در گزارش مجله سرگرمی مطرح شد؛

ماراساد چگونه شاه لیر را شکار کرد؟

ماراساد چگونه شاه لیر را شکار کرد؟

به گزارش مجله سرگرمی، کارگردان نمایش ماراساد شاه لیر را شکار می کند که برداشتی از ۲ نمایشنامه پیتر وایس و ویلیام شکسپیر است، روند شکل گیری این اثر را به سبک کارگاهی و تجربی ذکر کرد.


نیما گودرزی کارگردان نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» که از ۹ مهر در تالار حافظ روی صحنه رفته است، در رابطه با شکل گیری این اثر به خبرنگار مهر اظهار داشت: از ۴۰ روز پیش با حضور تعدادی دانشجو و جوان تمرین های خویش را آغاز کردیم و طی این تمرین ها نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» به سبک کارگاهی و تجربی شکل گرفت. وی در رابطه با چرایی تلفیق ۲ نمایشنامه «شکنجه و قتل ژان پل مارا (ماراساد)» نوشته پیتر وایس و «لیر شاه» نوشته ویلیام شکسپیر، توضیح داد: سالیان سال در ذهنم بود که نمایشنامه «ماراساد» را کار کنم ولی همیشه می خواستم چیز جدیدی را با آن ادغام کنم. بعدها به مبحث نمایش «لیر شاه» فکر کردم و این که چگونه یک شاه کشور را بین دختران خود تقسیم می کند و خود در این میان رو به نابودی می رود. در نتیجه ۲ نمایشنامه را با هم ادغام کردم و شخصیت های «لیر» و «دلقک» را در متن پیتر وایس قرار دادم. گودرزی با تکیه بر این که این اثر نمایشی به صورت کارگاهی در تمرین ها شکل گرفته است، در رابطه با طراحی صحنه اثر اظهار داشت: صحنه نمایش خالی است و فقط در آن یک پرچم کشور فرانسه وجود دارد. لباس همه بازیگران هم لباس تیمارستان است. در نورپردازی نمایش هم به سمت فضاسازی رفتیم. وی افزود: چون نمایش در جهان پست مدرن است کوشیدیم در نورپردازی این خصوصیت را رعایت نماییم.
کارگردان «ماراساد شاه لییر را شکار می کند» در رابطه با علل انتخاب تالار حافظ برای اجرا، اظهار داشت: در ابتدا تالار مولوی برای اجرا مدنظرم بود اما شرایط برای این امر فراهم نشد و تالار حافظ را برای اجرا انتخاب کردم. گودرزی در رابطه با بازخورد انجام شده از اجرای این اثر نمایشی، تصریح کرد: هم اکنون بیشتر بحث جذب مخاطب برای ما مطرح است چونکه تالار حافظ هنوز برای مخاطب تئاتر جا نیفتاده است و به نظرم احتیاج به تبلیغات بیشتری دارد. این کارگردان تئاتر که به تازگی نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» را مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده بود، در رابطه با چرایی تولید و اجرای ۲ اثر نمایشی در این بازه زمانی کم، اظهار داشت: همزمان با شروع اجرای عمومی «شازده کوچولو ۲۰۲۳»، تمرین های «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» را شروع کردیم. همزمان با شروع اجرای این اثر نمایشی درحال تمرین یک اثر دیگر هم هستیم که اواخر مهر در سالن شماره ۴ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می بریم. قصدم از ابتدا این نبود که این نمایش ها به این شکل و پشت سر هم اجرا شوند بلکه فقط تمرین ها را آغاز نموده بودیم. به یک دفعه شرایط به شکلی رقم خود که این آثار را به ترتیب و در سالن های مختلف روی صحنه ببریم. وی تاکید کرد: این اتفاق به صورت ناخواسته افتاده است. ضمن این که همه گروه دانشجو و جوان هستند و نگاهم این بود که زحمت و تلاش این جوان ها دیده شود. در نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» که ساعت ۲۰: ۳۰ روی صحنه می رود، بازیگران به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: محمدصادق اسدی، شاهین اسدی، شاهین بامداد، دانیال حسین نیا، نیلوفر ذوالفقاری، فاطمه رحمتی، الهام زارعی، نیما گودرزی، ساحل نامور.


منبع:

1402/07/14
13:42:48
5.0 / 5
264
تگهای خبر: اجرا , بازی , تئاتر , تالار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز