مهر پیگیری كرد؛

دست انداز مالی برای جشنواره آواهاونواهای رضوی، ارشاد پاسخگو نیست

دست انداز مالی برای جشنواره آواهاونواهای رضوی، ارشاد پاسخگو نیست

مجله سرگرمی: دبیر هنری و یكی از داوران چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از كم توجهی مدیران برگزاری این رویداد موسیقایی و مسؤلان ارشاد نسبت به عدم تسویه حساب با تیم اجرایی و داوران گلایه كردند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» از سری برنامه های هفدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه سال جاری در روزهای دهه كرامت و میلاد مسعود امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در استان تهران به میزبانی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با حضور برخی از گروه ها و هنرمندان داخلی و خارجی برگزار شد، رویدادی كه در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بعنوان جشنواره برگزیده معرفی و مورد قدردانی قرار گرفت.
اما یكی از نكات قابل توجهی كه طی روزهای گذشته در محافل رسانه ای مطرح شده، انتقاد و دلخوری بعضی از اعضای ستاد اجرایی این رویداد بخصوص هیات داوران آن، از نپرداختن حق الزحمه حضورشان در این دوره از جشنواره بعد از گذشت نزدیك به دو ماه و نیم از برگزاری است.
هوشنگ جاوید پژوهشگر وعضوهیات داوران چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی با انتقاد از ستاد اجرایی جشنواره در عدم پرداخت حق الزحمه هیات داوران این دوره توضیح داد: من واقعاً نمی دانم در این شرایط چه بگویم؟ اگر دوستان اعتقاد دارند كه بودجه ندارند، پس چرا جشنواره برگزار می كنند؟ اما اگر برای این رویداد مهم بودجه ای در نظر گرفته شده پس چرا پس از گذشت دو ماه و نیم هیات داوران جشنواره كه همگی از هنرمندان شایسته این سرزمین اند، هنوز نباید حق الزحمه خویش را دریافت كنند؟ مگر میزان این حق الزحمه ها چقدر است كه دوستان امروز و فردا می كنند؟

