در آستانه اسكار علنی شد؛

جاماندگان متهم به سرقت ادبی شد

جاماندگان متهم به سرقت ادبی شد

به گزارش مجله سرگرمی، نویسنده بریتانیایی در شکایتی به انجمن نویسندگان آمریکا که خود عضو آن است، ادعا نمود فیلمنامه جاماندگان کپی بی شرمانه از فیلمنامه فریسکو وی است.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ورایتی، سایمون استفنسون فیلمنامه نویس بریتانیایی چندی قبل در ایمیلی به انجمن نویسندگان آمریکا خواهان بررسی موضوعی مهم شد که سرقت ادبی از فیلمنامه اش در فیلم «جاماندگان» بود. استفنسون که نویسنده آثاری چون «لوکا» پیکسار، و «پدینگتون۲» است ادعا نمود شواهدی بارز دارد که فیلمنامه «جاماندگان» خط به خط از «فریسکو» وی سرقت کرده است.
استفنسون در فیلمنامه «فریسکو»، درامی با محوریت یک پزشک کودکان میانسال خسته از جهان و بیمار ۱۵ ساله اش را روایت کرده و فیلم «جاماندگان» دیوید همینگسون، درامی حول یک معلم مدرسه شبانه روزی میانسال خسته از جهان و دانش آموز ۱۵ ساله ای است که او درحال مراقبت از وی است. در فیلم دوم بازیگر نقش معلم پل جیاماتی است که برای نقش آفرینی جذابش یکی از نامزدهای جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار است.
سال ۲۰۱۳ «فریسکو» یکی از محبوب ترین فیلم نامه های لیست سیاه بود که در نظرسنجی سالانه بهترین فیلم نامه های تولید نشده هالیوود که توسط فرانکلین لئونارد پایه گذاری شد، در رتبه ۳ قرار گرفت. «جاماندگان» فیلم تحسین شده الکساندر پین ساخته فوکوس فیچرز، ۵ نامزدی اسکار همچون برای بهترین فیلمنامه اصلی را به دست آورده و با ژوستین تریه و آرتور هراری برای «آناتومی یک سقوط» رقابتی شانه به شانه را در اسکار پیش می برد.
در عین حال نویسنده فیلمنامه «جاماندگان» یعنی همینگسون می تواند سومین فیلمنامه نویس فیلمی به کارگردانی پین باشد که برنده اسکار فیلمنامه می شود. خود پین برنده فیلمنامه اقتباسی برای «راه های فرعی» و «زادگان» است.
شکایت استفنسون سبب شروع یک مجادله طولانی بین این نویسنده و انجمن نویسندگان شده که تا همین هفته و در آستانه مراسم اسکار بدون حل و فصل ادامه یافته است.
شکایت استفنسون بر این استدلال استوار است که پین فیلمنامه «فریسکو» را در سال ۲۰۱۳ و باردیگر در اواخر سال ۲۰۱۹ که درست پیش از اینکه پین برای همکاری در پروژه ای به همینگسون نزدیک شود، در اختیار داشت. در مکاتباتی که ارائه شده آمده است: من مدتی قبل مستقیم با جیم برک، مدیر اجرایی الکساندر پین صحبت کردم و او اظهار داشت که پین آنرا دوست دارد، اما تمایلی به تهیه کردن یا کارگردانی آن ندارد. سال ۲۰۱۹ «فریسکو» حدودا به تولید نزدیک شده بود و پروژه به نتفلیکس ارائه شد و به دست پین رسید و نتیجه این شد که؛ با عرض پوزش می گویم که الکساندر آنرا خوانده اما می گوید آن چیزی نیست که به دنبالش است.
طی ۲ ماه گذشته که استفنسون شکایت خویش را به انجمن ارائه کرد، این ایمیل ها توسط چند نفر از افراد برجسته در صنعت برای تایید سخنان وی ارائه شد.
گرچه تنها نام همینگسون بعنوان نویسنده فیلمنامه «جاماندگان» مطرح است اما پین در چندین مصاحبه در فصل جوایز اذعان کرده که او را در شکل دادن به فیلمنامه همراهی کرده است.


منبع:

1402/12/21
08:40:12
5.0 / 5
201
تگهای خبر: اجرا , بازی , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز