سازمان سینمایی منتشر كرد؛
جزئیات تفاهم نامه همكاری سینمایی بین ایران و چین
مجله سرگرمی: جزئیات تفاهمنامه همکاری های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام گردید.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جزئیات تفاهمنامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام گردید.
روح الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره ها و همکاریهای بین الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلیلهای انعقاد این تفاهم نامه اظهار داشت: این تفاهم نامه باتوجه به علاقه و تمایل هر ۲ طرف و برمبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل باتوجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده و اولین تفاهم نامه ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضاء می شود. قبل از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت های ما وجود داشت ولی این نخستین بارست که دو طرف منحصراً در زمینه سینما تفاهم نامه امضا می کنند. وی افزود: این اتفاق همزمان به دو نکته مهم اشاره دارد؛ نخست این که چینی ها به اهمیت و جایگاه سینمای ایران در سطح بین الملل کاملاً واقف هستند و پس پرونده ای مستقل برای همکاری دراین زمینه باز کرده اند، دوم این که در نگاهی داخلی، سینما در گستره وسیع و متنوع فرهنگ و هنر ایران، از چنان وزن و اهمیتی برخوردارست که مستقلاً می تواند وارد گفتگو، تعامل و تبادل با بخش های فرهنگی دولت های دیگر شود. رئیس کارگروه مبادلات و همکاریهای سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهم نامه اظهار داشت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینه های این تفاهم نامه را تشکیل می دهند، همچون با اهمیت ترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راه گشاست، باز شدن بازار سینمای چین به روی محصولات سینمایی ایران است که باتوجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود. چه برمبنای تفاهم نامه موجود، طرفین متعهد شده اند که امکان نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، باتوجه به ظرفیت های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع را فراهم آورند. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهم نامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه های سینمایی، صورت خواهند داد. حسینی دراین زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه های سینمایی کشور چین، در حوزه هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می شوند، همچون کارگردانی یا فیلمنامه نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که خصوصاً در زمینه های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می شود از چینی ها کمک بگیرند. تفاهم در حوزه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهم نامه است که باتوجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران خواهد بود. مدیرکل همکاریهای بین الملل سازمان در این زمینه بیان کرد: مدتی است که برخی سینماگران ایرانی همکاری هایی را دراین زمینه آغاز نموده اند، اما تولیداتشان به مفهوم واقعی یعنی حقوقی کلمه مشترک محسوب نمی شود. تولید مشترک مستلزم اقداماتی قانونی و حقوقی همچون انعقاد موافقت نامه میان دولت هاست که این تفاهم نامه زمینه را برای دستیابی بدان فراهم می کند. در نتیجه از این پس تعداد بیشتر و متنوع تری از سینماگران ایرانی امکان بهره مندی از این بازار عظیم را خواهند داشت. وظیفه ما بعنوان دولت در حقیقت همین فراهم ساختن زمینه های همکاری برای افراد و سلیقه های متنوع و مختلف است. خصوصاً در میان جوان ترها، استعدادها و توانمندی هایی داریم که به آسانی می توانند دراین زمینه ورود کنند. وی افزود: این تبادل ها البته به پروژه های سینمایی محدود نخواهد بود و در حوزه تبادل استاد و دانشجو نیز دو طرف همکاری خواهند کرد. این زمینه خصوصاً غنیمتی برای انتقال تجربه و دانش سینمای ایران به سینمای چین است. حسینی درباره مدت این تفاهم نامه اظهار داشت: تفاهم نامه ۳ ساله منعقد شده است اما قابل تمدید است و در حقیقت آنچه اهمیت دارد شروع این ماجراست در غیر این صورت تمدید و استمرار آن آسان و بی زحمت است. فقط کافی است دو طرف بهره های لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سالهای قبل، یکی از با اهمیت ترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال ۹۷، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به ۲۱ درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر همچون عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریباً صفر بوده است. آن هم جایی که می دانیم در بین سایر کالاهای فرهنگی ما که می توانند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند، سینما به دلایلی روشن و مسلم جایگاهی بسیار ویژه دارد. از جانب دیگر برمبنای مشاهدات و مطالعات و بررسی های ما چینی ها اشتیاق بسیاری برای سرمایه گذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از اراده ای ناشی می شود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ از با اهمیت ترین ابزارهای دیپلماسی است. او در آخر اظهار نمود: این همان نکته ای است که چندسالی است در دستور کار ما نیز قرار دارد و پس فرصت پیش آمده را باید مغتنم شمرد. بازار سینمای چین هم حالا بازار آمریکای شمالی را هم پشت سر گذاشته است و بعنوان بزرگترین بازار سینمای جهان شناخته می شود. ستاندن سهمی هرچند کوچک یعنی فقط به اندازه زیر ۱۰ درصد از بازار بزرگ چین، حجمی چندین برابر گردش مالی کل بازار صنعت تصویر در ایران خواهد بود و برابر با قوانین حاکم بر کشور چین که البته تنها چاره دستیابی به آن، تولید مشترک میان دو کشور است. کاری که حالا و با امضای این تفاهم نامه مقدمات آن فراهم شده است؛ ورود به بازار میلیاردی سینمای چین، نه فقط اقتصاد سینمای ایران را متحول می کند که در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و سیاسی ما نیز مهم و موثر خواهد بود. تفاهمنامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رییس سازمان ملی فیلم جمهوری خلق چین به امضا رسید.
منبع: newsfun.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب