چرا برگزاری جشنواره رسانه مهم است؟
جشنواره رسانه تفکیک خبرنگاران از خبرنگارنماها
مجله سرگرمی: بیست و یکمین جشنواره مطبوعات و رسانه های کشور در حالی برگزار می گردد که از دوره قبل آن یعنی دوره بیستم، 10 سال قبل است و حالا دولت سیزدهم تصمیم گرفته با تاخیری 10 ساله این جشنواره را برگزار کند. اما چرا برگزاری این جشنواره اتفاق مبارکی در حوزه رسانه و مطبوعات کشور است؟
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، تغییر و تحولات در نظام مطبوعاتی و رسانه ای کشور در ۱۰ سال قبل بسیار بی سابقه بوده و مرجعیت رسانه ای در این دوره زمانی تغییر و تحولات جدی داشته است. دوره زمانی که چه در ایران و چه در رسانه های جهان نمی توان آنرا با هیچ دوره دیگری قیاس کرد. به شکلی که می توان گفت در ۱۰ سال اخیر خیلی از روزنامه ها، نشریات و حتی رسانه های برخط که ۱۰ سال قبل روی قله و اوج خود ایستاده بودند؛ بنا به دلیلهای مختلف همچون عدم تطبیق با تغییر و تحولات رسانه ای از بین رفتند و یا چنان منزوی شدند که وجود و عدم وجود آنها در دنیای رسانه بی اهمیت شد. درست در دوران این تغییر و تحولات بسیار مهم که به شکل بنیادینی سر و شکل رسانه و مدل مصرف آنرا در جامعه ایرانی و جهانی تغییر داد؛ جشنواره مطبوعات و بدنبال آن نمایشگاه مطبوعات که یکی از مهم ترین رویدادها و سنجه های رسانه ای کشور بودند حذف شدند. حذفی که حالا می توان پس از ۱۰ سال گفت لطمه آنرا رسانه های رسمی و خبرنگاران اصیل و تربیت شده در این رسانه ها دیدند تا خستگی بیشتری بر تن اصحاب رسانه و مطبوعات بماند.
برگزاری بیست و یکمین جشنواره مطبوعات و رسانه های کشور که اختتامیه آن عصر سه شنبه ۱۷ مرداد مصادف با روز خبرنگار برگزار می گردد بهانه ای است تا بررسی نماییم چرا برگزاری این جشنواره پس از ۱۰ سال اتفاق مبارکی است و این وقفه طولانی چه لطمه هایی بر پیکره مطبوعاتی داشته است؟
بازگشت امید به جامعه خبری کشور و به رسمیت شناخته شدن خبرنگاران
سال هاست فعالان اصلی حوزه خبر یعنی خبرنگاران که به شکل شبانه روزی در تحریریه رسانه های کشور فعال می باشند جدی گرفته نمی شوند و بگفته ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد چه در داخل صنف خبر و چه در خارج از آن تنها مدیران و صاحب امتیازان به رسمیت شناخته می شوند. این در حالیست که خبرنگاران بیشترین تماس را با خبر، مردم و معضلات و مشکلات و اتفاقات دارند و بازیگران اصلی عرصه خبر هستند. اما این ندیده شدن موجب می شود تولیداتشان حتی به سمع و نظر مدیرانشان در سطوح بالاتر نرسد و فقط به عنوان یک وظیفه کاری برایشان ثبت گردد تا بابت آن حقوق ماهانه دریافت نمایند. جشنواره مطبوعات می تواند خبرنگاران سخت کوش کشور را به رسمیت شناخته و برجسته سازی کند و حتی موجب قدردانی بیشتر مدیران از آنها شود و فضای کاری بهتری را در اختیارشان قرار دهد.
بالا رفتن سطح کیفی تولیدات خبری و رسانه ای
فضای رقابتی میان اهالی رسانه و خبرنگاران می تواند سبب انگیزه بخشی در کم و کیف تولیدات خبری میان خبرنگاران باشد. خبرنگاران وقتی بدانند تولیداتشان تنها بایگانی نمی شود بلکه از طرف مهم ترین مرجع مقبول رسانه ای رصد و امتیازدهی خواهد شد و می تواند سبب رشد و بالارفتن جایگاه رسانه ای شان شود؛ حتما تولیدات باکیفیت تری خواهند داشت. سال هاست خیلی از حوزه های مختلف مانند سینما، تلویزیون، کتاب و ادبیات دارای جشنواره های مختلف و جوایز گوناگون و معتبری هستند که سبب انگیزه بیشتر اهالی آن شده است اما اهالی خبر و رسانه از این مساله محروم بوده اند.
حذف رویکرد روابط عمومی گونه در رسانه ها رویکرد روابط عمومی گونه یک آفت بزرگ برای خبرنگاران و رسانه هاست که جشنواره مطبوعات می تواند از آن پیشگیری کند. وقتی متر و معیاری برای سنجش گزارش ها و تولیدات خبری در رسانه ها وجود نداشته باشد و رقابت های خبری محدود به سرعت ارسال اخبار و نزدیکی به مقامات و مسئولین شود؛ نتیجه این است که رسالت خبر از جایگاه اطلاع رسانی، نقد، پیشنهاد و در کل تولید مطالب موثر در فضای رسانه ای کشور تبدیل به تریبونی برای پوشش اخبار و رویدادهای مسئولین خواهد شد که نگاهی کاملا روابط عمومی گونه است. در نتیجه فضای خبری و رسانه ای داخلی را اخته و بی خاصیت خواهدنمود.
جلوگیری از آلودگی های خبری رسانه های اجتماعی و مرجعیت بخشی به رسانه های رسمی درست در سال هایی که جشنواره مطبوعات با وقفه مواجه گردید. رسانه های اجتماعی با رشد تکنولوژی و پیشرفت نرم افزارهای موبایلی توسعه چشمگیری داشتند. تلگرام توانست با بوجودآوردن قابلیت کانال، خبرخوانی را به شکل جدی برای مخاطبان خبر ساده سازی کند. بدین جهت خبرخوان ها کانال خوانی را جایگزین باز کردن سایت های خبری کردند. سایت های خبری نیز تلاش کردند در این حوزه نیز حضور پررنگ داشته باشند. اما کانال های متفرقه ای شکل گرفت که در خیلی از موارد مرجعیت را از رسانه های رسمی گرفت و خیلی از مخاطبان تازه خبر به ویژه جوان ترها انتخابشان از رسانه های رسمی به این کانال ها انتقال یافت. از سویی عدم توانایی نظارت روی اخبار انتشار یافته در این کانال های شبه خبری تصور اخبار دسته اول، محرمانه و حتی درگوشی را به مخاطبانشان داد که حتی با وجود تکذیب برخی اخبار شایع شده از طرف رسانه های رسمی، باز هم توانایی توجیه و ترمیم افکار عمومی را نداشتند. فعالیت شبکه های خبری خارج از ایران در رسانه های اجتماعی و توجه جدی آنها به مخاطب عام روی همین پلت فرم ها و از طرفی کندی و برخی مصلحت سنجی های بیش از اندازه رسانه های رسمی موجب شد مرجعیت رسانه های رسمی داخل کشور زیر سوال برود و حتی در بعضی موارد این مرجعیت را به کانال های شبه خبری داخلی و خارجی واگذار کند.
جشنواره رسانه (یا همان مطبوعات) با بوجودآوردن چارچوب و رسمیت بخشی به رسانه های رسمی و دارای مجوز می تواند هم جلوی آلودگی های خبری را بگیرد و هم مرجعیت را به رسانه های رسمی برگرداند و فیلتر قوی بین رسانه و شبه رسانه بوجود آورد. از طرفی فعالان این شبه رسانه ها برای رسمیت بخشی و حضور در این جشنواره ها نیازمند گرفتن مجوزهای لازم و رفتارهای در قالب خواهند شد. برای مثال در عرصه سینما تهیه کنندگان فقط در صورتی می توانند برنده جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین جشنواره سینمایی کشور شوند که از مراکز رسمی مجوزه های لازم را داشته باشند و مطابق با قوانین تولید محتوا کنند وگرنه از امتیازات و رسمیت بخشی که این جشنواره به آنها خواهد داد محروم خواهند بود.
تشخیص خبرنگاران مرجع از خبرنگارنماها
در سالهای حکمرانی رسانه های اجتماعی در فضای رسانه ای کشور تعدادی کاربران به شکل «خبرنگارنما» ظاهر شدند. خبرنگارنماهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر حساب کاربری داشتند و حتی با عناوین جذابی مثل خبرنگار آزاد و فریلنسری مشکلات زیادی را در فضای رسانه ای ایجاد کردند. حضور آزاردهنده این افراد در حوادث و بحران هایی مانند حادثه پلاسکو و یا سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور در خیلی از موارد خبرنگاران واقعی را گرفتار مشکل کرده و با شایعه پراکنی ها، مسیر اطلاع رسانی را در کشور مبتلا به اختلال کرد. به شکلی که بخش زیادی از انرژی خبرنگاران و رسانه های رسمی صرف تکذیب و توضیح درباره ی خبرپراکنی این افراد شد. افرادی که با باخبر نمایی شبیه «شومن های خبری» ظاهر شدند و با سو استفاده از افکار عمومی احساسات آنها را جریحه دار کردند. اما همین بازی های رسانه ای متاسفانه توانسته تا حالا همراهان زیادی را در رسانه های اجتماعی با خود همراه سازد و از آن بدتر مرجع اخبار خیلی از مردم و مخاطبان عام خبر و رسانه باشد تا تولیدات آنها را به شکل روزانه مصرف کنند و رسانه رسمی را پس بزنند.
جشنواره رسانه می تواند با اعتبار بخشی به برگزیدگان خود که به شکل اصیل و درستی در بدنه رسانه ای کشور رشد کردند آنها را به عنوان برندهای اصلی به مخاطبان معرفی نماید و خبرنگاران و خبرنگارنماها را به درستی از هم تفکیک کند و حتی با قوت بخشیدن به خبرنگاران اصیل آنها را در رسانه های اجتماعی تقویت کند. تا از سلامت افکار عمومی در مقابل مسموم شدن توسط خبرنگارنماها جلوگیری کرده باشد.
منبع: newsfun.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب