وزیر فرهنگ در پاسخ مطرح كرد؛

جشنواره های فجر جلوتر از تقویم پیش می روند

جشنواره های فجر جلوتر از تقویم پیش می روند

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد در حوزه تجسمی نیازمند کارهای جدیدتری هستیم؛ هر چند جشنواره تجسمی جوانان را هم حمایت می نماییم اما درحال پیشبینی چندین کار جدید هستیم.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «جدال نار با نور» که نمایشگاه آثار هنرمندان در محکوم کردن جسارت به ساحت قرآن کریم بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با این اقدام هنرمندان اظهار داشت: معجزه جاودان دین آسمانی ما و پیامبر عظیم شأن ما، قرآن است و این نگاه عمیقی است که در این آئین آسمانی و دین کامل ما برای نجات بشر در چارچوب کتاب نازل شده از طرف خویش را قوانین زندگی بشر را ترسیم کرده است. این تمدن بزرگ اسلامی که مظهر آن قرآن است، امروز در معرض صدمه و توهین و اهانت کسانی قرار گرفته است که سابقه علم سوزی و حمله به مراکز علمی و فرهنگی دارند و به قرآن که کتاب آسمانی و برنامه کامل رهایی بخش انسان ها است، علناً و رسماً از اهانت به آن حمایت می کنند.
وی بیان نمود: ما شاهد بودیم کاری که دولت های اروپایی انجام دادند، سابقه نداشته است که به بهانه آزادی بیان به کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان توهین شود. اتفاقی که رخ داد واکنش های متفاوتی را در جهان اسلام به دنبال داشت که انصافاً همه مسلمانان پای کار آمدند. جامعه فرهنگی و هنری کشور ما هم پایه پای همه بخش ها و جلوتر از برخی حوزه های دیگر همراهی کردند. من بعنوان خادم فرهنگ و هنر کشور، از هنرمندان خواهش کردم که در نشان دلدادگی خود به قرآن و تنفر از این اتفاق پیشتاز باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه اقشار مختلف فرهنگ و هنر کشور بیانیه دادند و با اجتماعات مختلف واکنش های مختلفی را نشان دادند و هنرمندان با سلایق مختلف پای کار بودند. دوستان ما در حوزه تجسمی مانند همیشه پیشتاز بودند و نمایشگاه بسیار خوبی در حوزه کاریکاتور و پوستر را راه اندازی کردند؛ کارهای خوبی انجام شده و حتی خیلی از آثار در ظرفیت نمایشگاه نگنجیده و مقرر است به صورت مجازی به نمایش درآید. مشارکت هنرمندان در مدت سه روز، نشان داده است که هنرمندان ما با علاقه در صحنه هستند و از همه آنها تشکر می کنم.
وی همینطور اظهار نمود: اقداماتی نظیر برگزاری این نمایشگاه، به اعتقاد من، بهترین محل برای بروز انسجام دینی و نشان دادن وحدت امت اسلامی است و اهالی فرهنگ و هنر با ذوق هنری پیشتاز این حرکت ها در جهان اسلام هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با دیگر اقدامات وزارت خانه در مورد مبحث اهانت به قرآن، توضیح داد: خوشبختانه دوستان ما درحال انجام برنامه جامعی هستند؛ دوستان ما در معاونت قرآن پویش بزرگی برای روزهای تاسوعا و عاشورا تدارک دیده شده که عشق و علاقه مردم سوگوار حسینی در اجتماعات نشان دهند. همینطور همکاری خوبی با شعرا صورت گرفته است و این اقدامات هم بخش بزرگی از برنامه های فرهنگی و هنری کشور است. در ایام اخیر هم مداحان و شاعران در برنامه عزاداری، بخش مهمی ابراز ارادت به قرآن و انزجار از این اقدام منحوس بود که با سروده و نوحه های زیبا به معرض نمایش گذاشته شد.
وی با اشاره به اینکه تقریبا هیچ بخش و صنفی نیست که اعلام موضع رسمی نکرده باشند، اظهار داشت: دوستان من در تدارک چنین برنامه هایی هستند که مجموع واکنش ها را جمع کنند و در چارچوب های فرهنگی و هنری متنوعی برای بازدید علاقمندان قرار داشته شود. امیدواریم این بحث در این نقطه منجر به ایجاد انسجام و همگرایی شود که در کشور و جهان اسلام و کسانی که معتقد به احترام به مقدسات هستند، شود. همچنان که هفته گذشته در کلیسای بزرگ شهرمان حاضر شدم که در آنجا همه ادیان بیانیه مشترک دادند؛ نمایندگان یهودیان، ارامنه، عاشوری ها و زرتشتی ها صحبت کردند و بیانیه انجمن های خویش را خواندند و اعلام انزجار کردند. معتقدم نقطه همدلی و وفاق خوبی به وجود آمد و انشاالله این مورد در ابراز ارادت به قرآن کریم تداوم داشته باشد.
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی دیگر در رابطه با دست پر سینمای ایران در باب عاشورا و حمایت وزارت ارشاد از آنها اظهار داشت: مکتب امام حسین و واقعه عاشورا در تمام ۱۴۰۰ سال قبل با عنصر فرهنگ و هنر پیوند خورده است. بهترین آثار هنری ما در حوزه کربلا و عاشورا خلق شده است که بازتاب آن دیده می شود و اقداماتی در حوزه های هنری هم صورت گرفته است. الان در دوره مدیریت بنده، در بنیاد فارابی چند کار جدید در چارچوب فیلمنامه برای مباحث مربوط بمناسبت ها و موضوعات در رابطه با عاشورا آماده شده است.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد تأمین مسکن پیشکسوتان بیان نمود: در این مورد، اقدام خوبی شد و با همکاری دوستان ما ثبت نامی از کسانی که مشکل مسکن داشتند در بین پیشکسوتان و غیر پیشکسوتان انجام دادیم و اجرای آنرا آغاز می نماییم. باید از وزیر محترم راه و شهرسازی که همکاری خوبی با ما داشتند، تشکر کنم. در شهر پرند کار ۲ هزار و ۵۰۰ واحد شروع شده است. در کنار آن در صندوق هنر هم فراخوان رسمی دادیم تا کسانی که عضو صندوق بودند ثبت نام کنند و به نظرم روزهای آخر این فراخوان است. امیدواریم با موارد حمایتی ویژه بتوانیم زمینه خانه دار شدن همه اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه هم فراهم نماییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در رابطه با انتخاب دبیران جشنواره های فجر همچون تجسمی و موسیقی فجر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر به علت اهمیت آن، چند ماه است که کارش را شروع کرده و دبیرش هم مشخص شده است. فرایند انتخاب شورای سیاست گذاری و دبیران جشنواره های فجر بدون تأخیر و طبق تقویمی که دارند صورت خواهد گرفت و حتی جلوتر از تقویمی که تعیین شده، جلو رفته ایم. امیدواریم سال جاری با تمهیداتی که همکارانم پیشبینی کردند، جشنواره های فجر باشکوهی را داشته باشیم.
وی همینطور در انتها در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در رابطه با جشنواره تجسمی جوانان و حمایت های وزارت ارشاد از استعدادهای جوان بیان نمود: در حوزه تجسمی، به همکاران در معاونت هنری و اداره کل تجسمی گفته ام که نیازمند کارهای جدیدتری هستیم و جشنواره تجسمی جوانان را هم حمایت می کنیم؛ در کنار آن، درحال پیشبینی چندین کار جدید هستیم تا بتوانیم در زمینه هنرهای تجسمی هم بتوانیم حمایت نماییم.

1402/05/04
07:58:38
5.0 / 5
320
تگهای خبر: اجرا , پوستر , تقویم , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز