برگزاری شبی به یاد محمد خزائلی

برگزاری شبی به یاد محمد خزائلی

مجله سرگرمی: وبیناری به مناسبت یادبود «محمد خزائلی»، چهره فقید فرهنگی روز دوشنبه ششم دی ماه به میزبانیِ مجله «بخارا» انجام می شود.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، ششصدوبیست وسومین شب از شب های بخارا به یادبود «محمد خزائلی» اختصاص یافته است. این جلسه با همکاری فصلنامه «رازان» در ساعت ۱۷ دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار می شود.
در این جلسه غلامرضا امامی، شایسته خزائلی، حسین عبدالملکی، سیدمهدی کتان فروش، یوسف نیک فام، محتشم مومنی و علی دهباشی به بررسی زندگی و آثار محمد خزائلی، پژوهشگر و مدرس خواهند پرداخت.
شب «دکتر محمد خزائلی» در ساعت ۱۷ روز دوشنبه ششم دی ماه از صفحه اینستاگرام و کانال های تلگرام و آپارات مجله «بخارا» به آدرس های زیر پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
telegram.me/bukharamag
aparat.com/bukharamag
در معرفی محمد خزائلی عنوان شده است: محمد خزائلی در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در روستای کرهرود اراک چشم به جهان گشود. هنوز ۱۸ ماه از زندگی اش نگذشته بود که اپیدمی آبله دامن او را گرفت و بینایی اش را از دست داد. پس از این اتفاق، زندگی او به شکلی دیگر رقم خورد؛ او با امکاناتی نزدیک به هیچ، و تنها با اراده و تلاش، پله های ترقی را طی کرد و نام نیکی را در تاریخ ایران از خود به یادگار گذاشت.
بعد از رخدادِ این اتفاق، او به همراه خانواده به اراک مهاجرت کرد و با وجود نابینایی، دوران ابتدایی را بدون هیچ مشکلی به انتها رساند. او تحصیلات متوسطه را در دبیرستان صمصامیه اراک ادامه، و دیپلم ششم ادبی را بطور متفرقه در تهران امتحان داد و در تمام کشور رتبه اول شد و به دریافت مدال علمی نائل آمد.
خزائلی در سال ۱۳۲۱ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و هم زمان با تدریس در مدارس اراک، به آموختن ادبیات عرب، فلسفه قدیم، فقه و اصول، علم کلام و تاریخ اسلام پرداخت و در سال ۱۳۲۴ لیسانس خودرا با رتبه نخست در رشته الهیات دریافت کرد.
این مدرس در سال ۱۳۲۵ از دانشکده حقوق و در سال ۱۳۲۹ از دانشکده ادبیات دو لیسانس دیگر دریافت کرد و تحصیلات عالیه خودرا تا مقطع دکترا در رشته ادبیات فارسی ادامه داد و در سال ۱۳۳۲ نیز آنرا به پایان رساند. وی در سال ۱۳۳۶ دومین دکترای خودرا در رشته قضایی از دانشگاه تهران دریافت کرد.
محمد خزائلی به سه زبان فرانسه، عربی و انگلیسی تسلط کامل داشت و با زبان آلمانی نیز آشنا بود. وی در سال ۱۳۴۱ آموزشگاه خزائلی را در اراک تاسیس کرد و بعدها آموزشگاه های مختلفی را در تهران بنیان گذاشت. تاسیس انجمن هدایت، حمایت نابینایان ایران، تأسیس آموزشگاه نابینایان بزرگسال از دیگر اقدامات مهم اوست. از این پژوهشگر بیش از ۲۲ کتاب پژوهشی انتشار یافته که تعدادی از آنها عبارت اند از: اعلام قرآن، احکام قرآن، شرح بوستان، شرح گلستان، تاریخ فلسفه، دستور زبان فارسی، بدیع و قافیه، فقه، زبان فارسی و.... محمد خزائلی در سال ۱۳۵۳ خورشیدی در سن ۶۱ سالگی درگذشت.







منبع:

1400/10/05
20:33:00
5.0 / 5
545
تگهای خبر: استخدام , زندگی , علم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز