مجسمه های حاشیه ساز

مجسمه های حاشیه ساز

مجله سرگرمی: مروری بر مجسمه های حاشیه ساز و شعر ایران در سال 1401، وضعیت نامعلوم نهال گیلاس عباس کیارستمی در آرامگاه خیام، اکران «سه کام حبس» در عید فطر، میزبانی هندوستان از دو فیلم ایرانی، خط خطی کردن یک بنای تاریخی، وضعیت صنایع دستی در نوروز، اختصاص وام «مرمت و مقاوم سازی» در بافت های تاریخی، ارسال پرونده «گلاب گیری سنتی» به یونسکو، شروع نجات بخشی یک تپه ساسانی، تازه هایی درباره ی شیء توقیفی ایران در انگلیس و تاریخ ساز شدن خواننده «BTS» آنچه بود که در فرهنگ و هنر روز سه شنبه 15 فروردین گذشت.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، روز سه شنبه را با گزارشی از مجسمه هایی شروع کردیم که در سال قبل حاشیه ساز شدند. سال ۱۴۰۱، برای مجسمه ها به اندازه ۱۴۰۰ بدیمن نبود، اما چندان هم بی حاشیه نبود. سالی که گذشت ماجراهای خودرا برای مجسمه های شهری رقم زد؛ حاشیه هایی که از اوایل سال با ماجرای لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی شروع شد و تا آخر سال با مجسمه های میدان فردوسی و حر ادامه یافت.

شعر ایران در سالی که گذشت
در ادامه گفت وگویی با کامیار عابدی ـ پژوهشگر و منتقد ادبی ـ درباره ی وضعیت شعر در سالی که گذشت و کتاب هایی که دراین زمینه منتشر شدند، داشتیم.
عابدی اظهار داشت: یکی از خاصیت هایی که سال قبل به نظرم آشکارتر از سالهای پیش بود، حضور شاعران جوانی است که علاقه مندند سیطره دوگانه سپیدسرایی و غزل سرایی را کنار بزنند و به طرف چهارپاره سرایی یا بهتر است بگویم چندپاره سرایی رفته اند. این شعرها در زمینه مسائل اجتماعی، نمود بیشتری دارد و حتی نمونه هایی از بیان کاملا اعتراضی هم در این شعرها دیده می شود. قسمتی از آثار این گروه، در سال قبل علاوه بر فضای مجازی، در مجله «وزن دنیا» به نحو شایان توجهی منتشر گردید و برای خود من به عنوان یک خواننده شعر، ساختار زبانی و فرمی این شعرها جالب توجه بود. اغلب این شاعران متولد اواخر دهه ۱۳۷۰ و خصوصاً اوایل دهه ۱۳۸۰ هستند.

گم شدن گیلاس کیارستمی در باغ خیام!
همین طور از وضعیت نامعلوم نهال گیلاس عباس کیارستمی در آرامگاه خیام نوشتیم. شاید کاشت نهال گیلاس و نصب تابلویی به عنوان یادبود عباس کیارستمی در آرامگاه «خیام» می توانست اتفاقی خوشحال کننده باشد ولی پس از گذشت چند سال، همان اندازه که غرورآفرین است، بیشتر سوال برانگیز هم شده.
ولی حالا پس از گذشت چند سال (۶ سال) نه فقط هیچ توضیحی درباره ی این یادمان به چشم نمی آید، بلکه خبری هم از نهال گیلاس نیست. این که بر سر این نهال چه آمده، آیا این نهال خشک شده و اگر چنین است، چرا نهال دیگری به جایش کاشته نشده و... پرسش هایی است که ذهن بازدیدکنندگان را درگیر خود می کند و اینجاست که باردیگر ثابت می شود هر اقدام شایسته ای به تنهایی کافی نیست، بلکه چگونگی انجام آن نیز به همان اندازه اهمیت دارد و بیشتر ایمان می آوریم که ما در معرفی چهره های نامدار سرزمین خود نه فقط در عرصه جهان بلکه در همین کشور خودمان هم کم کوتاهی ننموده ایم.

«سه کام حبس» آماده اکران در عید فطر
در زمینه سینما، پخش کننده فیلم های «غریب» و «خط استوا» با خوب ارزیابی کردن اکران نوروزی سینماها و نقش موثر شورای صنفی نمایش در آن، آگاهی داد که در تدارک اکران فیلم «سه کام حبس» برای نوبت اکران عید فطر است.
«سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور سال ۱۳۹۸ در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی گردید و در این فیلم اجتماعی پریناز ایزدیار، محسن تنابنده و سمیرا حسن پور بازیگران اصلی هستند.

«شماره ۱۰» بدون سانسور در سینما اکران می شود؟
همین طور تهیه کننده فیلم «شماره ۱۰» با انتقاد از صداوسیما بابت پخش فیلم های سینمایی اکران نشده، به ایسنا اظهار داشت: تلاش می نماییم تا به رغم پخش فیلم از تلویزیون، در اردیبهشت و خرداد ماه، «شماره ۱۰» را در سینماها اکران نماییم.
«شماره ۱۰» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری از محصولات جدید بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فجر سال قبل رونمایی گردید و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به همراه داشته باشد. چند روز بعد از پایان جشنواره، تهیه کننده این فیلم اعلام نمود که اولویت زمانی برای اکران فیلم «شماره ۱۰» نوبت عید فطر خواهد بود اما ناگهان فیلم در باکس پخش نوروزی صدا و سیما قرار گرفت.

میزبانی هندوستان از دو فیلم ایرانی
در ادامه اعلام گردید که فیلم های کوتاه «پرنده های سارا» و «هیچکس خانه نیست» به کارگردانی میثم شمسی در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم های کودکان هندوستان (ICFF ) حضور دارند.
دوازدهمین دوره جشنواره فیلم های کودکان هندوستان (ICFF ) در بخش های فیلم بلند داستانی و انیمیشن، فیلم کوتاه مستند، داستانی و انیمیشن ۱۰ تا ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ مصادف ۲۱ تا ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ در لاکنو هندوستان برگزار می گردد.

صدرالدین زاهد با «افسانه ببر» به ایران برگشت
همین طور گفته شد که نمایش «افسانه ببر» اثری از صدرالدین زاهد از ۲۵ فروردین ماه به مدت ۲۰ شب در «خانه نمایش دا» روی صحنه می رود.
نمایش مونولوگ «افسانه ببر» نوشته داریو فو در دور دوم اجرا با ایجاد تغییراتی در نمایشنامه متناسب با حال و هوای روز جامعه روی صحنه می رود درباره ی سربازی زخمی در راهپیمایی انقلاب چین است که توسط همکارانش در کوهستان هیمالیا رها می شود و به غاری که ماوا ماده ببری و بچه هایش است، پناه می برد.
صدرالدین زاهدف تئاتری پیشکسوت که بتازگی به ایران بازگشته است، تهیه کنندگی اثر را برعهده دارد و خانه نمایش دا به عنوان مجری طرح در تولید «افسانه ببر» مشارکت داشته است.

تازه هایی از «سلمان فارسی»
مجموعه تاریخی «سلمان فارسی» به تهیه کنندگی حسین طاهری مدتی در منطقه آب سرد و در لوکیشنی به نام کاروانسرای عقیق درحال تصویربرداری است و تا حالا یک سوم کل کار به انتها رسیده و دو سوم باقیمانده که مقرر است پس از منطقه آب سرد، تصویربرداری فصل ایران را شروع کنند.
علیرضا شجاع نوری، محمدرضا هدایتی و فرهاد اصلانی همچون بازیگرانی هستند که حالا مقابل دوربین «سلمان فارسی» در آب سرد ایفای نقش می کنند.

خط خطی کردن یک بنای تاریخی
در ادامه، یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از مخدوش کردن یک بنای تاریخی در بندر باستانی سیراف با یادگاری نویسی های مکرر آگاهی داد.
بگفته سیاوش آریا، چهارتاقی شکلی که در بین بومیان بندر باستانی سیراف به «آتشگاه» شناخته می شود، در وضعیت بد حفاظتی و نگهداری به سر می برد. این یادمان تاریخی به محلی برای یادگاری نویسی تبدیل گشته و و حجم نوشته ها نیز به حدی است که چهره بنا را خدشه دار کرده و صحنه بسیار زشتی را به معرض نمایش گذاشته است.

وضعیت صنایع دستی در نوروز
این در حالی بود که معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گزارشی از عملکرد نوروز بیان کرد و اظهار داشت: نوروز امسال علاوه بر ۹۰۰ بازارچه رسمی نوروزی در سراسر کشور، در مبادی ورودی همه شهرها شانه به شانه هلال احمر و اورژانس، یک بازارچه صنایع دستی فعال بود.

اختصاص وام «مرمت و مقاوم سازی» در بافت های تاریخی
از سویی در توافق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد: به میزان ۸۰ درصد مبلغ تسهیلات نوسازی محدوده های "هدف بازآفرینی شهری و قانون جهش مسکن" به مرمت و مقاوم سازی بناهای موجود در بافت های تاریخی کشور اختصاص پیدا کند.

«گلاب گیری سنتی» به یونسکو فرستاده شد
در زمینه میراث فرهنگی اما خبر دیگری هم داشتیم، معاون میراث فرهنگی کشور از ارسال پرونده میراث ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» به یونسکو برای ثبت در لیست میراث جهانی ناملموس آگاهی داد.
همین طور بگفته علی دارابی، ایران دو پرونده «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن ساز رباب» را نیز بصورت چند ملیتی امسال برای یونسکو ارسال کرده است و سه پرونده‌ی «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن ساز رباب» و «گلاب گیری سنتی» برای آذرماه ۱۴۰۳در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت

آغاز نجات بخشی یک تپه ساسانی
همین طور معاون میراث فرهنگی ایلام از شروع عملیات نجات بخشی ساسانی «تپه چالانچی» در شهرستان ایوان در ادامه پروژه راه اندازی کنارگذر و خجاده کشی، آگاهی داد و اظهار داشت: این تپه ساسانی در راه کنارگذر شهرستان ایوان قرار گرفته و باید مطالعات نجات بخشی صورت گیرد تا بر آن اساس درباره ی تغییر مسیر یا ادامه جاده تصمیم گرفته شود.

تازه هایی درباره ی شیء توقیفی ایران در انگلیس
عکس ها و اظهارات جدیدی هم درباره ی شیء توقیفی ایران در انگلیس داشتیم. تصاویر تازه ای از سنگ نگاره ساسانی قاچاق شده به انگلیس منتشر گردید. این تصاویر را یک عتیقه شناس انگلیسی، درحالی که سنگ نگاره در موزه بریتانیا به معرض نمایش گذاشته شده است، منتشر نمود.
در چند روز گذشته خبرهایی درباره ی کشف نقش برجسته ساسانی در انگلیس منتشر گردید که واکنش هایی زیادی بدنبال داشت. این در حالی بود که نقش برجسته ساسانی، طبق توضیحات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۲۰۱۶ در فرودگاهی در لندن توقیف شد. پلیس گشت مرزی به بسته بندی شلخته این محموله مشکوک می شود و بعد از بررسی با یک نقش برجسته یک متری مواجه می شود. این شیء تاریخی به موزه بریتانیا تحویل می شود، اما حدود هشت سال طول می کشد تا خبر آنرا اعلام کنند.
احسان شوارابی ـ عتیقه شناس با تخصص دوره ساسانی ـ در حساب کاربری توئیتر خود، درباره ی خاستگاه این نقش برجسته توقیف شده در انگلیس، نوشته است: این قطعه متعلق به هیچ یک از سنگ نگاره های شناخته شده ساسانی نیست. بدین سبب با یک نگاره جدید ساسانی از محلی نامشخص روبرو می باشیم، اما باتوجه به جغرافیای پراکندگی نگاره های ساسانی، احتمالاً این اثر از جایی در استان فارس آمده است.

درخشش هنرمندان ایرانی در جوایز جهانی موسیقی
همین طور با بیان نتایج جوایز جهانی موسیقی «Global Music Awards» هنرمندان ایرانی توانستند مدال‎ های نقره و برنز این رویداد جهانی موسیقایی را از آن خود کنند. بر این اساس محمدرضا اژدری، بهداد بابایی، احمد چگینی و امیررضا اجاقی توانسته اند در جایزه مسابقات جهانی موسیقی موفق به کسب جایزه در دو بخش نقره و برنز شوند.

خواننده «BTS» تاریخ ساز شد
در این میان، «جیمین»، یکی از اعضای گروه مشهور «بی تی اس» (BTS) به اولین هنرمند اهل کره جنوبی تبدیل شد که توانسته بصورت انفرادی به جایگاه نخست جدول ترانه های برتر ایالات متحده آمریکا راه پیدا کند.

مصر پاسپورت رییس جمهور سابق را پس گرفت
و اینکه پاسپورت دیپلماتیک «انور سادات»، رییس جمهور درگذشته‌ی مصر، که در یک حراجی آمریکایی فروخته شده بود، به مصر بازگردانده شد. این گذرنامه در حراجی واقع در تگزاس به قیمت ۴۷هزار و ۵۰۰ دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شده بود. فروش این پاسپورت در حراجی، خشم شماری از مصریان را بدنبال داشت که معتقدند این گذرنامه به عنوان یک میراث ملی نباید از کشور بیرون رود.

چند خبر کوتاه
همین طور در ادامه خبرهای روز، داوران ششمین جایزه داستان «سیمرغ» ۱۱ نویسنده «منتخب» را از میان ۶۰۰ نویسنده شرکت کننده در این دوره از جایزه اعلام نمودند و فراخوان سومین دوره جایزه «شهید سیدعلی اندرزگو» منتشر گردید.
دست آخر اینکه قسمت ششم از فصل سوم سریال «پوست شیر» چهارشنبه ـ ۱۶ فروردین ماه ـ از ساعت ۱۶ در سینما لوتوس اکران خواهد شد.
پیشنهادهایی برای خواندن:
آخرین سرنوشت مجسمه یک تٌنی قاچاق شده در آمریکا
ایتالیا چگونه یک شهر تاریخی را رونق می دهد؟
تلویزیون «رابین هود» را فراموش کرده است؟
برنامه «سی شب با شهدا» برگزار می شود
دستمزدهای شما با تلویزیونی ها ناتراز است



1402/01/20
11:30:25
5.0 / 5
419
تگهای خبر: اجرا , بازار , بازی , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز