ارائه گزارش عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط اسماعیلی؛

از تغییر نام وزارت ارشاد تا آمار فرهنگی دولت سیزدهم

از تغییر نام وزارت ارشاد تا آمار فرهنگی دولت سیزدهم

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به این که تحریم برنامه های فرهنگی و هنری پارسال اجازه نمی داد فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد، از اقدام برای تغیبر نام وزارت خانه متبوعش اطلاع داد و در رابطه با معنا و کارکرد آن هم بدون اشاره به نامی خاص توضیح داد: نام جدید متناسب با نگاه های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی و با همراهی دوستان مجلس و برپایه لایحه هفتم انتخاب خواهد شد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه گذشته، ۳۰ مردادماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری تلویزیون شرکت کرد و به عرضه گزارشی در رابطه با وضعیت فرهنگ و هنر پرداخت.
وی در اظهاراتش وضعیت بعضی از رویدادها و حوزه های زیرمجموعه خویش را در چند ماه گذشته باشکوه و خوب توصیف کرده و ضمن اشاره به اتفاق های سال قبل کشور از تحریم فعالیتهای فرهنگ و هنری و هم ویدیوهایی که برخی هنرمندان در اعتراض به او منتشر نموده بودند، یاد کرد و سخن گفت.

استقبال از جشنواره ها و یاداوری ویدیوهایی خطاب به وزیر
بر اساس گزارشی که روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده، اسماعیلی در حوزه سینما استقبال از جشنواره های فیلم کوتاه و حقیقت (مستند) را بی نظیر توصیف کرده و گفته است: چهره هایی از معاندان که به خارج از کشور پناهنده شدند و یا در داخل فریب خوردند به طور رسمی این رویدادها را تحریم کردند. اما سال قبل بهترین ایام فرهنگ و هنر کشور رقم خورد و جشنواره فیلم فجر روزهای بسیار باشکوهی را تجربه نمود. شاید باورکردنی نبود که حدود ۷۴ فیلم به جشنواره و به بخش انتخاب و ۲۰ فیلم به بخش داوری برسد. بنیاد فارابی به صورت قابل توجهی وارد این حوزه شد و از سیستان و بلوچستان هم فیلم درجه یک ساخته شد. از مردمان سخت کوش هر چه بر پرده سینما دیده بودید برای مردم یادآور ناامیدی و مشکلات بود در این جشنواره یک نوجوان قهرمان سیستان و بلوچی به تصویر کشیده شد.

او با اشاره به اینکه در جشنواره «از خوزستان قهرمان، کردستان و آذربایجان با تنوع منطقه ای و اقلیمی ایران و از گونه های مختلف فیلم داشتیم»، به وضعیت سینما در ماه های اخیر اشاره کرده و اظهار کرده است: در حوزه سینما بالاترین فروش پیش از بهار سال جاری حدود ۵۸ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۰ بود. سال جاری فیلمی به نمایش درآمده که ۲۴۰ میلیارد تومان فروخته است و رقم فروش هفت برابر شده است و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.
وی بیان کرده است: رونق در حوزه فرهنگ و هنر در جشنواره ها به شکل مشهودی ظهور و بروز کرده و در بهار سال جاری با محاسبه تقویمی بیشتر از ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه های فرهنگی و هنری کشور شرکت کرده اند. سال قبل که کرونا بود بر مبنای آمار، ۴۰۰ هزار ایرانی در برنامه های هنری کشورهای همسایه شرکت کرده بودند. نوروز سال جاری یک میلیون ایرانی در اجرای صحنه ای کشور و هزار نفر خارج از کشور حضور داشتند.
وزر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور به حوادث ۱۴۰۱ اشاره کرده و گفته است: سال قبل در پایان شهریور درگیر یک فتنه فرهنگی شدیم و همه جریان رسانه ای دشمن و تروریسم رسانه ای حمله کردند. تحریم برنامه های فرهنگی و هنری، یک نوع عربده کشی و تهدیدات عملی بود و اجازه نمی دادند فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد. ما برنامه مفصلی را آماده کرده بودیم اما با یک فضاسازی گسترده و ناامنی در حوزه فرهنگ و هنر مواجه شدیم و به دنبال این بودند که حوزه فرهنگ و هنر در کشور تعطیل شود. خیلی روزهای خاصی را پشت سر گذاشتیم. برخی ویدئوهای خطاب به من با عبارات موهن تولید کردند که ما حال نداریم برای شما برقصیم و دیگران را هم مورد تعرض قرار دادند.

نام جدید وزارت فرهنگ و ارشاد چه خواهد بود؟
اسماعیلی همینطور در قسمتی دیگر در رابطه با تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: در برنامه هفتم بحث بود که این کار را جلو ببریم. دوستان در مجلس استقبال کردند. بنای ما بر اینست که با آن نگاه بلند انقلابی و بیانیه گام دوم و متناسب با نگاه های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، نامی را با دوستان مجلس و برپایه لایحه هفتم انتخاب نماییم. به نظرم تغییر مهمی خواهد بود که جهت گیری ها و رویاپردازی های مهم که لازمه فرهنگ و هنر است پیشانی کار قرار گیرد و جهت دهی فعالیت ها به این سمت باشد.

استقبال از نمایشگاه کتاب و قرآن: کم نظیر
وزیر ارشاد با تقدیر از هنرمندانی که در حوزه های مختلف در برنامه ها و جشنواره ها شرکت داشتند و درخشیدند، استقبال از نمایشگاه کتاب و قرآن را در ماه رمضان کم نظیری توصیف کرده و در رابطه با نمایشگاه کتاب هم گفته است: در این نمایشگاه یک حماسه خلق شد. هفت میلیون بازدید کننده داشتیم و عدالت فرهنگی را در این نمایشگاه نشان دادیم. از ۲۸۰۰ روستا خرید کتاب داشتیم و هفت میلیون نفر به صحن نمایشگاه آمدند و اتفاق بی نظیری بود. برخی روزها آنقدر ازدحام بود مردم در بزرگراه های نزدیک نمایشگاه ماشین های خویش را پارک می کردند.

وضعیت تأمین کاغذ از ایران تا ونزوئلا
وی در رابطه با وضعیت تأمین کاغذ هم گفته: ۶ ماهه نخست سال قبل دوره پرشکوهی را داشتیم. در دولت مردمی از آغاز کار بنای ما بر این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از یک نهاد صرفاً تنظیم گر و نظارتی به وزارت برنامه ریز و مسئول توسعه فرهنگی و حکمرانی فرهنگی کشور ارتقا دهیم که ۱۲۴ برنامه اقدام برای آن تهیه شد و در معرض دید همه دلسوزان و ناقدان قرار گرفت، تکمیل شد و ارتقا پیدا کرد و نتایج خوبی داشتیم و برای خیلی باور نکردنی نبود با این شتاب به سمت تحقق این اهداف حرکت نماییم. زمانی به مجلس برنامه عرضه کردیم که می خواهیم به خودکفایی در حوزه کاغذ برسیم. در آن زمان تولید کاغذ ما بین ۵ تا ۱۰ هزار تن بود و الان به ۷۵ هزار تن رسیده است. کارگروهی هم در این عرصه در دولت تشکیل شده است. همه موانع رفع شده و یک کارخانه خیلی خوب را در استان فارس با نصب همه تجهیزات در آستانه بهره برداری داریم.

او ادامه داده: کاری را هم هیات ما با ونزوئلا آغاز کرده که خیلی خوب و با تولید کاغذ مرغوب است. آموزش و پرورش ما ۷۰ درصد کتاب های خویش را پارسال با کاغذ داخلی منتشر نمود. سال جاری ۱۰۰ درصد نیاز در این عرصه با تولید داخل تأمین می شود و سال جاری در آستانه جشن خودکفایی کاغذ در قسمت فرهنگی و نشر هستیم. گفته ام نیمه دوم سال، اما امیدوارم بزودی اتفاق بیفتد.

راه اندازی شهر هنر برای مسکن هنرمندان و خبرنگاران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با نگاه حمایتی وزارت به مطبوعات هم گفته است: معدل نشریات در کشور خیلی بالا است. به ۱۴ هزار نشریه مجوز داده شده و مرتب در هیات نظارت بر مطبوعات با درخواست های مختلف مواجه هستیم. نگاه ما حمایتی است اما برای خبرنگارها بیمه و امنیت شغلی مهم می باشد. پوشش بیمه ای خبرنگارها را از چهار هزار نفر سال ۱۴۰۰ به هشت هزار نفر رساندیم و ۹۷ درصد افزایش این کار توسط صندوق هنر اتفاق افتاده است. در قالب مسکن هنرمندان و خبرنگاران با وزارت راه بزودی شهر هنر را در شهر جدید پرند راه اندازی خواهیم کرد. این کلمه به معنای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران است. فعالان حوزه قرآن و عترت را هم اضافه کردیم. ۱۵ هزار فعال این حوزه را بیمه کردیم و قرآن و عترت بشدت در کشور درحال رشد است.


از حمایت یارانه ای تا ترویج مدلهای عفیفانه در حجاب و عفاف

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با حجاب و عفاف هم اظهار داشت: این دغدغه مهمی است و از دستور کارهای جدی دولت و شخص رئیس جمهوری اینست که این مسئله را بتوانیم رفع نماییم. بخشی احتیاج به حمایت های ما داشت که به صورت یارانه ای اتفاق بیفتد که در حال انجام می باشد و بخش مهم آن ترویج مدلهای عفیفانه است. در جشنواره مدل لباس که در تدارک آن هستیم سال قبل کار مهمی شروع کردیم. به همه طراحان برگزیده وام های با سود کم برای تولید انبوه دادیم. این دولت خویش را مسئول می داند. طرح کاملی را آماده کردیم که در قرارگاه زیست عفیفانه به راه افتاده است. رئیس جمهوری تاکید بر این دارد که جهت گیری اصلی دولت در حوزه پوشش، فرهنگی باشد. در تهران و شهر های بزرگ سکوهای دائمی فروش لباس را راه اندازی می نماییم.




منبع:

1402/06/04
15:36:47
5.0 / 5
273
تگهای خبر: اجرا , تقویم , تلویزیون , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز