تهیه كننده فیلم در گفت وگو با مجله سرگرمی:

سود ۴۲ درصدی سهامداران از گیشه پژمان جمشیدی

سود ۴۲ درصدی سهامداران از گیشه پژمان جمشیدی

مجله سرگرمی: علی طلوعی تهیه کننده فیلم سینمایی بخارست که بودجه تولید آن با سرمایه گذاری مردمی و در قالب فرابورس، تامین شده بود از سود 42 درصدی سهامداران این فیلم آگاهی داد.



علی طلوعی تهیه کننده فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی که در پروسه تولید اعلام شده بود سرمایه اولیه آن بوسیله بازار سهام و سرمایه گذاری مردمی تامین خواهد شد، در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی عاقبت این تجربه توضیح داد: خوشبختانه باتوجه به اکران خوبی که فیلم سینمایی «بخارست» داشت، پیش بینی ای که از فروش آن داشتیم محقق شد و بنا بر این سهامداران فیلم هم به اصل پول خود رسیدند و هم سود حاصل از سرمایه گذاری خودرا دریافت نمودند.
وی توضیح داد: در کلیت سود حاصل از فروش فیلم «بخارست» ۴۲ درصد بود که سهامداران فیلم، هر کدام به اندازه پولی که برای مشارکت گذاشته بودند، به میزان ۴۲ درصد سود کردند. ما از ۵۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان، سرمایه گذاری در فیلم داشتیم که هر یک ۴۲ درصد سود سرمایه خودرا دریافت نمودند. اگر کسی ۱۰۰ میلیون تومان برای تولید این فیلم سرمایه گزاری نموده بود، از فروش فیلم ۱۴۲ میلیون تومان سهم برد و بازگشت سرمایه داشت که شامل اصل پول و سود حاصل از آن می شد.
طلوعی درباره ی تعداد افراد سرمایه گذار در این فیلم هم اظهار داشت: حدود ۲۱۵ نفر در سرمایه گذاری مردمی این فیلم مشارکت داشتند. ما پروژه را روی سکوی مشخصی تعریف کردیم که روی همان سکو ۲۱۵ نفر مبالغی را سرمایه گذاری کردند.
تجربه «بخارست» تکرار می شود؟
این تهیه کننده درباره ی احتمال تکرار این تجربه در سینمای ایران توضیح داد: با توجه به این که در این پروژه ما ریسک سرمایه گذاری را بطور کامل حذف کرده بودیم، پروژه به مرحله اجرا رسید. در این تجربه ها مهم این است که چه کسی ریسک کار را تقبل می کند و خیلی ها این ریسک را نمی پذیرند. از آنجا که به عنوان تهیه کننده ریسک این سرمایه گذاری را قبول کردم، پروژه توانست به مرحله اجرا برسد و تأیید فرابورس را هم گرفت.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در این پروژه به سود رسیدیم اما این تجربه نخستین و تنها پروژه سینمایی شمرده می شود که با این پروسه به تولید می رسد. قواعد و قوانین فرابورس، خیلی منطبق با شرایط تولید در حوزه سینما و مشخصاً فرهنگ و هنر نیست. بیشتر پروژه های تجاری و تجاری در این پروسه مدنظر بوده اند و می توان به آسانی در فرابورس سراغ آنها رفت. در عرصه سینما، شرایط به شکلی است که ابتدا باید همه قراردادهای عوامل بسته شده باشد و بعد امکان ورود به فرابورس وجود دارد و همین پیش شرط کار را برای سینمایی ها سخت می کند.
اگر فرابورس در بعضی حوزه ها قواعد و قوانین خودرا تسهیل کند، شخصاً علاقه مندم این تجربه را در سینما تکرار کنم اما اگر قرار باشد با نگاه صفر و یکی، برخورد سخت گیرانه داشته باشند، دیگر سراغ این کار نخواهم رفت
تهیه کننده «بخارست» افزود: درباره ی این فیلم سینمایی شرایط اینطور بود که من به عنوان تهیه کننده اصل سرمایه گذاری را انجام داده بودم و بعد در پروسه تولید بود که قسمتی از پروژه را در فرابورس عرضه کردیم. در این مرحله قرارداد بازیگران، کارگردان و حتی پخش فیلم بسته شده بود. اگر قرار باشد پروژه ای پیش از عقد قرارداد برای تامین سرمایه سراغ فرابورس برود، شرایط بسیار سختی خواهد داشت.
طلوعی درباره ی سود حاصل از تولید این فیلم هم اظهار داشت: من هم مانند سایر سهامداران این فیلم به اندازه سرمایه ای که گذاشته بودم سود بردم. در مجموع این پروژه برای همه سرمایه گذارانش سودآور بود. اگر فرابورس در بعضی حوزه ها قواعد و قوانین خودرا تسهیل کند، شخصاً علاقه مندم این تجربه را در سینما تکرار کنم اما اگر قرار باشد با نگاه صفر و یکی، برخورد سخت گیرانه داشته باشند، دیگر سراغ این کار نخواهم رفت.
این تهیه کننده در پاسخ به این که چرا باتوجه به مثبت بودن دستاوردهای این مدل از جذب سرمایه برای تولید فیلم «بخارست» برخلاف نشست خبری شروع به کار این پروژه، درباره ی نتایج آن هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفت هم توضیح داد: پس از پایان اکران عمومی فیلم، جمع بندی گزارش های مالی فیلم چند ماه طول کشید و زمانی به پایان رسید که احساس کردیم اطلاع رسانی درباره ی آن شاید موضوعیت نداشته باشد. سود حاصل از این سرمایه گذاری هم شامل اکران عمومی و اکران آنلاین فیلم «بخارست» بود که باید برای گزارش مالی نهایی، همه موارد مربوط به آن جمع بندی می شد.
فیلمنامه های اطیابی و دانشی رد شد
طلوعی با ابراز رضایت از نتیجه تولید و اکران «بخارست» درباره ی تازه ترین کارهای خود اظهار داشت: از شروع امسال ۲ فیلمنامه ای که به ارشاد فرستاده ام رد شده است که یکی کمدی به کارگردانی مسعود اطیابی و دیگری یک کار اجتماعی به کارگردانی کاظم دانشی بود. درحال آماده سازی طرح جدیدی هستیم که امیدوار هستم بتوانیم برای آن مجوز بگیریم. در شبکه نمایش خانگی هم ۲ سریال را در دست تولید دارم که پروانه ساخت آنها از جانب ساترا صادر گردیده است.

1402/09/14
09:21:27
5.0 / 5
268
تگهای خبر: اجرا , بازار , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز