در حوزه هنری؛

یللی داود آزاد رونمایی گردید، راه رفتن در راه درست

یللی داود آزاد رونمایی گردید، راه رفتن در راه درست

به گزارش مجله سرگرمی مراسم رونمایی از تازه ترین آلبوم داود آزاد نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی روز یكشنبه هفتم بهمن با حضور رئیس حوزه هنری در تالار سوره این مجموعه برگزار گردید.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، میلاد عرفان پور مدیر مركز موسیقی حوزه هنری در مراسم رونمایی از تازه ترین آلبوم داود آزاد نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی كه روز یكشنبه ۷ بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، با قرائت شعری از حزین لاهیجی بیان كرد: استاد داوود آزاد آن نوع از موسیقی را شناخته كه با اصالت هنری ایرانی ما عجین باشد. این آلبوم برگ افتخاری برای هنر امروز و همینطور حوزه هنری است كه توانستیم به بازار موسیقی عرضه نماییم.
وی با تشكر از حوزه هنری گیلان برای انتشار این آلبوم بیان كرد: امیدواریم از این دست كارها در همه مراكز كشور استمرار داشته باشد و باز هم در خدمت این بزرگواران باشیم.
آثار داود آزاد مسیر درستی را طی كرد
رضا مهدوی موسیقیدان و پژوهشگر هم عنوان كرد: حوزه هنری خانه من است و ۳۲ سال است در این ملك قدم می گذارم. این بخش اگر نگوییم بی نظیر در امر فرهنگ و هنر اما كم نظیر عمل می كند. اینكه هنرمندان حقیقی چطور حمایت شوند و شاكله موسیقی كشور چطور باشد امری است كه با پشتیبانی از آلبومی نظیر «یللی» میسر می شود.
وی با جریان شناسی فعالیت هنری داوود آزاد افزود: آثار داوود آزاد از گذشته تابحال مسیر درستی را طی كرده است. او گرفتار وسوسه نشده است تا برای درآمد بیشتر و اقتصاد هنر مسیر فعالیت خویش را تغییر دهد. اقتصاد هنر از اقتصاد ورزش و برندها متفاوت می باشد. اثر خوب همیشه دیده خواهد شد. داوود آزاد موسیقی نرمینه ای عرضه می كند و هواداران او در بین گروه های مختلف جامعه هستند. حوزه هنری وظیفه دارد از او و همتایانش حمایت كرده تا بخشی از خلاهای موسیقی را جبران كند. به هر حال موسیقی بی كلام نباید مغفول بماند. نگاه داوود آزاد به موسیقی دستگاهی و آموزه های درست آن ما را متوجه فضایی مخملی و پر از آرامش می كند، بخصوص در شرایطی كه جامعه ما نیاز به آرامش دارد.
علت بی توجهی به سبك هندی را درك نمی كردم
ساعد باقری شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه هم بیان كرد: انتشار آلبوم جدید داوود آزاد را به او و خودم تبریك می گویم. چونكه پس از ۲۵ سال پافشاری و مداومت كه چه دریایی در شعر سبك هندی برای موسیقی هست و نشناخته باقی مانده است، به ثمر نشسته است. من علت این بی توجهی به سبك هندی را در موسیقی درك نمی كردم. شعر سبك عراقی نرمش زبانی دارد و با موسیقی سازگارتر است اما نباید منجر به تكرار و انكار سبك هندی شود.
وی اضافه كرد: آنچه در موسیقی هند و پاكستان هست، موسیقی قوالی است اما موسیقی افغانستان پیش از آن شبیه موسیقی خراسان ایران بوده است. در سبك هندی امكان دارد غزل های كمی مناسب موسیقی بیابیم اما كارهای بكر و نابی وجود دارند كه به موسیقی غنا می بخشد. پس اگر قرار باشد از شعر سبك هندی برای موسیقی انتخاب نماییم بطور قطع حزین لاهیجی یكی از شاعران آنها است. حزین با موسیقی شعر سر و كار جدی دارد. همچون انتخاب ردیف های بلند كه بخشی از وزن را به تكرار می گیرد و این امر نظیر راه رفتن بر لبه تیغ است. ایرادی كه به شعر شاعران سبك هندی وارد می كنند توجه بیش از اندازه به مضمون است كه باعث دست اندازهای زبانی می شود. در شعر حزین نرمش زبان و نزدیك شدن به زبان عامه و توده مردم دیده می شود. همینطور در توجه به موسیقی در شعر و در استفاده از ردیف ها این شاعر برجسته خیلی خوب عمل كرده است.
باقری تصریح كرد: امیدوارم انتشار این آلبوم سرآغاز كارها و آثار خوب در موسیقی باشد. آرامش این آلبوم فارغ از فضای خودنمایی است. نجابت و رنگ آلبوم یللی و آنچه از استنباط هایم دریافت می كنم این است كه آنرا یك روایت بدانیم.
نادر گهرسودی ناظر ضبط آلبوم یللی هم درباره خصوصیت های این اثر بیان كرد: استاد آزاد با درایت و درك درست با شعر حزین زندگی كرده است و اشعاری را برگزیده كه هنوز در زندگی ما جریان داشته است. من بر این باورم پیام حزین سال های دور و داوود آزاد روزگار نزدیك هر دو به اصل خویش برگشتن است.
در بخشی از این مراسم ساعد باقری، محسن مومنی شریف، قاسمی مدیر حوزه هنری استان گیلان، مجدالدین معلمی، میلاد عرفان پور، كریم زمانی، علی جهاندار، عجمی، ایرانی برای رونمایی از البوم یللی روی سن رفتند و محسن دایی نبی تابلوی یادبودی را به او تقدیم كرد. در انتها این مراسم داوود آزاد به همراه گروه موسیقی خود به اجرای سه قطعه از آلبوم یللی پرداخت.
در ادامه این برنامه هم مستندی از گفته های اهالی موسیقی و شعر نظیر رضا دربندی، علیرضا میرعلینقی، رضا مهدوی، داوود آزاد، حافظ ایمانی، زكریا یوسفیدرباره آلبوم «یللی» و مسیر فعالیت هنری خالق آن پخش گردید.

1397/11/08
16:59:34
5.0 / 5
4359
تگهای خبر: اجرا , بازار , تالار , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز