باز جام جهانی، باز هم حاشیه های لباس تیم ملی!

باز جام جهانی، باز هم حاشیه های لباس تیم ملی!

مجله سرگرمی: حالا کمتر از دو هفته به شروع جام جهانی باقی است ولی حواشی لباس تیم ملی ایران مثل همیشه انگار تمامی ندارد؛ پیراهنی که گویا سایت فدراسیون فوتبال تصویر آنرا به اشتباه، یک روز قبل از رونمایی منتشر نمود که البته به همان تصویر هم نمی شود اتکاء کرد؛ چونکه مثل همیشه، هیچ حرف قابل استناد جدی در این عرصه زده نشده است.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، سال ها است که مسئولان نهادها و ارگان های مختلف، در بزنگاه های حضور در رویدادهای مختلف جهانی، حواشی مختلفی را به سبب دقیقه نودی بودنشان، به جان می خرند.
درحقیقت ایران هر گاه قصد حضور در رویدادی جهانی را داشته، آنقدر دیر به فکر افتاده که آنچه در نهایت ارائه شده، با موجی از انتقادها و حواشی همراه شده است.
انتظار می رفت ایران نیز به رسم حضور در جام جهانی قطعه یا قطعاتی موسیقی مختص به حضور در این رویداد تهیه نماید ولی بعد از معرفی محمد معتمدی به عنوان گزینه انتخابی برای این رویداد، وی در فضای مجازی خود، مباحث دیگری اعلام کرد؛ ماجرایی که شاید اگر مسئولان مربوطه کمی زودتر می جنبیدند، به اینجا ختم نمی شد و حتی می توانستند با انتخاب خواننده ای متناسب، قطعه ای تولید کنند که نسبت به دوره های قبل ماندگارتر باشد.
و اما طراحی لباس این رویداد، موضوع دیگری است که آن هم طی دوره های مختلف به سبب نوع برنامه ریزی ها، با حواشی همراه بوده است. این درحالی است که لباس تیم ملی هر کشوری در جام جهانی، یکی از ویترین های جدی برای جنبه های هنری هر کشور است. درحقیقت یکی از نمودهای هنرهای تجسمی هر کشوری در عرصه های بین المللی، طراحی لباس تیم ملی فوتبال آن کشور است.
یکی از بحث های مربوط به این لباس، به حذف تصویر یوز ایرانی برمی گردد، آن هم در شرایطی که طراحان این ایده معتقد بودند، آمدن یوزپلنگ های آسیایی به لباس تیم ملی در سالهای قبل توانسته بود توجه بسیاری را به اینگونه و اهمیت حفاظت آن جلب نماید.
استفاده از تصویر یوزپلنگ آسیایی اولین بار در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل روی پیراهن ملی پوشان فوتبال ایران نقش بست تا درباره ی روی اینگونه باارزش فرهنگ سازی کند و از خطر پیش روی یوزها بگوید. این حرکت محیط زیستی چنان توجهات را به خود جلب کرد که در سال ۹۷ وقتی خبر رسید بازیکنان تیم ملی بدون یوزپلنگ ها به زمین سبز جام جهانی روسیه پا می گذارند، طراحی لباس ملی پوشان باز هم مورد نقد قرار گرفت و در پاسخ به واکنش ها گفتند این کار با تصمیم فدراسیون نبوده است.
اکنون بعد از چهار سال ساعدی فر، مالک برند لباس تیم ملی پیش تر گفته بود، طبق توافقی که بین وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و طراحان بوجود آمد، یوز از پیراهن تیم ملی برای جام جهانی حذف شده ولی نمادی از پوستِ یوز بر روی لباس طراحی شده است.
اما استفاده از نقشی از پوست یوزپلنگ بر لباس ها انتقاد تعدادی از فعالان محیط زیست را به همراه داشته است؛ به این مبنا که آنها می گویند «طرح پوست یادآور شکار و تاکسی درمی است، نه زندگی و صیانت از گونه در معرض خطر.»
علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی ۲۰۲۲ بر صیانت از محیط زیست تاکید بسیار داشته است و برنامه پایداری فیفا در جام جهانی قطر صیانت از محیط زیست را به عنوان یکی از پنج ارزش خود معرفی کرده است.
از حواشی حذف تصویر یوز ایرانی هم که بگذریم، می رسیم به روایت های چندگانه رونمایی از پیراهن تیم ملی که به سبب ناهماهنگی ها، هر بار حاشیه جدیدی به وجود می آید.
در ابتدا قرار بود که مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی یکشنبه ۱۵ آبان اجرا شود ولی این امر به تعویق افتاد و به ۱۷ آبان موکول شد.
با این حال یک روز پیش از مراسم رونمایی، تصویری در فضای مجازی منتشر گردید که گفته شد پیراهن هواداری تیم ملی است ولی فدراسیون فوتبال در واکنش به آن، تصویر پیراهن تیم ملی را در جام جهانی منتشر نمود.
در اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: «در پی انتشار تصویری از پیراهن هواداری که توسط کارگروه مد و لباس زیر عنوان «پیروز» طراحی شده، فدراسیون فوتبال اعلام می کند این پیراهن با فدراسیون فوتبال و تیم ملی هیچ ارتباطی ندارد و همانطور که از پیش اعلام شده مقرر است فردا (سه شنبه ۱۷ آبانماه) با حضور مقامات و مسئولان ورزشی کشور از پیراهن رسمی تیم ملی در رقابت های جام جهانی رونمایی شود.»
البته بعد از دقایقی، عکس پیراهن تیم ملی از متن خبر اطلاعیه فدراسیون حذف شد.
همچنین گفته می شود که انتشار تصویر پیراهن تیم ملی پیش از مراسم رونمایی توسط فدراسیون فوتبال در حالی است که چند هفته پیش یکی از سایت های معتبر خارجی تصویر پیراهن تیم ملی را در جام جهانی قطر منتشر نموده بود و پیش تر هم در مراسمی لباس طرفداران تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نام «پیروز» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی گردید.
تمام این ماجراها و حواشی در حالی رخ داده است که خارج از ایران برای طراحی پیراهن چنین رویدادهایی دو یا سه سال پیش از رویداد طی یک برنامه ریزی، به برندهای ورزشی بزرگ سپرده می شود. همین طور طراحان چنین محصولاتی در رشته های طراحی لباس ورزشی تحصیل کرده اند تا بدین منظور بتوانند محصول مناسبی عرضه کنند. این محصولات باید کشور تیم مورد نظر و بازیکن های مطرح را بازنمایی کند و برای طرفداران جذاب باشد. دست آخر هم وجه تجاری لباس های فوتبالی است که البته در کشور ما به سبب جاری نبودن کپی رایت، چندان محلی از اعراب ندارد.
به هر حال بنظر می رسد که این همه ‌پریشانی در حوزه لباس تیم ملی ایران در دوره های مختلف آوردگاه جام جهانی، همیشه به دو دلیل بی برنامگی یا تضاد منافع فردی از یک پروژه با قابلیت های مالی است.




منبع:

1401/08/20
14:17:57
5.0 / 5
468
تگهای خبر: اجرا , بازی , تولید , دبیرخانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز