سازمان سینمایی منتشر كرد؛

جزئیات تفاهم نامه همكاری سینمایی بین ایران و چین

جزئیات تفاهم نامه همكاری سینمایی بین ایران و چین

مجله سرگرمی: جزئیات تفاهم‏نامه همکاری‏ های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی ‏‏بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام گردید.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جزئیات تفاهم‏نامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی ‏ بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام گردید.

روح‏ الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره ها و همکاریهای بین الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلیلهای انعقاد این تفاهم نامه اظهار داشت: این تفاهم نامه باتوجه به علاقه و تمایل هر ۲ طرف و برمبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل باتوجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده و اولین تفاهم نامه ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضاء می‏ شود. قبل از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت های ما وجود داشت ولی این نخستین بارست که دو طرف منحصراً در زمینه سینما تفاهم نامه امضا می‏ کنند. وی افزود: این اتفاق همزمان به دو نکته مهم اشاره دارد؛ نخست این که چینی‏ ها به اهمیت و جایگاه سینمای ایران در سطح بین الملل کاملاً واقف هستند و پس پرونده ای مستقل برای همکاری دراین زمینه باز کرده اند، دوم این که در نگاهی داخلی، سینما در گستره وسیع و متنوع فرهنگ و هنر ایران، از چنان وزن و اهمیتی برخوردارست که مستقلاً می تواند وارد گفتگو، تعامل و تبادل با بخش های فرهنگی دولت های دیگر شود. رئیس کارگروه مبادلات و همکاریهای سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهم نامه اظهار داشت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینه های این تفاهم نامه را تشکیل می‏ دهند، همچون با اهمیت ترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راه گشاست، باز شدن بازار سینمای چین به روی محصولات سینمایی ایران است که باتوجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‏ شود. چه برمبنای تفاهم نامه موجود، طرفین متعهد شده اند که امکان نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، باتوجه به ظرفیت های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع را فراهم آورند. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهم نامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه های سینمایی، صورت خواهند داد. حسینی دراین زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه های سینمایی کشور چین، در حوزه‏ هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می‏ شوند، همچون کارگردانی یا فیلمنامه‏ نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه‏ کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که خصوصاً در زمینه های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می‏ شود از چینی‏ ها کمک بگیرند. تفاهم در حوزه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهم نامه است که باتوجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران خواهد بود. مدیرکل همکاریهای بین الملل سازمان در این زمینه بیان کرد: مدتی است که برخی سینماگران ایرانی همکاری هایی را دراین زمینه آغاز نموده اند، اما تولیداتشان به مفهوم واقعی یعنی حقوقی کلمه مشترک محسوب نمی‏ شود. تولید مشترک مستلزم اقداماتی قانونی و حقوقی همچون انعقاد موافقت نامه میان دولت هاست که این تفاهم نامه زمینه را برای دستیابی بدان فراهم می‏ کند. در نتیجه از این پس تعداد بیشتر و متنوع‏ تری از سینماگران ایرانی امکان بهره مندی از این بازار عظیم را خواهند داشت. وظیفه ما بعنوان دولت در حقیقت همین فراهم ساختن زمینه های همکاری برای افراد و سلیقه های متنوع و مختلف است. خصوصاً در میان جوان ترها، استعدادها و توانمندی‏ هایی داریم که به آسانی می‏ توانند دراین زمینه ورود کنند. وی افزود: این تبادل‏ ها البته به پروژه های سینمایی محدود نخواهد بود و در حوزه تبادل استاد و دانشجو نیز دو طرف همکاری خواهند کرد. این زمینه خصوصاً غنیمتی برای انتقال تجربه و دانش سینمای ایران به سینمای چین است. حسینی درباره مدت این تفاهم نامه اظهار داشت: تفاهم نامه ۳ ساله منعقد شده است اما قابل تمدید است و در حقیقت آنچه اهمیت دارد شروع این ماجراست در غیر این صورت تمدید و استمرار آن آسان و بی زحمت است. فقط کافی است دو طرف بهره های لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سالهای قبل، یکی از با اهمیت ترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال ۹۷، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به ۲۱ درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر همچون عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریباً صفر بوده است. آن هم جایی که می‏ دانیم در بین سایر کالاهای فرهنگی ما که می‏ توانند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند، سینما به دلایلی روشن و مسلم جایگاهی بسیار ویژه دارد. از جانب دیگر برمبنای مشاهدات و مطالعات و بررسی های ما چینی‏ ها اشتیاق بسیاری برای سرمایه‏ گذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از اراده ای ناشی می‏ شود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ از با اهمیت ترین ابزارهای دیپلماسی است. او در آخر اظهار نمود: این همان نکته ای است که چندسالی است در دستور کار ما نیز قرار دارد و پس فرصت پیش آمده را باید مغتنم شمرد. بازار سینمای چین هم‏ حالا بازار آمریکای شمالی را هم پشت سر گذاشته است و بعنوان بزرگترین بازار سینمای جهان شناخته می‏ شود. ستاندن سهمی هرچند کوچک یعنی فقط به اندازه زیر ۱۰ درصد از بازار بزرگ چین، حجمی چندین برابر گردش مالی کل بازار صنعت تصویر در ایران خواهد بود و برابر با قوانین حاکم بر کشور چین که البته تنها چاره دستیابی به آن، تولید مشترک میان دو کشور است. کاری که حالا و با امضای این تفاهم نامه مقدمات آن فراهم شده است؛ ورود به بازار میلیاردی سینمای چین، نه فقط اقتصاد سینمای ایران را متحول می‏ کند که در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و سیاسی ما نیز مهم و موثر خواهد بود. تفاهم‏نامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی ‏بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رییس سازمان ملی فیلم ‏جمهوری‏ خلق‏ چین به امضا رسید.


منبع:

1400/03/19
10:29:00
5.0 / 5
211
تگهای خبر: اجرا , بازار , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز