درماه مبارك رمضان

برای مهمانی سراغ سنت های فراموش شده قزوین رفت

برای مهمانی سراغ سنت های فراموش شده قزوین رفت

مجله سرگرمی: مستند پیرآئین دوشنبه هفتم خرداد بینندگانش را با آداب و رسوم مردم قزوین در ماه مبارك رمضان آشنا می كند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، مجتبی محمودی كارگردان مستند «پیرآئین» توضیح داد: این مستند به آداب و رسوم مردم قزوین از دوران صفویه تا امروز پرداخته و نگاهی به آیین هایی دارد كه بیش از ۹۹ درصد آنها از بین رفته است. در قزوین با پیشینه تاریخی فرهنگی غنی از گذشته تا امروز ماه مبارك رمضان با آداب و رسوم خاصی همراه بوده كه این مستند راوی بخشی از این آیین هاست و نگاهی انتقادی به این مورد دارد كه چرا كسی درصدد احیای آداب و رسوم فراموش شده نیست.
وی ادامه داد: یكی از آداب و رسوم مردم قزوین «حنا گذاشتن» است، بانی این رسم زنان بوده اند كه ۲۷ رمضان هر سال به امامزاده سلطان سید محمد شهر قزوین می رفتند و با نیت سلامتی و بخت گشایی حنا می گذاشتند. این سنت از دوران صفویه مرسوم بوده و امروز اثری از آن نیست. ضمن اینكه در گذشته شروع ماه رمضان در این شهر بارونق زورخانه و قهوه خانه ها همراه بوده، مردم قزوین تا سحر در این مكان ها جمع می شدند و به شاهنامه خوانی، نقالی، پرده خوانی و ذكر مصیبت كربلا می پرداختند. ریش سفیدان هم در این شهر از روز ۲۱ ماه رمضان مهمانی دادن را آغاز می كردند، یعنی افطاری دادن ها از این زمان به بعد شروع می شده است؛ رسمی كه تا كمتر از دو دهه پیش هم در این شهر رایج بود.
وی خاطرنشان كرد: این مستند در گفتارمتن كه با استناد به كتاب ها و منابع معتبر تاریخی نوشته شده و در گفتگو با ریش سفیدان قزوین به آداب رمضان در ماه مبارك رمضان می پردازد.
«برای مهمانی» در سی قسمت بیست وشش دقیقه ای در شبكه مستند سیما تصویب گردید و از آغاز ماه مبارك رمضان هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می رود و بازپخش آن هم ساعت ۱۰ روز آینده خواهد بود. هر قسمت از این مستند بازسازی به یكی از استان های ایران اختصاص دارد و تهیه آن به كارگردان های بومی سپرده شده است.

1397/03/07
13:57:39
5.0 / 5
4632
تگهای خبر: كارگردان , مستند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز