در گفت وگو با مجله سرگرمی مطرح شد؛

آهنگسازی موتورها چگونه شکل گرفت

آهنگسازی موتورها چگونه شکل گرفت

به گزارش مجله سرگرمی، آهنگساز انیمیشن موتورها در رابطه با خصوصیت های کار روی این اثر با عنایت به این که رده بندی سنی آن برای کودکان است، توضیح داد.


سامان مهدوی آهنگساز مجموعه انیمیشن «موتورها» که اینروزها روی آنتن شبکه پویا رفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با همکاری خود با عوامل سازنده این سریال پویانمایی اظهار داشت: همکاری من با تهیه کننده و کارگردان این اثر یا بهتر است بگویم با برادران اسدی، به حدود ۱۰ سال دوستی و رفاقت بازمی گردد، و اساسا این رفاقت سبب شده است که ما با سلیقه ها و نظرات هم به خوبی آشنا باشیم. وی افزود: یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شناخت هرچه بیشتر سلیقه و نظر بین کارگردان، آهنگساز و تهیه کننده است. البته ناگفته نماند که ما هم شهری هم هستیم و این یعنی احتمالا از نظر فرهنگ جغرافیایی به هم نزدیکیم. انیمیشن «موتورها» دومین همکاری انیمیشنی من با برادران اسدی بود، پیش از این در انیمیشن «آخرین پیام» باهم همکاری داشتیم، که ساخت موسیقی و صداگذاری آنرا برعهده داشتم. با اتودهای اول موسیقی کار شکل گرفت این آهنگساز خاطرنشان کرد: پیش از این که پویانمایی «موتورها» به مرحله پیش تولید برسد و زمانیکه هنوز این مجموعه یک فکر و ایده خلاق در ذهن کارگردان بود، دوستان در رابطه با پیاده سازی این ایده با من صحبت می کردند، و در واقع پیش از مرحله پیش تولید، من به نوع موسیقی این مجموعه فکر می کردم و اگر ایده ای به ذهنم می رسید، آنرا با کارگردان در بین می گذاشتم، بنابراین زمانیکه رسماً آغاز به ساخت موسیقی و اتودزدن کردم، در همان یکی دو اتود اول به نتیجه رسیدیم و ساختمان اصلی موسیقی شکل گرفت.
مهدوی در رابطه با تجربه ساخت موسیقی «موتورها» با دیگر انیمیشن های سریالی اظهار داشت: انیمیشن «موتورها» دومین تجربه من در زمینه آهنگسازی انیمیشن است و بیشتر تجربه ساخت آهنگ برای سریال های تلویزیونی و سینمایی را داشتم. تفاوتی که موسیقی پویانمایی «موتورها» با دیگر کارهای من داشت، در نوع مخاطب بود، مخاطب پویانمایی «موتورها» کودکان ۵ تا ۹ ساله هستند پس من باید طوری موسیقی می ساختم که این مخاطب بتواند با آن ارتباط بگیرد. از آنجاییکه من عاشق بچه ها هستم و همینطور کودک درون بسیار زنده و سرحالی دارم، ساخت این کار برام بسیار لذت بخش بود. برای موسیقی فضاهای متفاوتی از غم و شادی تا امید و شکست را تجربه کردیم وی ضمن اشاره به این که با عنایت به گروه سنی در نظر گرفته شده برای این مجموعه انیمیشن، برای ساخت موسیقی متن این پویانمایی از هارمونی های ساده تری بهره برده است، اظهار نمود: تلاش کردم خط ملودی اصلی دارای جمله بندی های ساده، کودکانه، شاد و مثبت باشد، و پس از انتخاب خط ملودی اصلی، آغاز به اتودزدن کردم. همینطور باید خط ملودی اصلی را در فضاهای متفاوتی مثل احساس شادی، غم، ترس، موفقیت، شکست، امید داشتن یا نا امیدی، بحث های کودکانه، عشق مادرانه، نصیحت های پدرانه، رابطه دوست داشتنی پدر بزرگ و نوه ها و… استفاده می کردم. این آهنگساز افزود: در مجموع حدود ۴۰ قطعه کوتاه موسیقی متن و ۲ قطعه تیتراژ ابتدایی و پایانی برای این اثر ساخته که تمامی این قطعات در کار استفاده شد.
سکانس موسیقی تعقیب و گریز دایی ویژ ویژ و خرگوش مهدوی با اشاره به اینکه یکی از چالش های آهنگسازی این انیمیشن، ساخت موسیقی متن برای یک سکانس تعقیب و گریز بود، خاطرنشان کرد: مبحث از این قرار بود که شخصیت دایی ویژویژ به دنبال خرگوش بازیگوش افتاده بود و در این تعقیب و گریز حسابی بد بیاری می آورد و خسارت می دید. این سکانس پُر بود از انیمیت های هیجانی و خنده دار و من باید طوری موسیقی را می ساختم که به هیجان این سکانس افزوده و دیدنش برای مخاطب دلچسب تر شود. او در آخر ضمن اشاره به این که بهترین خصوصیت «موتورها» اشاره به نکات تربیتی با عنایت به فرهنگ خانواده ایرانی است، اظهار داشت: در هر قسمت از این پویانمایی شاهد چالش هایی هستیم که بچه ها در دنیای خود هر روز با آن مواجه می شوند و خیلی خوب است اگر از راه یک انیمیشن جذاب و بخصوص ایرانی، بچه های مان با چاره ها آشنا بشوند. این پویانمایی یک برنامه جذاب، خلاقانه و تربیتی است که امیدوارم در آینده بیشتر شاهد تولیداتی این چنینی باشیم که هم سبب پر کردن اوقات فراغت بچه ها و هم آشنایی هرچه بهتر آنها با فرهنگ خانواده ایرانی می شود. سریال انیمیشن ماجراجویانه و ۵۰ قسمتی «موتورها»، محصول مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی حسن اسدی، نویسندگی علی تهرانی و تهیه کنندگی محمدعلی اسدی در روزهای نوروز و رمضان ۱۴۰۳ هر روز بامداد ساعت ۱۰: ۳۰ میزبان مخاطبان خود در شبکه پویا می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹: ۱۵ خواهد بود.

1403/01/02
15:12:56
5.0 / 5
188
تگهای خبر: اجرا , بازی , تلویزیون , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز