كه یكی از آن ها گنجینه ها نیایش است. چهارمین منبع هم زیارت نامه های حضرات معصومین علیهم السلام است كه چشمه معرفت و ابر رحمت است.


او همینطور با اشاره به فضائلی از زیارت عاشورا بیان كرد: عاشورا جریان و تابلو همیشگی برای بشر است و زیباترین تابلو زندگی، عاشورا است و شهدای این واقعه انسان هایی هستند كه مرگ برایشان شیرین است.

از جمله افراد حاضر در این مراسم می توان به سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور، حجت الاسلام احمد مازنی رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، هادی مظفری مدیركل مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر كارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، محمد الهیاری مدیركل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد، دلاور بزرگ نیا رئیس میراث فرهنگی استان تهران، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، اصغر امیرنیا مدیركل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشكسوت، و علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و هنرمندانی چون: فریدون شهبازیان، جلیل رسولی، حسن ریاحی، بهزاد فراهانی، محمد سریر، ایرج راد، قطب الدین صادقی، سیاوش تهمورث، محمد رحمانیان، اسماعیل خلج، رضا ناجی، محمود عزیزی، حسین مسافرآستانه، اصغر همت، حمیدرضا نوربخش، داود فتحعلی بیگی، محمد فیلی، عبدالجبار كاكایی، رسول اولیازاده، اسماعیل آذر، عزت الله مهرآوران، هادی مرزبان، جمشید جهانزاده، عزت الله رمضانی فر، مهدی میامی، محمد شیری، حسین فرخی، قاسم زارع، پیام دهكردی، كریم اكبری مباركه، محمد معتمدی و محمود فرهنگ اشاره نمود.





















1397/07/08
12:44:57
5.0 / 5
4568
تگهای خبر: تئاتر , رسانه , زیبایی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز