در یك مطالعه بررسی شد؛

کدام استانهای ایران آلودگی نوری بیشتری دارند؟

کدام استانهای ایران آلودگی نوری بیشتری دارند؟

مجله سرگرمی: در یک مطالعه با بهره گیری از داده های ماهواره ای، تغییرات آلودگی نوری ایران در یک بازه 17 ساله مورد بررسی قرار گرفت و استانهای با بیشترین آلودگی نوری مشخص شدند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، وجود بیش از اندازه نور مصنوعی، خصوصاً در ساعات تاریکی شب می تواند آلودگی نوری محسوب شود و بر روی محیط زیست و انسان تاثیر منفی بگذارد. آلودگی نوری نتایج جدی برای سلامتی انسان دارد و موجب ایجاد استرس، فشار چشم و از میان رفتن دید می شود.

آلودگی نوری همین طور می تواند بر کارهای فیزیولوژیک خیلی از حشرات، پرندگان، پستانداران و خزندگان تاثیر بگذارد و حتی مقدار کمی از نور مصنوعی می تواند کارهای طبیعی آنها را مختل کند.

توزیع نامتوازن جمعیتی بواسطه افزایش جمعیت، مهاجرت به شهرها و مراکز جمعیتی بزرگ در ایران، منجر به افزایش مصرف برق در کشور شده است. به شکلی که میزان مصرف برق در ایران، حدودا دو برابر شده است.

همچنین به سبب فقدان سیاست و قوانین لازم در آلودگی نوری، هر شهر بزرگی در ایران، در معرض تهدید آلودگی نوری قرار دارد. علاوه بر آن، موضوع آلودگی نوری در ایران تا حالا بطور جامع مطالعه و مستندسازی نشده است.

به همین دلیل شناسایی، پایش و پهنه بندی مناطق حساس به آلودگی نوری برای ارزیابی این مناطق و کاهش لطمه هایی که در آینده می تواند در این مناطق داشته باشد، برای برنامه ریزان در سطح ملی و منطقه ای از اهمیت زیادی برخوردارست.

برای بررسی آلودگی نوری و ارزیابی تغییرات میزان نور شب، ابزارهای مختلفی وجود دارد. باتوجه به اینکه روش های میدانی بررسی آلودگی نوری، بسیار پرهزینه و دشوار است، استفاده از داده های ماهواره ای و سنجش ازراه دور می تواند روش مناسبی جهت بررسی آلودگی نوری باشد.

با توجه به اهمیت آلودگی نوری، علیرضا صالحی پور میلانی؛ استادیار ژئومورفولوژی دانشگاه شهید بهشتی با انجام مطالعه ای، آلودگی نوری ایران را در سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۱ مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه جهت بررسی آلودگی نوری از داده های ماهواره ای اسکن خطی عملیاتی، مربوط به برنامه ماهواره دفاع هواشناسی استفاده شد.

در این مطالعه تغییرات آلودگی نور مصنوعی در کشور بررسی گردید و استان هایی که بیشتر با این بحران درگیر هستند، مشخص شدند. همین طور تاثیر شاخص تراکم نسبی جمعیت، میزان مهاجرت در استانها و تغییرات آن، بعنوان یکی از شاخصه های مهم موثر بر گسترش نور شب در استانهای کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی های این مطالعه حاکی از افزایش میزان نور شب در سالهای مورد مطالعه بود و مناطق با درخشندگی کم، به مناطق با درخشندگی بالا تبدیل گشته اند.

استان های تهران و البرز بعنوان استان هایی با بالاترین میزان آلودگی نوری در کشور شناسایی شدند و استانهای خوزستان، اصفهان، بوشهر و فارس در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در این مطالعه عنوان شده است که افزایش تراکم نسبی و توزیع نامتوازن جمعیت، مهاجرت های جمعیتی و تشدید آن در حدفاصل سالهای مطالعه، از عوامل اصلی گسترش آلودگی نوری در کشور و همین طور تمرکز حداکثر آلودگی نوری در بعضی استانها است. تمرکز کارهای تجاری و صنعتی در بعضی استانها و کانون های جمعیتی همچون مراکز استانها و محدوده های صنعتی، روند افزایش نور مصنوعی، آلودگی نوری را در کشور افزایش داده است.

به گفته پژوهشگر این مطالعه، گسترش میزان آلودگی نوری و ادامه این روند در آینده می تواند تاثیرات مخرب بسیاری را جهت زندگی انسان و محیط زیست کشور به وجود آورد. بنا بر این انجام مطالعات جامع تر در حوزه آلودگی نوری در سطح کشور و همین طور برنامه ریزی و سیاستگذاری در امر کاهش نورهای مصنوعی به ویژه استان هایی که در معرض آلودگی نوری قرار دارند، ضروری به شمار می آید.

در این مطالعه عنوان شده است که با بهره گیری از تهیه راهنماها، دستورالعمل های لازم، تبیین استانداردها، ضوابط و سفارش ها و قانونمند کردن مقادیر نورپردازی ها و سپس نظارت بر اجرای قوانین می توان گام هایی در جهت کاهش آلودگی نوری در کشور برداشت.

یافته های این مطالعه پاییز ۱۴۰۰ بصورت مقاله علمی با عنوان «تحلیل و پایش آلودگی نور مصنوعی در ایران با بهره گیری از داده های ماهواره ای نور شب (از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۳)» در «نشریه تحلیل فضایی مخاطرات محیطی» انتشار یافته است.





منبع:

1401/01/07
21:28:56
5.0 / 5
451
تگهای خبر: اجرا , زندگی , سلامت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز