در گزارش مجله سرگرمی مطرح شد؛

استعداد ناب پشت دیوار فراموشی

استعداد ناب پشت دیوار فراموشی

مجله سرگرمی: نمایشگاه نقاشی توان خواهان جسمی و ذهنی در شاهرود بار دیگر نشان داد که به رغم استعدادبالای جامعه معلولان، این افراد تا چه میزان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: لابی اداره ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود به مدت سه روز میزبان نمایشگاه «من هنرمند هستم» بود نمایشگاه نقاشی توان خواهان و معلولان جسمی و ذهنی که توانسته بودند تصاویر خارق العاده ای را خلق کنند.
با گردشی در میان آثار حسی دو گانه بین شگفتی و تأسف به ذهن متبادر می شود شگفتی از این حجم استعداد و زیبایی و تأسف از این که چرا باید این میزان بی توجهی و بی مهری به قشر توانمند و هنرمند جامعه شود قشری که بعضاً با ابزاری مانند اسکاچ، مسواک و خلال دندان آثار هنرمندانه ای آفریده اند که هر هنردوستی را به تحسین وا می دارد.
تلاش هنرمندانه
مونا شبیهی هنرمندی است که هم این نمایشگاه را دایر کرده و هم خودش، آموزشگاه هنری دارد که به بچه های توان خواه شهرستان شاهرود هنر می آموزد. کاری باارزش و گرانقدر که ماحصل آن امروز نمایشگاهی شده که استقبال پرشور از آن، مایه مباهات و البته شگفتی است.
با او درباره ی نمایشگاه من هنرمند هستم و همین طور شرایط کار هنری جامعه توان خواهان شهرستان شاهرود به گفتگو نشستیم. جامعه ای توانا و خوش ذوق که مملو از ظرفیت است اما همیشه نادیده گرفته می شود. جامعه ای که زیبا است و زیبایی خلق می کند اما توقع دارد که دست کم قدری از مشکلاتش را مسئولان ببینند.
شاید بتوان در نظر اول چنین قضاوت کرد که همین که اولین نمایشگاه نقاشی جامعه معلولان شهرستان شاهرود در لابی اداره ارشاد شاهرود برگزار می گردد نشان میدهد که ما حتی یک مکان مناسب هم برای برگزاری نمایشگاه نقاشی جامعه توان خواهان شهرستان نداریم! و این خود مشت نمونه خروار مشکلات آنها است.
مونا شبیهی از آن دست افرادی است که تلاش می کند تا نه فقط با هنر حرف دل جامعه توان خواهان را به گوش مردم و مسئولان برساند بلکه در امتداد رسالت اجتماعی خود، نقش چتری را ایفا می کند که خیلی زودتر باید توسط مسئولان باز می شد تا این هنرمندان را زیر آن جمع کند. او مدیریت آموزشگاه آوای هنر را نیز برعهده دارد آموزشگاهی که می کوشد تا فرصتی برای شکوفایی هنر توان خواهان شهرستان شاهرود بوجود آورد.

*در ابتدا توضیحی درباره ی خودتان و نمایشگاه بدهید
مونا شبیهی هستم ۱۹ سال در عرصه هنرآموزی به کودکان و نونهالان و نوجوانان استثنایی همچون اوتیسم، کم توان ذهنی، جسمی و … در آموزشگاه آوای هنر فعالیت دارم. نمایشگاه در حقیقت آثار هنرجویان همین آموزشگاه است که با مهارتهای قلم، آبرنگ، مداد رنگی، مرکب، سیاه قلم، پاستل آثار هنری خودرا خلق کرده اند.
*چه تعداد هنرجو را آموزش می دهید
۱۵ نفر
* در نمایشگاه چه می گذرد؟
۳۵ اثر از ۱۵ هنرمند شامل مهارتهای سیاه قلم، کنته، پاستل و … در مجموعه ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود در قالب این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفت. استقبال هم از نمایشگاه بسیار عالی بود تا جایی که روز نخست نمایشگاه استقبال غافلگیر کننده بود و خیلی از مردم و مسئولان حضور داشتند و این مایه دلگرمی هنرمندان ما است.
*درباره استعدادهای این بچه ها توضیح دهید
استعداد این بچه های کم توان ذهنی و جسمی فوق العاده بالا است. این بچه ها توانمندی های خاصی دارند و بسیار کوشا هستند. نگاهی به آثارشان نشان میدهد که چه میزان استعدادهای هنری دارند.
*پس چرا این استعدادها دیده نمی شود؟
متأسفانه در شهرستان شاهرود مکان مناسب فعالیت هنری برای بچه های توان خواه وجود ندارد و اگر معدود مواردی نیز باشند برای مراکز خاص هستند برای بچه های استثنایی متأسفانه فرهنگ سازی نشده که معلولان را مانند دیگر افراد ببینند و فکر کنند که ما هیچ تفاوتی با یکدیگر نداریم و همانطور که انسان های عادی را می بینند همانطور هم معلولان را ببینند.
متأسفانه در فرهنگ ما نگاه خاصی به معلولان وجود دارد در حقیقت بعضاً طوری رفتار می شود که معلولان ما ترجیح می دهند که خودشان را در خانه زندانی کنند و از خانه بیرون نیایند و یکی از دلیلهای دیده نشدن استعداد بچه ها همین است.

*آیا مواردی داریم که اگر مورد توجه قرار گیرند بتوانند در سطح کشور بدرخشند؟
بله؛ ۱۰۰ درصد مواردی را داریم که در سطح کشوری و بین المللی توان درخشیدن دارند برای نمونه آقا مهدی که نمونه آثارش نیز در همین نمایشگاه وجود دارد همه را متحیر کرده است. او تابلوهایی کشیده که هر استادی از دیدن آنها تعجب کرده است که اگر این استعدادها دیده شود به آنها توجهی صورت گیرد، می توانند حتی در مقام استاد، به دیگران هم بیاموزند.
عجیب این که استعداد همین هنرمند ما تا الان شکوفا هم نشده بود و وقتی مادرشان با ما و آموزشگاه آشنا شده تازه متوجه استعداد فرزندشان شده است. این نشان میدهد که ما استعدادهای فوق العاده ای داریم.
*قدری درباره ی کار با این بچه ها بگویید چطور آموزش می دهید؟
کار با بچه های استثنایی با شابلون و ابزار غیرمتعارف مانند پنبه، خلال دندان، اسکاچ و … به انجام می رسد و تلاش می نماییم که با ابزار مختلف به آنها نقاشی کردن را بیاموزیم و بسیار هم زیبا می آموزند و حتی سبک های مختلف را هم نقاشی می کنند!
*توقع شما از مسئولان چیست؟
توقع ما این است که مسئولان بیشتر به هنرمندان توجه داشته باشند و نیازهای آنها را برطرف کنند برای مثال حدود چهار سال است که درگیر یک آسانسور برای گالری سیب ارشاد شاهرود برای نمایش آثار هنرمندان هستیم اما متأسفانه تا حالا این اتفاق رخ نداده تا جامعه معلولان بتوانند از گالری هنری بهره گیرند.
علیرغم این که رییس ارشاد اسلامی شاهرود قول مساعد را برای اجرای آسانسور تا انتهای سال جاری داده، امیدواریم که این اتفاقات رخ دهد هر چند حمایت هایی نیز از طرف ارشاد و شهرداری و … صورت می گیرد.


منبع:

1402/07/26
08:18:15
5.0 / 5
320
تگهای خبر: اجرا , زیبایی , فرهنگ , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز