پاسخ به سو استفاده از هنرمندان در انتخابات اتاق بازرگانی

پاسخ به سو استفاده از هنرمندان در انتخابات اتاق بازرگانی

به گزارش مجله سرگرمی، انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری با صدور اطلاعیه ای، ضمن تکذیب صدور کارت بازرگانی برای گروهی از هنرمندان، در رابطه با حضور بعضی از این افراد در اتاق بازرگانی توضیحی ارائه کرد.


در ایام گذشته، سخنان رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در فضای خبری انتشار یافت، در خصوص این که برخی از هنرمندان که در بین آنها نامهای سرشناسی همچون فاطمه معتمد آریا و محمد معتمدی هم وجود دارد، به عضویت اتاق بازرگانی درآمده اند و احیانا بناست یک جناح در انتخابات اتاق بازرگانی از رای آنها استفاده نماید.
همینطور در بین صحبت های حریری یک نکته کلیدی وجود داشت؛ آن هم این که افراد بدون آنکه فعال اقتصادی باشند، کارت عضویت گرفته اند و این فرآیند با ذکر نام «بنیاد رودکی» بعنوان نشانی محل کسب و کار این افراد طی شده و حق عضویت آنان هم از یک کارت بانکی واحد پرداخت شده است.
اما اتاق بازرگانی در جهت عضویت هنرمندان در این سازمان به ایسنا توضیح داده بود که این هنرمندان با عنایت به شرایط انتخابات، اساسا امکان حضور در انتخابات را نداشته اند و بیان کرده بود: «این رویکرد که هرکس به اتاق بازرگانی ورود می کند، لزوما به دنبال صادرات یا واردات است درست نیست و هر فعال اقتصادی با عنایت به حوزه فعالیت خود، عضویت در اتاق بازرگانی را ارزیابی می نماید. همینطور این که فعالیتهای هنری هم می تواند در زیرمجموعه فعالیتهای اقتصادی تعریف شود؛ برای مثال هنرمندی که یک کارگاه یا آموزش بازیگری دارد، کلاس هایی رسمی برای هنرجویان برگزار می نماید یا اساسا فعالیت اقتصادی دارد که دولتی محسوب نمی گردد، مانند هر فرد دیگری می تواند به عضویت اتاق دربیاید. در این عرصه باید تصریح کرد که بر خلاف صحبت های مطرح شده، بحث در رابطه با هنرمندان صرفاً به عضویت در اتاق مربوط می شود و هیچ بحثی در رابطه با کارت بازرگانی فعال مطرح نیست. کارت بازرگانی در فرایندی با مشارکت دولت صورت می گیرد و اتاق بازرگانی توان صدور این کارت ها به شکل مستقل را ندارد.»
همینطور بعدتر سایت اتاق بازرگانی تهران در توضیحی که بر روی سایت رسمی خود قرار داد، ابعاد دیگری از این ماجرا را شرح داد و نوشت که «متاسفانه در مطالب انتشار یافته، جایگاه بالا و قابل رشد «اقتصاد هنر» و «ارزش افزوده آثار هنری» و هم چنین مقبولیت، خلاقیت و شخصیت هنرمندان نادیده گرفته شده است» و «هدف اتاق بازرگانی تهران از این اقدام ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه اقتصاد هنر و فعالیت تشکلی هنرمندان در حوزه اقتصاد است.»
اما مجیدرضا حریری ـ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ـ این حرف ها را بی پاسخ نگذاشت و در گفت وگویی با ایسنا بیان نمود: «ما از سال ها قبل پیگیر پشتیبانی از اقتصاد هنر و حضور بخش های هنری در اتاق های بازرگانی بودیم. آنچه که در این جا با ابهام مواجه می شود، نحوه تعریف دوستان از اقتصاد هنر است. اگر بحث ما تهیه کننده سینما یا سایر فعالیتهای هنری باشد، گالری دار باشد یا فردی که در حوزه های مختلف بعنوان سرمایه گذار در حوزه هنر فعالیت می کند، بطور قطع میتوان از او برای حضور در اتاق بازرگانی دعوت کرد اما سوال اینجاست که آیا خواننده یا بازیگر هم فعال اقتصادی به حساب می آیند؟ خواننده و بازیگر قراردادهایی را با تهیه کننده کار خود امضا می کنند و در برابر دستمزدی که می گیرند، فعالیت هنری خویش را ادامه می دهند. این افراد با چه تعریفی فعال اقتصادی هنری می شوند؟ آیا مثلاً در یک خط تولید، کارگران و کارمندان به اتاق بازرگانی می آیند یا صاحب و سرمایه گذار کارخانه؟»
حالا انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری استان تهران در پاسخ به قول های حریری اطلاعیه ای را منتشر نموده است که در ادامه آنرا می خوانید:
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی انجمن، در این بیانیه آمده است: «به جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند پایه اولیه انجمن موسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران، بهمن ماه سال ۱۳۹۹ گذاشته شد و این مجموعه با هدف حمایت و توسعه کسب و کارهای در رابطه با هنر و اقتصاد فرهنگ و هنر در چارچوب تشکل های عضو اتاق بازرگانی رسمیت یافت. در این میان مؤسسات فرهنگی و هنری و هنرمندان و فرهنگیان گرانمایه ای از حوزه های سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و رسانه دعوت هیات مؤسس انجمن موسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران را پذیرفته و خط مشی و اساسنامه را تعریف کردند تا سهمی در یک دغدغه فرهنگی داشته باشند.»
این بیانیه، «با ابراز تاسف از این که یک فعال اقتصادی با هدف دیده و مطرح شدن در رسانه، پای از حریم اخلاق بیرون گذاشته و به خلاف گویی متوسل می شود»، تصریح کرده است: «برخلاف ادعای کذب آقای حریری، هیچ یک از هنرمندان حاضر در این انجمن کارت بازرگانی نداشته و ندارند و صرفاً بعضی از آنها کارت عضویت دارند و عجیب است که ایشان با این همه ادعا و سوابق، تفاوت کارت بازرگانی و کارت عضویت را نمی دانند. همینطور برخلاف ادعای نادرست دیگر ایشان که برای بیان آن از عبارت زشت «سیاه لشگر رأی» بهره برده اند، هیچ یک از اعضای این انجمن، طبق ضوابط انتخابات، امکان رای و حضور در انتخابات را ندارند و اساسا چنین دغدغه ای نداشته اند.»
بیانیه ضمن اشاره به «اهمیت مبحث اقتصاد هنر در دنیا، حضور هنرمندان در اتاق بازرگانی را در جهت همفکری، مشورت و گفتگو با فعالان حوزه بازرگانی به منظور رونق بخشی به کسب و کار فرهنگ و هنر »و تصریح کرده است که «ظاهرا آقای حریری درک و شناختی از مقوله اقتصاد هنر ندارند و گمان می کنند اقتصاد در پتروشیمی و خودرو و پوشاک خلاصه می شود، حال آنکه اقتصاد فرهنگ و هنر از دیرباز یکی از زمینه های پویا و پر رونق در سرتاسر جهان بوده است. ازاین رو به نظر می آید دغدغه های در رابطه با انتخابات فراروی اتاق بازرگانی زمینه حمله سیاسی ایشان به غیرسیاسی ترین تشکل فرهنگی هنری کشور را در بعضی رسانه ها فراهم آورده است.»
در انتها این بیانیه تاکید گردیده است که «انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری استان تهران حق پیگرد قانونی نسبت به اظهارات خلاف و نادرست را برای خود محفوظ می داند و سایر اعضای محترم انجمن خصوصا هنرمندان عزیزی که از آنها نام برده شده هم این حق را دارند تا در دادسرای فرهنگ و رسانه روای اظهارات مورد اشاره را تحت پیگرد قرار دهند.»




منبع:

1401/12/17
13:59:13
5.0 / 5
306
تگهای خبر: اجرا , بازی , تولید , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز