گزارش مجله سرگرمی؛

حاج قاسم به روایت تصویر

حاج قاسم به روایت تصویر

مجله سرگرمی: نمایشگاه عکس دیده نشده شامل عکسهایی از دوران جوانی و جنگ تحمیلی شهید سلیمانی تا زمان جنگ با داعش و کمک رسانی به مردم سیل زده خوزستان عصر سه شنبه 12 دی ماه در گالری خانه راه اندازی شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، نمایشگاه عکس «دیده نشده» شامل تصاویر کمتر دیده شده از دوره نوجوانی، جنگ تحمیلی تا شهادت قاسم سلیمانی است که عصر سه شنبه ۱۲ دی ماه در گالری «خانه» حوزه هنری راه اندازی شد.
«دیده نشده» عکسهایی از عکاسان حمیدرضا معین الدینی، علی ناز روزپیکر، علی هاشمی، محمد محسنی فر، محمدجواد مشهدی، مهدی طاهری، محمد بخشنده زحمتی، سامان رمضان پور، مجتبی عرب زاده، محسن کرمعلی، حسین حاجیلری، احمد بلباسی، محمدحسین ولایتی، سیدحسن موسوی، ابوالفضل کارآمد، حسین گلیار، اندرو کابالرو، مرتضی السودانی و مجتبی عنبری است که از جنگ تحمیلی تا شهادت سرباز قاسم سلیمانی عکاسی شده اند.

ده دقیقه به ساعت شانزده مانده و وقتی وارد می شوم هنوز کسی در نمایشگاه نیست؛ نخستین عکس از جوانی حاج قاسم در جبهه در آغاز نمایشگاه دیده می شود که مربوط به حومه سوسنگرد و زمستان ۱۳۶۰ است و توسط ابوالفضل کارآمد ثبت شده است. در این عکس، شهید قاسم سلیمانی در کنار رضا ذهاب ناظوری، حسن ودیعتی و سردار شهید اکبر محمدحسین پیش از عملیات فتح المبین ایستادند.
بعد از آن، عکسهایی از جوانی حاج قاسم در جبهه های جنگ حق مقابل باطل خودنمایی می کند که یکی از آنها ۲ تابلوی نیمه پرتره حاج قاسم با شهیدان علی هاشمی و احمد کاظمی در قرارگاه کربلا است که خنده های حاج قاسم در این عکس ها حکایت از داستان جالب آن دارد. تاریخ این ۲ تابلو تیر ماه ۱۳۶۱ ثبت شده است.

سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی این نمایشگاه بیان کرد: عنوان نمایشگاه «دیده نشده» است که تنها به تصاویر دیده نشده از حاج قاسم اشاره ندارد بلکه به شخصیت آن شهید بزرگوار نیز مربوط است که دنبال دیده شدن نبودند و شاید همین موضوع بود که سبب شد دیده بشوند.
وی با اشاره به اینکه عکس ها منتخبی از دوران نوجوانی تا شهادت حاج قاسم است، اظهار داشت: ۴۰ عکس از ۲۰ عکاس در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند؛ این عکس ها از زوایای مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی حاج قاسم در این نمایشگاه روی دیوار رفته است که کمتر دیده شده اند و تعدادی هم دیده نشده اند و در کنار این ها، عکسهایی نیز از مراسم خاکسپاری شهید بزرگوار در تهران و کرمان نیز به معرض نمایش گذاشته ایم.
باقری همین طور بیان کرد: سال قبل قصد داشتیم نمایشگاهی از تصاویر ایشان برگزار نماییم که دسترسی به تصاویر حاج قاسم میسر نشد اما امسال این امر ممکن شد و توانستیم این عکس ها را به نمایش بگذاریم.
وی در پاسخ به اینکه همه تصاویر نمایشگاه از عکاسان ثبت شده یا خیر، توضیح داد: بله عکاس بودند البته اگر منظورتان تصاویر دوران جنگ تحمیلی حاج قاسم است، ممکنست افرادی آنها را ثبت کرده باشند که یا فیلمبردار بودند یا کارشان در رسته خبر محسوب می شده است.
مدیر خانه عکاسان ایران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره ی اینکه باتوجه به انبوهی از تصاویر سردار شهید سلیمانی، چه خاصیت مشترکی سبب شد این مجموعه گردهم بیاید، اظهار داشت: یکی از خاصیت های این عکس ها، دیده نشدن یا کمتر دیده شدن آنها بوده است که بر این اساس، عکسی را که دیده شده بوده، از نمایشگاه حذف کردیم. دیگر خاصیت عکس ها این است که عکسهایی که در تقسیم بندی از نوجوانی و جنگ تحمیلی تا شهادت را در بر می گرفته، مدنظر قرار گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای شرح بهتر فضای تصاویر نمایشگاه، توضیحی در کنار عکس ها نوشته شده یا خیر، اظهار داشت: تا حدودی کوشیدیم برای همه عکس ها توضیحی کوتاه ارائه نماییم که در کنار هر تابلو علاوه بر معرفی اسامی افرادی را که کنار شهید سلیمانی هستند، به شرحی کوتاه از واقعه عکس نیز پرداختیم.
باقری در آخر خبر داد: اتفاقاً درحال انجام کاری هستیم که درباره ی پرتره های حاج قاسم و داستان های این پرتره ها است.
کم کم نمایشگاه شلوغ می شود و جوانان پرشوری درحال تماشای عکس ها هستند که درباره ی آنها بلند بلند با یکدیگر صحبت می کنند و در عکسهایی که تعداد زیادی از فرماندهان یا افراد حضور دارند، درصدد پیدا کردن حاج قاسم برمی آیند.
در طرف دیگر نمایشگاه، چندین عکس نیز بدون اسم عکاس دیده می شود که در سوریه و در کنار لشکر فاطمیون و عملیات های آزادسازی حلب و بادیه ثبت شده اند. همین طور کنار یکی از عکس ها نوشته شده «حوالی تکریت» که حاج قاسم در کنار شهید سیدحمید تقوی روی زمین نشسته اند و درحال بررسی منطقه عملیاتی آزادسازی شهر از دست نیروهای داعش هستند.
در یکی دیگر از عکس ها که در کردستان عراق زمستان ۹۶ ثبت شده است، سردار قاسم سلیمانی در کنار ابومهدی المهندس یار او که با هم به شهادت نائل شدند، ایستاده اند.

همچنین یکی از تصاویر حاج قاسم در کنار ابومهدی المهندس مربوط به سیل خوزستان و شادگان در فروردین ماه ۱۳۹۸ است؛ این عکس را احمد بابایی از این ۲ شهید ثبت کرده که درحال بازدید و رسیدگی به مردم سیل زده هستند.
در دیوار مجاور تصاویر سوریه و عراق، عکسهایی از در آغوش گرفتن کودکان شهیدان مدافع حرم قرار دارد و در کنار آنها، عکسی در سایز بزرگ که در قرارگاه لشکر ۴۱ ثارالله تابستان ۱۳۶۳ ثبت شده خودنمایی می کند؛ این عکس یادگاری از نخستین حضور دانش آموزان دبیرستان سپاه کرمان در مناطق جنگی است که حاج قاسم در بین این دانش آموزان دیده می شود. این عکس از زنده یاد منصور خراسانی است.

عکس های بعدی مربوط به دیدار حاج قاسم با رهبر معظم انقلاب است و تصاویر بعدی مربوط به مراسم خاکسپاری ایشان در تهران و کرمان است.
عکس یک مانده به آخر، در دفتر کار سردار سلیمانی پیش از مصاحبه با پایگاه رسانه ای حضرت آیت الله خامنه ای و مهر ۹۸ ثبت شده است و عکس پایانی نمایشگاه، تصویری هوایی از مقبره حاج قاسم سرباز وطن است که دستانی آنرا احاطه کرده اند.


منبع:

1402/10/13
08:37:22
5.0 / 5
267
تگهای خبر: رسانه , زندگی , فیلم , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز