درباره برنامه شب یلدای شبكه ۴؛

دنبال مخاطب انبوه نبودیم

دنبال مخاطب انبوه نبودیم

مجله سرگرمی: به گزارش مجله سرگرمی، تهیه کننده برنامه شب یلدای شبکه چهار سیما با نام چاووش اظهار داشت: در جذب مخاطب دنبال تماشاگر انبوه نبودیم؛ مخاطب علاقمند و عمیق می خواهیم.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، برنامه تلویزیونی «چاووش» از اول ماه محرم سال جاری کار خویش را در شبکه چهار شروع کرد و قسمت صدوپنجم که قسمت آخر بود، شب یلدا پخش گردید. این برنامه پنج شب در هفته از شبکه چهار سیما ساعت ۲۲: ۳۰ تا ۳۰ دقیقه صبح پخش می شد و بازپخش آن هم ساعت ۱۳: ۳۰ روز بعدش بود. ترکیب بندی برنامه هم به این صورت بود که هرشب یک مجری متخصص در حوزه های فرهنگی و هنری با میهمانان در رابطه با آن حوزه گپ و گفت می کرد. مجریان این شب ها محمد جواد شرافت دبیر بخش شعر، جواد استادی دبیر بخش فلسفه هنر و سیاست های فرهنگی، ایوب آقاخانی دبیر بخش تئاتر، محسن صفایی فرد دبیر بخش موسیقی و مهدی صالحی دبیر بخش زبان فارسی هستند. در دو مناسبت نوروز و یلدا، «چاووش» ویژه برنامه مفصلی داشت که ویژه برنامه شب یلدای آن به صورت زنده با اجرای فواد صفاریان پور پخش گردید و به علت استقبال مخاطبان، گلچینی از این برنامه در شبهای یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم دیماه حوالی ساعت ۲۲: ۳۰ از شبکه چهار مجدد پخش می شود. علی زارعان تهیه کننده برنامه «چاووش» در رابطه با این ویژه برنامه به خبرنگار مهر بیان نمود: برنامه «چاووش» ۱۰۵ قسمت بود و در مدت زمانیکه این برنامه پخش می شد فرصت خوبی فراهم گردید تا ما با شخصیت های حوزه فرهنگ، هنر و ادب کشورمان گفتگوهای طولانی و دقیق داشته باشیم و از همان موقع برنامه ریزی کرده بودیم که گلچینی از این افراد که در حوزه خودشان برجسته بودند برای ویژه برنامه شب یلدا دعوت نماییم. وی ادامه داد: نکته دیگر این که رسالت شبکه چهار یک رسالت فرهنگی و اثرگذار است و برنامه سازان شبکه چهار به دنبال مخاطب عمیق و ماندگار حتی با جمعیت کم هستند. با این استراتژی ما سراغ سرفصل های فرهنگ، هنر و اندیشه رفتیم و افراد برگزیده در این عرصه ها را پیدا کردیم و نکته مهم این بود که پراکندگی میهمانان ویژه برنامه «چاووش»، ملی بود به این مفهوم که میهمانان ما، فقط از تهران نبودند بلکه از شهر های سیستان، بوشهر، آذربایجان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گرگان، اصفهان و سایر شهر های کشورمان آمده بودند و سعی شده بود که یک میانگین ملی در برنامه در نظر گرفته شود. تیتراژ برنامه ما به خوبی پراکندگی میهمانان را که از سراسر کشور آمده بودند نشان داده است.
زارعان افزود: نوروز سال جاری، فرصت پیدا کردیم تا سفرهایی به دیگر کشورهایی که آیین نوروز دارند داشته باشیم که شامل ۱۸ کشور می شود. ما به هفت کشور آن سفر کردیم و در همین سفرها، توانستیم افراد فرهنگی- هنری برجسته را پیدا نماییم و با آنها در ارتباط باشیم و در خلال این ارتباط یکسری از آنها به صورت حضوری یا برخط (آنلاین) در ویژه برنامه شب یلدای ما حاضر شدند. تهیه کننده برنامه «چاووش» اظهار داشت: جذب مخاطب، آن هم از راه سطحی ترین حالت ممکن در همه تلویزیون های دنیا مقدور و امکان دارد و تقریبا همه کشورها هم این کار را انجام می دهند. البته منظور من از کلمه «سطحی» در اینجا فاقد ارزش گذاری و بیشتر منظورم نیازهای اولیه و دم دستی مخاطب است چون سرگرمی برای همه طیف ها جذاب است؛ علاوه براینکه لازم نیست که مخاطب با دقت پای برنامه بنشیند اما اگر بخواهیم مخاطب را دعوت نماییم که پای یک درس گفتار بنشیند باید ظرفیتهای فراوانی فعال شود که عرضه محتوا در رسانه جذاب شود. وی افزود: یلدای سال جاری ذیل کلمه «یلدای مشترک» توانستیم این کار را انجام دهیم و در رابطه با یلدا در هند، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و عراق با مهمانانی که متخصص این حوزه بودند گفتگو کردیم. البته این کار را در مورد شهر های ایران هم انجام دادیم و ازقومیت های مختلف کشورمان در این برنامه دعوت کردیم تا از آئین های خود در شب یلدا بگویند. زارعان در رابطه با اهمیت تأمین محتوای برنامه های تلویزیونی اظهار داشت: تأمین محتوای جذاب کار سخت و اثرگذاری است با این وجود شبکه چهار سیما، بخصوص برنامه «چاووش» به دنبال مخاطب انبوه نیست بلکه به دنبال مخاطب علاقمند و عمیق است. او همینطور در رابطه با تعداد مخاطبان برنامه «چاووش» در شب یلدا توضیح داد: هنوز آماری از مرکز نظرسنجی و تحقیقات سازمان صدا و سیما درنیامده، اما برایند کلی که از اهالی فرهنگ، نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان داشتیم نشان می‎دهد که ما به هدف مورد نظرمان که جذب مخاطب عمیق و با دقت ولو کم رسیدیم. در مورد مقایسه تعداد مخاطبان برنامه ما با مخاطبان سایر شبکه ها هم باید بگویم که من از هرگونه مقایسه بین شبکه چهار با سایر شبکه ها پرهیز می کنم چون به نظرم شاخصه تعداد مخاطب برای شبکه ها متفاوت می باشد.


منبع:

1402/10/04
07:46:13
5.0 / 5
302
تگهای خبر: اجرا , تئاتر , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز