هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛

نفس تجسمی فجر به شماره افتاد

نفس تجسمی فجر به شماره افتاد

مجله سرگرمی: در هفته ای که گذشت پیکر ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه ساز به خاک سپرده شد و شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خیلی از استانها به انتها رسید.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم.
هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خودرا در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن بیشتر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همین طور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
وداع با هنرمندی که کنار مردم بود و در حراجی ها شرکت نکرد
در هفته ای که گذشت، مراسم خاکسپاری پیکر ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه ساز که بنیان گذار استفاده از فلز مس و مسگری ایرانی در مجسمه سازی مدرن کشور است، از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
پریس تنظیفی فرزند زنده یاد تنظیفی در مراسم خاکسپاری پدرش با اشاره به اینکه در مراسم درباره ی شعر، نقاشی یا مجسمه سازی و تعهد و هنر متعهد صحبت شد، اظهار داشت: تعهد در هنر در کار پدرم به این معنا بود که هنر را برای مردم در کنار مردم و با مردم خلق کند و این سه گانه ای بود که بابا به آن باور داشت.
وی افزود: «دیدگان مضطرب فرهیخته» نام یکی از آثار او بود؛ او به شکل سمبلیک تمثالی را ترسیم کرده بود که سرش خورشید و تنش یک شهر بود. در نخستین اثر از این مجموعه تن به سر متصل بود. در تابلوی دوم سر بریده می شد و تابلوی سوم سر بریده شده و خورشید از شهر جدا شده بود. هنر متعهد همین است که هنرمند با شهرش و برای شهرش باشد. بابا برای خودش هیچ چیز در زندگی نخواست. می گفتند چرا بابا را در حراج ها و اقتصاد هنر نیاورده بودند، من یک کلام گفتم هنرمندی که با هنر و برای هنر است، کنار مردم است.
ناآگاهی دبیرکل «تجسمی فجر» و چند مورد دیگر
شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز همچون دیگر رویدادهای تجسمی درحال سپری شدن و نزدیک شدن به انتها راه است؛ در همین راستا نمایشگاه «مفاخر هنرهای تجسمی» در موزه هنرهای معاصر تهران و نمایشگاه بخش «رقابتی یا طوبای زرین» در موسسه فرهنگی صبا دایر است. در عین حال، جشنواره فجر در استانها نیز یا پایان پذیرفته یا طی روزهای هفته پیش رو تمام و برگزیدگان آنها معرفی می گردند.
از سویی دیگر، بنا بر اعلام دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در هفته ای که گذشت، اسامی آثار راه یافته به بخش رقابتی فیلم های مستند شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام گردید. با پایان داوری آثار، از میان ۲۲ اثر رسیده به بخش رقابتی فیلم های مستند هنرهای تجسمی، ۷ اثر انتخاب شده و به این رویداد هنری راه یافتند.
«از آفتابی به آفتاب دیگر» به کارگردانی مریم فرهمند، «تا بادها یادها را نبرند» به کارگردانی احمد صراف یزد، «دفک» به کارگردانی بهنام بیرم وند، «راز عیسی» به کارگردانی آبتین شمیلی، «من هنرمند نیستم» به کارگردانی سیما ابراهیمی، «ناخدا» به کارگردانی علی ارکیان و «هولاین در ایران» به کارگردانی هادی آفریده آثاری هستند که برای نمایش در این بخش انتخاب شدند و یک اثر نیز در آخر جشنواره طوبای زرین دریافت می کند.
این فیلم ها از روز شنبه ۲۸ بهمن ماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران بنا بر اعلام دبیرخانه به شرح زیر نمایش دارند:
- شنبه ۲۸ بهمن: «هولاین در ایران» به کارگردانی هادی آفریده
«تا بادها یادها را نبرند» به کارگردانی احمد صراف یزد
- یکشنبه ۲۹ بهمن: «دفک» به کارگردانی بهنام بیرم وند
«ناخدا» به کارگردانی علی ارکیان
- دوشنبه ۳۰ بهمن: «از آفتابی به آفتاب دیگر» به کارگردانی مریم فرهمند
«من هنرمند نیستم» به کارگردانی سیما ابراهیمی
- سه شنبه ۱ اسفند: «راز عیسی» به کارگردانی آبتین شمیلی
بخش رقابتی فیلم های مستند جشنواره هنرهای تجسمی فجر بعد از برگزاری در دوره های ابتدایی این جشنواره، به صورتی در گام شانزدهم احیا شد اما با بیان نتایج هیات انتخاب، چند نکته ابهام برانگیز مطرح می شود که در این بخش حایز اهمیت است، اول این که پرداختن به فیلم های مستند در این جشنواره از چه زاویه ای است؟ آیا اصالت با هنر و هنرمندان تجسمی و پرداختن به آنها است و یا اولویت، نگاه سینمایی صرف فارغ از اهمیت سوژه در عالم هنرهای تجسمی است؟ و اینکه چقدر این مساله در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مدنظر قرار گرفته است، معلوم نیست.
از طرف دیگر حضور محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انتخاب ۶ فیلم مستند (از بین ۷ فیلم انتخابی) از این مرکز در اسامی نهایی، احتمال غلبه یک نگاه خاص سینمایی و یا حتی ضریب دادن به دستاوردهای یک مرکز از بین زیرمجموعه های ارشاد و رقابتی نابرابر بین آثار مستقل و یا تولید شده در نهادهای دیگر را در این انتخاب ها پررنگ می کند. همه این موارد، می تواند نشأت گرفته از ناآگاهی و یا بی توجهی دبیرکل جشنواره در انتخاب هایش باشد، چونکه بر طبق آن چه که اعلام شده بود موضوعی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و در بخش فیلم آن از اهمیت برخوردار است، نگاه هنرمندانه با محوریت هنرهای تجسمی است.
انتصاب مدیر جدید انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس
در هفته ای که گذشت، مهدی متولیان به عنوان مدیر جدید انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس با حکم سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب گردید. مهدی متولیان متولد ۱۳۵۹ و فارغ التحصیل رشته گرافیک است. همچون سوابق و مسؤولیت های وی می توان به روابط عمومی گروه مستند روایت فتح، مدیریت هنری سازمان بسیج دانشجویی و مسؤولیت مرکز مطالعات بنیاد روایت فتح اشاره نمود.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
نمایشگاه آنلاین نقاشی یاسمن حیدری در گالری گستان، نمایشگاه گروهی «بُعد زمان، در پنج گوشه» در گالری شیرین، نمایشگاه انفرادی حمید بهرامی با عنوان «به شهروندان جهان خیال» در گالری هما، نمایشگاه انفرادی فریبا فرقدانی با عنوان «با این وجود» در گالری نیان، نمایشگاهی به یاد کامبیز درم بخش در گالری آرت سنتر، نمایشگاه انفرادی سیدعلی میرفتاح با عنوان «کرگدن ها گاهی تنها سفر نمی کنند» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه انفرادی مهران مهاجر با عنوان «نحو محو» در گالری ۲+، نمایشگاه آثار مهدی سیفی در گالری هور، نمایشگاه گروهی «بازار شام» در گالری دلگشا و نمایشگاه گروهی «بی زمان» در گالری باوان، همچون نمایشگاه هایی است که جمعه ۲۷ بهمن ماه افتتاح خواهند شد.

1402/11/27
16:40:17
5.0 / 5
344
تگهای خبر: بازار , تولید , جشنواره , دبیرخانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز