با انتشار متنی صورت گرفت؛

دعوت به پاسداشت خواننده ای که خورشید بود

دعوت به پاسداشت خواننده ای که خورشید بود

به گزارش مجله سرگرمی، پیمان ناصح پور نوازنده و پژوهشگر موسیقی در آستانه برگزاری مراسم یادبود مرحوم نصرالله ناصح پور خواننده پیشگام موسیقی ایرانی یادداشتی را منتشر نمود.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، همزمان با مراسم یادبود مرحوم نصرالله ناصح پور ردیف دان و استاد پیشکوست آواز که ۲۵ تیر ساعت ۱۹ در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار می شود، پیمان ناصح پور نوازنده تنبک و فرزند این هنرمند، یادداشتی را در اختیار رسانه ها قرار داده است.
در این یادداشت آمده است:
«استاد نصرالله ناصح پور، بعد از گرفتن دیپلم ریاضی از دبیرستان صفوی اردبیل، برای ادامه تحصیل و اشتغال عازم تهران شد.
بعد از آشنایی با استاد علی اکبر شهنازی در کلاس او و استاد محمود کریمی در هنرستان آزاد موسیقی ملی به ریاست استاد محمدعلی امیرجاهد شرکت کرد تا ردیف های آوازی و سازی را فراگیرد. برای تحقیق و تفحص بیشتر در موسیقی ردیفی، به محضر اساتیدی مانند سلیمان امیرقاسمی و سعید هرمزی راه پیدا کرد. سپس به خدمت استاد عبدالله خان دوامی رسید تا ردیف دوره عالی و تصنیف های قدیمی را در نزد آن استاد بی بدیل فراگیرد و در نهایت موفق به جلب رضایت کامل استادش و دریافت دستخط به جای مدرک تحصیلی از وی شود.
نصرالله ناصح پور همینطور برای تکمیل اطلاعاتش در شعر و ادبیات فارسی مدتی وزن شعر فارسی را نزد استاد هوشنگ ابتهاج تلمذ کرد.
در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰، استاد ناصح پور ردیف های مقدماتی، متوسطه و عالی استاد عبدالله دوامی و تحلیل آنها را درس می داد. اما بعد کم کم ردیف خودش را تکوین و تدریس کرد و کلاس هایش تا دیماه ۹۷ ادامه داشت و تنها به علت بیماری تدریس او متوقف گردید.
البته او مباحث دیگری را در کلاس مطرح و تدریس می کرد. یکی نظریه موسیقی بر مبنای کتاب های بحورالالحان فرصت شیرازی و دره التاج علامه قطب الدین شیرازی بود و دیگری وزن شعر فارسی بر مبنای کتاب دکتر پرویز ناتل خانلری. او البته تصنیف های قدیمی، جواب آواز، تلفیق شعر و موسیقی هم درس می داد و به تاریخ موسیقی هم التفات داشت.
او در هنرستان های چاووش، چنگ، فرهنگخانه ساری و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و همینطور در کلاس درس خود در منزل شاگردان زیادی را تربیت کرد که خیلی از آنها خوانندگان و مدرسان درخور آواز ایرانی شدند.
پدرم به مانند خورشیدی بود که برای رفتنش گریستم اما بیشتر از آنکه برایش گریه کنم زندگی پربارش را جشن گرفتم.
بنده از همه اهالی فرهنگ و هنر دعوت می کنم تا در بزرگداشت و یادبود استاد نصرالله ناصح پور ردیف دان و مدرس زحمتکش موسیقی آوازی ایران که به شکلی رونمایی از زندگی پربار اوست، شرکت نمایند.»


منبع:

1402/04/25
13:12:59
5.0 / 5
588
تگهای خبر: رسانه , زندگی , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز