هشدار مردم شناسان درباره خشكسالی

ایران تا 40 سال دیگر تنها 20 درصد از منابع آبی اش را دارد

ایران تا 40 سال دیگر تنها 20 درصد از منابع آبی اش را دارد

به گزارش مجله سرگرمی، مردم شناسان در نشست «میراث آب و مسأله خشکسالی» با هشدار اینکه 80 درصد منابع آبی ایران تا سال 2040 از دست می رود، تاکید کردند: تامین نکردن بودجه کافی برای مقابله با خشکسالی و اجرا نکردن قراردادهای سازمان های مسؤول، خشکسالی را به بروز قحطی و از طرف دیگر نابودی آیین ها و باورهای مردم خواهد کشاند.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گلفام شریفی، عضو هیأت علمی این پژوهشگاه در نشست «میراث آب و مسأله خشکسالی» که همزمان با هفته پژوهش در روز دوشنبه ۲۸ آذرماه برگزار شد، با اشاره به نتایج انسان شناختی خشک شدن قنات های یزد، اظهار داشت: گزارش های خیلی از خشک شدن قنات و چاه های استان یزد و پیش روی آب شور در مناطق مختلف استان یزد منتشر شده است، اما به نظر من یکی از مهم ترین لطمه های خشکسالی، متأسفانه نتایج نامطلوب انسان شناختی است.

او به اختصار به برخی نتایج ناگوار انسان شناختی خشک شدن قنات های یزد اشاره نمود و اضافه کرد: مهم ترین پیامد خشک شدن قنات ها تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم یزد است. روابط میان مقنیان و شغل مقنی گری، نداشتن علاقه نسل جوان به این شغل و همین طور کار گروهی مقنیان یا به عبارت دیگر ابعاد اجتماعی یاری گری آنها کمرنگ شده است.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه با شناخت عناصر فرهنگی و انسان شناختی هر منطقه جغرافیایی می توان روند افزایشی خشکسالی را کنترل کرد، اظهار داشت: استفاده صحیح از آب های زیرزمینی، اعمال روش های آبیاری کم مصرف، وجود قنات های کارآمد، عدم حفر بی رویه چاه های عمیق و نیمه عمیق در مناطق مختلف و به کارگیری روش های بی ضرر کشاورزی، روش هایی هستند که خشکسالی و در پی آن قحطی را به تأخیر خواهند انداخت، اما بی توجه به این مسائل و سپردن مسؤولیت به افراد غیر متخصص و از همه مهم تر تامین نکردن بودجه کافی برای مقابله با خشکسالی و اجرا نکردن قراردادهای سازمان های مسؤول، خشکسالی را به بروز قحطی و خشکسالی و از طرف دیگر نابودی آیین ها و باورها خواهد کشاند، بدین سبب با رعایت این مسائل در حد بضاعت می توان راه هایی برای پاسداشت آیین ها و مسائل انسان شناختی قنات ها به کار برد.


آزاده پشوتنی زاده ـ عضو دیگر هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ درباره ی «عروسک گل گشنیزی» و نقش آن در باران خواهی و طلب شفا برای کودکانی که بیماری ریوی دارند به مواردی همچون بافتن پارچه، پرورش کرم ابریشم، نقش بانوی بلد، بکارگیری سبزی گشنیز، جمع آوری پول، پخت نان و پولی که در این مراسم از موبدان زرتشتی جمع آوری و به مصرف هزینه های لایروبی می رسد، اشاره نمود و به تشریح هر یک پرداخت.

او اضافه کرد: برای تهیه غذاهای مورد استفاده در این مراسم گوشتی ذبح نمی شود و عروسک نیز در آخر به محلهای مقدس برده و فروخته شده و پول آن صرف کارهای خیر می شود.

در ادامه ژیلا مشیری ـ مردم شناس و کارشناس پژوهشکده مردم شناسی ـ با اشاره به اینکه در سالهای اخیر آب و خشکسالی اثرات سویی بر محیط زیست و زندگی مردم داشته است، اضافه کرد: به همین خاطر در پژوهشکده مردم شناسی سلسله پژوهش های گسترده ای با این مساله در حال انجام می باشد. توسعه بیش از پیش کارهای کشاورزی و صنعتی سبب شده هدر رفت آب در کشاورزی بیشتر حس گردد. تحقیق و نموداری که بر این اساس انجام شده نشان میدهد که ایران تا سال ۲۰۴۰، ۸۰ درصد از منابع آبی اش را از دست می دهد.

این پژوهشگر با اشاره به سیاست اجرای آبیاری قطره ای بجای آبیاری قدیمی و مشکلات آن، اظهار داشت: تغییر شیوه کشت در مناطق کویری مانند گرمسار و کمبود آب در این منطقه سبب شده که مردم در این مناطق از بارش کمِ باران رنج ببرند و از سویی سیاست جهاد کشاورزی برای جایگزین کردن محصولات همچون زیتون، پسته و زعفران با استقبال مواجه نشده است.




منبع:

1401/09/30
13:43:53
5.0 / 5
504
تگهای خبر: اجرا , تخصص , زندگی , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز