تلاش کهنسالان برای رهایی از انزوا پیرمردی که تمارض می کند!

تلاش کهنسالان برای رهایی از انزوا پیرمردی که تمارض می کند!

مجله سرگرمی: پیام اینالویی کارگردان فیلم کوتاه تمارض ضمن اشاره به ترس شخصی اش از دوران کهنسالی اظهار داشت که این فیلم روایت پیرمردی است که با تمارض می خواهد از انزوا رهایی پیدا کند.


پیام اینالویی کارگردان فیلم کوتاه «تمارض» که در بخش مسابقه چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت، در گفتگو با گزارشگر مهر بیان کرد: منشأ اصلی و منبع الهام من برای ساخت فیلمی درباره ی دوران کهنسالی، در درجه اول از ترس شخصی خودم از این دوره از زندگی نشأت می گیرد. دورانی که فرد به احتمال زیاد به سبب کندی در پروسه یادگیری، بی حوصلگی، بیماری و کاهش دقت، از پیشرفت ها و دانش روز جهان عقب می ماند. خیلی از همسالان شما احتمالا از شما فاصله گرفته اند، دوستان امکان دارد رفته باشند یا حتی در قید حیات نباشند. در زمان کهنسالی بتدریج به یک مسئولیت و بار برای دیگران تبدیل می شوید، آن هم در بهترین حالت که دارای فرزندانی مهربان و حمایتگری باشید. من از این برهه هراس زیادی دارم اما ایده اولیه «تمارض» در دوران کرونا و بر پایه اتفاقی که برای پدرم رخ داد، در ذهنم متولد شد. بعد از آن، رفتارهای مشابهی را در بین سالمندان جامعه اطراف خود مشاهده کردم که من را به این فکر رساند که امکان دارد این نوع رفتار در این سنین شایع باشد. بعد از مطالعه چند مقاله و مشاهدات عینی، درونمایه اصلی فیلم در ذهنم تثبیت شد و در نهایت فیلم نامه را نوشتم.

تلاش برای رهایی از انزوای ناخواسته

وی درباره ی داستان این فیلم توضیح داد: موضوع فیلم «تمارض» فقط درباره ی تنهایی نیست، بلکه در واقع به بررسی لایه ای عمیق تر از مفهوم خلوت و انزوا می پردازد. خلوت را نباید فقط به معنای تنهایی تفسیر کرد. گاهی انسان نیازمند فراغت است و گاهی هم نیاز دارد که با دیگران ارتباط برقرار کند. اما زمانیکه پیوند فرد با محیط اجتماعی به درستی شکل نمی گیرد یا اطرافیان او را از مشارکت در تعاملات مؤثر محروم می کنند، این وضعیت به انزوایی ناخواسته، احساس ناامیدی و احیاناً بی ارزشی می انجامد. این کارگردان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، برخی افراد برای حفظ حداقلی از ارتباط و زنده نگاه داشتن حس تعلق، به رفتارهای غیرمستقیم یا نمایشی روی می آورند؛ کنش هایی که از احتیاج به دیده شدن و فهمیده شدن سرچشمه می گیرد. فیلم «تمارض» دقیقاً به همین نقطه ظریف و انسانی می پردازد؛ جایی که پیرمرد داستان در کوشش برای رهایی از انزوای ناخواسته و خلوت نامطلوب خود، دست به رفتارهایی می زند که هرچند در نگاه اول امکان دارد متقلبانه یا رقت انگیز به نظر برسد، اما در پسِ آن، نیاز عمیقی به ارتباط، توجه و خروج از بی صدایی نهفته است.

شرایط ایده آل اساساً وجود ندارد

وی درباره ی روند تولید فیلم «تمارض» توضیح داد: پیش تولید این فیلم در بهمن ۱۴۰۳ شروع شد و بعد از حدود پانزده روز، فیلمبرداری آن آغاز شد. در راه ساخت هر فیلمی، بطور طبیعی با کمبودها و محدودیت هایی روبه رو می شویم که این امر، جزئی جدایی ناپذیر از پروسه آفرینش هنری است. هیچگاه شرایط بطور کامل مهیا نیست و همیشه نواقصی به چشم می خورد؛ در چنین موقعیتی، باید با پذیرش این واقعیت ها و وجود همان کاستی ها، کار را پیش برد. در پروسه فیلمسازی، اساساً مفهومی به نام «شرایط ایده آل» وجود خارجی ندارد و باید بر آن چه امکان دارد متمرکز شد. باید چالش ها را با خلاقیت پشت سر گذاشت، در نهایت فیلم را هرچه سریعتر کلید زد و تحت هر شرایطی آنرا به پایان رساند.
اینالویی تصریح کرد: یکی از مهم ترین عناوینی که کمک می نماید از پس این چالش ها بربیایید، داشتن یک تیم همراه، متخصص و متعهد است. در مراحل پیش تولید و تولید «تمارض» با چالش های فراوانی مواجه شدیم. یکی از مهم ترین مسائلی که با آن روبه رو بودیم، مدیریت بودجه محدود فیلم نسبت بسختی صحنه هایی بود که قصد داشتیم فیلمبرداری نماییم.
وی اضافه کرد: در مورد سکانس های ماشینی با عنایت به دکوپاژی که برای آن درنظر گرفته بودیم، ابتدا قصد داشتیم تمام صحنه ها را در استودیو ضبط نماییم که هزینه بالایی داشت. سپس تصمیم گرفتیم که بصورت Car-mount خارج از استودیو فیلمبرداری نماییم. هوای سرد، زمان محدود و مشکلات فنی کار را خیلی مشکل کرده بود، چونکه به سبب محدودیت بودجه میبایست همه آن سکانس ها را در یک روز فیلمبرداری می کردیم و همین استرس زمان فشار زیادی به همه عوامل وارد کرده بود.

۱۸ ساعت فیلمبرداری بدون وقفه


این کارگردان بیان کرد: در یک روز دیگر، لوکیشن خانه شخصیت اصلی فیلم را تنها ۲ روز در اختیار داشتیم و هر کس فیلم نامه را می خواند، اطمینان داشت که این لوکیشن با این حجم از سکانس چهار روز کار خواهد داشت. من خوش شانس بودم که با تیمی وارد میدان شدم که آمده بودند کار را تمام کنند. روز اول تا دیروقت کار کرده بودیم و همه خسته بودند، اما کلی پلان برای روز آخر این لوکیشن مانده بود. اگر پلان ها را تمام نمی کردیم، توان مالی برای یک روز اجاره بیشتر لوکیشن را نداشتیم و تیم ما ۱۸ ساعت بدون استراحت پای کار ایستاد تا بدون جا انداختن حتی یک پلان کار را به سر انجام برساند و با خیال آسوده آن لوکیشن را تحویل دادیم و فردا بامداد اول وقت مجدد سر صحنه آماده بودند. به جرأت می گویم در ساخت «تمارض» عشق تک تک بچه ها دیده می شود و با قلبشان حضور داشتند که از تک تکشان بسیار ممنونم.

ماجرای انتخاب اسماعیل محرابی برای «تمارض»


وی درباره ی انتخاب اسماعیل محرابی برای ایفای نقش اصلی توضیح داد: برای نقش اصلی، از همان ابتدای نوشتن فیلم نامه، آقای اسماعیل محرابی را درنظر داشتم. وقتی با ایشان صحبت کردم، متوجه شدم که این نقش را خیلی دوست دارند. بنابراین، در انتخاب بازیگر این نقش به چالش خاصی برخورد نکردیم. البته پیشنهاد شد که از نابازیگر استفاده نماییم اما من اعتقاد داشتم که باید این نقش را یک بازیگر حرفه ای ایفا کند؛ چونکه این نقش در موقعیت ها و لحظات حساسی قرار می گیرد که احتیاج به درک عمیق و مهارت کافی برای ایفای آن دارد. به همین دلیل، تاکید من از ابتدا روی آقای محرابی بود.
اینالویی افزود: برای انتخاب بازیگر نقش نگار، داستان متفاوت بود. جزییات چهره و فیزیک برای من مهم بود اما بیشتر از همه می خواستم ببینم بازیگر چطور با یک لحظه خاص در فیلم برخورد می کند و صدایش چطور شنیده می شود. همچنین، ترکیب او با آقای محرابی چه تصویری را به ما می دهد. ازاین رو فهرستی از بازیگرانی که فکر می کردیم برای این نقش مناسب هستند، تهیه کردیم و آنها را به دفتر دعوت کردیم. ساعت ها گفتگو کردیم و حتی سکانس خاصی را اجرا کردیم. همه بازیگران حرفه ای و متعهد به کارشان بودند و نهایت تلاش خودرا به کار می بردند. در نهایت بعد از بررسی های متعدد، تصمیم گرفتیم که شقایق تنگستانی نقش نگار را ایفا کند.
این کارگردان در انتها با اشاره به اهمیت انتخاب بازیگران عنوان کرد: در مورد همه نقش ها، وسواس زیادی وجود داشت. بازیگران یکی از مهم ترین ارکان فیلم هستند؛ مهم نیست که نقش کوتاه باشد یا بلند، اگر نقشی در فیلم نامه دیده شده است پس اهمیت دارد و باید برای انتخاب بازیگرش با دقت عمل شود. من اعتقاد دارم که بدون داشتن بازیگران خوب، نمی توان داستانی تعریف کرد که با احساس و قلب مخاطب ارتباط برقرار کند. براستی، بدون بازیگران خوب، فیلم خوبی هم نخواهید داشت. در فیلم کوتاه «تمارض» اسماعیل محرابی، شقایق تنگستانی و پیام اینالویی نقش های اصلی را ایفا کرده اند. سجاد میرسعید، آیدا افقی و سهراب کولیوند از دیگر بازیگران و همین طور مسیحا گنجی فر و باران بهرامی هم بعنوان بازیگران خردسال حضور دارند. سایر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از یوسف وجدان دوست مجری طرح، ابوالفضل نباتی مدیر فیلمبرداری، فرامرز وجدان دوست برنامه ریز و دستیار اول کارگردان، مهدی یگانه مدیر صدابرداری، رؤیا ذوالفقاری طراح لباس، فرهاد احمدی طراح صحنه، نگین دراج طراح چهره پردازی، یاسر نظری مدیر تولید، سمیرا مسلمی منشی صحنه، سعید احدی دستیار اول فیلم بردار، میلاد قناتی نورپرداز، رز ارغوان عکاس، سهراب کولیوند مدیر تدارکات و پریا بیگدلی مشاور امور رسانه و اطلاع رسانی.
بطور خلاصه، اگر پلان ها را تمام نمی کردیم، توان مالی برای یک روز اجاره بیشتر لوکیشن را نداشتیم و تیم ما ۱۸ ساعت بدون استراحت پای کار ایستاد تا بدون جا انداختن حتی یک پلان کار را به سر انجام برساند و با خیال آسوده آن لوکیشن را تحویل دادیم و فردا بامدادان اول وقت مجدد سر صحنه آماده بودند. به جرأت می گویم در ساخت تمارض عشق تک تک بچه ها دیده می شود و با قلبشان حضور داشتند که از تک تکشان خیلی ممنونم. به این جهت لیستی از بازیگرانی که فکر می کردیم برای این نقش مناسب هستند، تهیه کردیم و آنها را به دفتر دعوت کردیم.

منبع:

1404/08/05
09:04:04
5.0 / 5
9
تگهای خبر: اجرا , بازی , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun

NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز
مطالب سرگرمی و اخبار سلبریتی‌ها، مد و زیبایی، بازی‌ها و سرگرمی‌های آنلاین، رویدادهای فرهنگی و هنری، مطالب طنز و کمدی