وی افزود: اصلا دوست ندارم در اینجا به میزان مبلغ دستمزد هیات داوران كه هر یك دارای جایگاه بسیار محترمی در حوزه موسیقی هستند، اشاره كنم. چون كه بیان میزان این مبالغ واقعا خنده دار است. در اینجا نكته مهمی كه من را وادار به مصاحبه كرد، عدم توجه به جایگاه و حرمتی است كه بعضی از دوستان ستاد اجرایی جشنواره «آواها و نواهای رضوی» به آن توجهی ندارند. من می دانم حتی شخص جناب صدری بعنوان دبیر هنری جشنواره هم در این راه نهایت تلاش خویش را انجام داده اما گویا دوست یا دوستانی در بخش مالی جشنواره حضور دارند كه چندان علاقه ای به حل مشكل ندارند.
جاوید: اگر برای این رویداد مهم بودجه ای در نظر گرفته شده پس چرا پس از گذشت دو ماه و نیم هیات داوران جشنواره كه همگی از هنرمندان شایسته این سرزمینند هنوز نباید حق الزحمه خویش را دریافت كنند؟این پژوهشگر موسیقی نواحی كشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود اضافه كرد: ما طی سال های اخیر شاهد برگزاری باشكوه جشنواره بسیار ارزشمندی چون جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در بخش های مختلف بودیم كه سرمنشا خدمات ارزشمندی به جریان فرهنگ رضوی بوده است. حال برای من سوال است كه چرا چنین رویداد بزرگی كه وزارت ارشاد و تعدادی دیگر از نهادها متولی برگزاری آن هستند، نمی تواند بودجه خویش را تامین و حق الزحمه ناچیز هیات داورانش را پرداخت كند. من بازهم تكرار می كنم كه بحث من پول نیست، نكته مهم در این میان احترام است كه متاسفانه دوستان حتی در مراسم اختتامیه جشنواره هم به هیات داوران یك لوح تقدیر ندادند چه برسد به اینكه در این شرایط بخواهند بموقع پرداخت ها را انجام دهند.
جاوید خاطرنشان كرد: برای من بسیار جالب است كه دوستان در ایام منتهی به برگزاری چنین جشنواره هایی مدام از حمایت حرف می زنند اما وقتی به بخش اجرای ماجرا كه می رسیم باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم كه اصلا در شأن هنرمندان و پیشكسوتان این عرصه نیست. من واقعا نمی دانم دوستان در وزارت ارشاد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران چه می كنند كه پس از گذشت دو ماه و نیم هنوز نتوانسته اند حق الزحمه هیات داوران را پرداخت كنند.
نتوانسته ایم منابع مالی تأمین كنیم
احمد صدری دبیر هنری چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید صحبت های جاوید توضیح داد: جشنواره آواها و نواهای رضوی كه بنده توفیق سه دوره همراهی با آنرا داشته ام همچون رویدادهایی مهم و اثرگذار موسیقی آیینی كشورمان است كه از زمان برگزاری تابحال به موفقیت های زیادی دست پیدا كرده و در حد و اندازه های خود توانسته تاثیراتی هم داشته باشد. خوشبختانه كیفیت برگزاری این رویداد هم بگونه ای بوده كه بعنوان رویداد برگزیده جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) معرفی شده كه این مورد برای من، شورای سیاستگزاری و اعضای هیات داوران سبب افتخار است. چنین فضایی در نتیجه همدلی هنرمندان، دبیر اجرایی، دبیرهنری و سایر اعضای ستاد جشنواره شكل گرفته كه اساسا اگر این تعامل وجود نداشت فضای جشنواره هم به سمت دیگری هدایت می شد.
دبیر هنری چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» اظهار داشت: متاسفانه امسال بعد از برگزاری جشنواره كه به اعتقاد من در شرایط باكیفیتی برگزار شد، فضا بگونه ای شكل گرفت كه من را شرمسار دوستان در هیات داوران كرد و علیرغم پیگیری كه بنده و معاونت هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران انجام دادیم هنوز نتوانسته ایم منابع مالی حق الزحمه هیات داوران را تامین نماییم.
وی اضافه كرد: نكته حائز اهمیت اینجاست كه بنده همواره مقید به این باور هستم كه حق الزحمه ها حتما در موعد مقرر به دوستان تقدیم شود. حتی در این مورد، برای تاریخ پرداخت چند روز را دیرتر اعلام می كنم كه پیش عزیزان هنرمند خجالت زده نباشم. بنده حسب شرایط سازمانی كه در جشنواره آواها و نواهای رضوی داشتم پیگیر پرداخت ها بودم اما نكته ناراحت كننده ماجرا این است كه دوستان كار از این هفته به هفته بعد ارجاع می دهند كه این حالت خوبی نیست.

صدری تصریح كرد: من ابدا منكر شرایط اقتصادی نامطلوب نیستم و می دانم مبحث بودجه یكی از مهم ترین معضلات این ماه های دستگاه های دولتی است. حتی این را هم می دانم كه پرداخت دستمزد گروه های شركت كننده در جشنواره «آواها و نواهای رضوی» در چه شرایط سختی بوده است. اما فكر می كنم بهتر است در مورد پرداخت دستمزد هیات داوران و گروه اجرایی جشنواره دوستان مدام كار را به این هفته و آن هفته ارجاع ندهند.
وی اضافه كرد: ما فضای جشنواره را متناسب با بودجه طراحی كردیم كه ذره ای از كیفیت كاسته نشود و اتفاقاً به همین خاطر با همین كمبود منابع مالی، كنار آمدیم و بسیاری از برنامه هایی را كه طراحی نموده بودیم، اجرایی نكردیم. اما اینكه در همین چارچوب شاهد پاسخگویی مناسبی از جانب دوستان اداره ارشاد استان تهران پیرامون دستمزد هیات داوران نیستیم، فكر نمی كنم شرایط مناسبی برای جشنواره ارزشمندی چون جشنواره آواها و نواهای رضوی باشد.

1398/07/07
19:20:47
5.0 / 5
4273
تگهای خبر: اجرا , جشنواره , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز