مجله سرگرمی گزارش می دهد

از بقای بلاگرهای مجازی تا فنای زندگی های حقیقی

از بقای بلاگرهای مجازی تا فنای زندگی های حقیقی

مجله سرگرمی: قزوین ترویج عادی انگاری هایی که در حوزه طلاق از طرف بلاگرها در فضای مجازی اتفاق می افتد سبب افزایش آمار طلاق و عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است و این مساله بیش ازپیش باید موردتوجه مسئولین ذی ربط قرار گیرد.


نوری که از پشت پنجره به چشم هایم می خورد خبر از شروع یک روز تازه می دهد، درحالی که از این پهلو به پهلوی دیگر می شوم به لطف تکنولوژی با حرکت اثرانگشت سریعاً قفل گوشی را باز می کنم و با همان حالت خواب آلود وارد اینستاگرام می شوم.
دنیای واقعی ما آن قدر غرق در فضای مجازی شده که عادت کرده ایم روز را با گشت وگذار در اینستاگرام شروع کنیم؛ از دیشب تا حالا استوری های بسیاری گذاشته شده، از استوری صبحانه لاکچری با ظروف هزار رنگ و مواد خوراکی خارجی تا استوری هایی که سبک زندگی غربی و پوشش متناقض با قوانین اسلامی را ترویج می دهند.
در چند روز گذشته یکی از همین بلاگرهای ظاهراً خوشبخت اینستاگرام از زندگی عاشقانه و بدون مشکلش طوری تعریف و تمجید می کرد که گویا فیلم هندی تماشا می نماییم. بلاگری که به ظاهر در حوزه هایی مانند سبک زندگی، نوع پوشش روز، نوع رفتار با همسر و فرزند و خیلی از حوزه ها متخصص بود، اما حالا در استوری هایش هزاران حرف اشتباه نوشته و در اختتام خبر جدایی از همسرش را داده است؛ حالا این صفحه مجازی مانده و میلیونها فالوری که پشت آن آدم هایی با زندگی واقعی هستند که تصورشان نسبت به زندگی مشترک تغییر کرده است.
یکی از نکات رفتاری جالب چنین بلاگرهایی این است که وقتی در استوری ها پای روایت عاشقانه و تبلیغ هایی با پشت پرده میلیونی می نشستیم عزیز دلشان بودیم اما حالا می گویند جدایی یک موضوع شخصی است و در مورد علت آن توضیحی نخواهند داد. حتی گاهی در استوری ها می نویسند برای باخبر شدن از ادامه ماجرا پیج زیر را فالو کنید تا به این بهانه چند میلیون دیگری به جیب بزنند.
البته این که با رونق تکنولوژی رسانه های اجتماعی همچون اینستاگرام، مشاغل جدیدی وارد بازار کار شده اند، قابل انکار نیست اما این که بلاگرها بدون هیچ منبع علمی، سبک زندگی غلط را ترویج می دهند برای سایر افراد جامعه مشکل به وجود آورده است، برای اینکه آنان با اشتراک گذاشتن خصوصی ترین اتفاقات زندگی خود اهتمام در جذب مخاطب دارند و با ویدیو های غیرواقعی موجب ایجاد چشم وهم چشمی، افزایش تجمل گرایی، سردی در روابط خانوادگی، طلاق عاطفی و حتی طلاق حقیقی می شوند.
بانوان بلاگر لایف استایل همسران خودرا نیز از شغل های دیگر به سمت بلاگری آورده اند تا هر ۲ در این فضا با اشتراک گذاشتن روابط عاشقانه و لاکچری، زوجین را تحت تأثیر قرار دهند و مخاطب جذب کنند.
تعداد بلاگرها و یا شاخ های مجازی در ایران روزبه روز درحال بالا رفتن است، با این روند که به تصویر کشیدن زندگی لاکچری و ترویج مصرف گرایی نوعی کلاس کاری شمرده می شود.
روی دیگر سکّه، بانوان خانه داری هستند که تحت تأثیر تصاویر لاکچری از زندگی بلاگرها، اعتمادبه نفس خودرا از دست داده و تصور می کنند ظاهر زندگی همیشه خوشبخت بلاگرها حقیقت دارد. این بانوان وقتی ظاهر زندگی بلاگرها را با باطن زندگی خود مقایسه می کنند احساس شکست و بدبختی به آنها دست می دهد و با همسران خود وارد چالش و تنش می شوند.
از سوی دیگر نیز مردانی وجود دارند که با دیدن چنین رنگ و لعاب هایی از زندگی بلاگرها، خانه همیشه مرتب آنها، همسر همیشه خوش تیپ و خوش چهره و خندان آنها، غذاهای آن چنانی و این قبیل موارد توقعشان از همسرانشان به طرز فزاینده ای بالا می رود و درنهایت اگر همسرشان شبیه بلاگرها نشود به مرور سردی و طلاق عاطفی و حتی حقیقی در بین آنان رخ می دهد.
در آرزوی بلاگر شدن
فاطمه قربانی یکی از بانوان قزوینی است که مادر یک فرزند است، و زندگی اسلایسی تأثیر به سزایی در زندگی اش گذاشته است.
وی در گفت و گو با ایسنا می گوید: خانه دار هستم و ساعتی از روز را با گشتن در اینستاگرام می گذرانم و غبطه می خورم چرا همسر من، همانند همسر بلاگرهای اینستاگرامی خلاقیت ندارد و به طرق مختلفی سوپرایزم نمی کند.
این بانو بیان می کند: من هم می خواهم همانند زنان دیگر در خانه بنشینم بلاگر شوم و درآمدزایی کنم اما همسرم اجازه نمی دهد و همین موضوع سبب چالش در زندگی روزمره ام شده است.
قربانی اظهار می کند: کوچک ترین جزییات زندگی بلاگرها، موجب بزرگ ترین حسرت ها در زندگی شخصی ام شده است. افکاری چون؛ چرا من هزار دست لباس با مدلهای مختلف همانند زنان بلاگر ندارم و حتی تولدهایم به یک کیک ساده و بعضاً خانگی ختم شود؛ اما تولدهای آنان بادکنک آرایی و تشریفات و هزار و اندی شاخه گل و در آخر هم با کادو آیفون ۱۳ سوپرایز می شوند، دست ازسرم برنمی دارد و موجب خوردگی روح و روانم شده است.
مریم که ۱۸ سال سن دارد در گفت و گو با ایسنا عنوان می کند: در اینستاگرام هم سن و سالانم را می بینیم که از کودکی پدر و مادرشان برای آنان زندگی مرفه فراهم نموده اند اما من چنین امکاناتی نداشته ام و این مساله سبب شده از والدینم از نظر صمیمیت فاصله بگیرم، دائماً به شرایط اعتراض کنم و تنش و جدل در خانواده پیش آید.

وی می گوید: محبوبیتی که بلاگرها بین مردم دارند بسیار وسوسه انگیز است و قصد دارم، از بلاگرهای موفق الگوبرداری کنم و به نظرم شغل بلاگری انتخاب ایده آلی برایم باشد چونکه با این شغل علاوه بر محبوبیت به درآمد هنگفتی خواهم رسید.

ترویج طلاق در فضای مجازی مرا از ازدواج کردن ترسانده است
در ادامه سینا که جوان ۲۶ ساله است در گفت و گو با ایسنا اظهار می کند: مجرد هستم و زندگی های تجملاتی که در فضای مجازی وجود دارد و در اختتام به طلاق ختم می شود من را از ازدواج کردن منصرف کرده است.
وی ادامه می دهد: روزی ۱۲ ساعت کار می کنم اما سرمایه آنچنانی ندارم و همیشه فکرم درگیر است که من هم برخی عقایدم را زیر پا بگذارم و مانند برخی پسران بلاگر یک پیج اینستاگرامی راه اندازی کنم.
زهرا که یک جوان ۲۵ ساله است می گوید: اینکه بلاگرها زندگی های عاشقانه خودرا به نمایش می گذراند اما مدتی بعد حرف از طلاق می زنند من را از ازدواج ترسانده است.
وی عنوان می کند: ترویج طلاق در فضای مجازی سبب شده است که من و هم سن و سالانم نسبت به ازدواج دیدگاه خوبی نداشته باشیم.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، امروزه عادی انگاری مطالبی همچون طلاق در فضای مجازی، سبب شده تا جوانان علاقه ای به ازدواج نداشته باشند. بدین سبب لازم است برخی دستگاه های نظارتی به چنین مسائلی در فضای مجازی بیش ازپیش توجه نمایند.
تاب آوری و سازگاری افراد کاهش پیدا کرده است
فرحناز نظری در گفت و گو با ایسنا درباره ی چرایی عادی انگاری طلاق، اظهار می کند: در سنت های قدیمی افراد اعتقاد داشتند باید بالباس سفید به خانه بخت بروند و بالباس سفید نیز به خانه ابدی خود بروند. اما امروزه دیگر این اعتقادات از بین رفته و فقط کیفیت بالا در زندگی برای افراد مهم می باشد. با ترویج های غلط خیلی از شهروندان معتقدند، اگر مقرر است یک روز هم زندگی کنند باید زندگی خوبی داشته باشند.
وی اضافه می کند: البته روی دیگر سکه، افزایش آگاهی و اطلاعات افراد نسبت به حق و حقوق خودشان است و نکته مهم این است که امروزه سطح تاب آوری و سازگاری افراد در جامعه کاهش پیداکرده و نسبت به کوچک ترین مسائل واکنش نشان می دهند و بصورت هیجانی تصمیم می گیرند.
کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین تاکید می کند: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ترویج طلاق ارتباطات و الگوبرداری افراد از یکدیگر است که با الگوی اشتباه کسب تجربه می کنند؛ بطور مثال می گویند یکی از دوستانم از همسرش جداشده حالا چقدر خوشبخت است پس من هم از همسرم جدا شوم.
وی اضافه می کند: سلبریتی ها به سبب جذب فالور و استواری ارزش و جایگاهشان جزییات زندگی روزمره خودرا روی مانیتور فضای مجازی به نمایش می گذراند.
نظری ادامه می دهد: بلاگرهایی که پشت پرده فضای مجازی منابع معتبری ندارند و تنها با هنر نمایش گذاشتن زندگی خود فالور جذب کرده اند و حتی برخی آنان به اشتباه از موضوع طلاق پرده برداشته اند تا این مسئله عادی انگاری شود.
وی خاطرنشان می کند: مدیریت قسمتی از فضای مجازی به دولت و بازرسی های دستگاه های متولی مربوط می شود، باید در رسانه های اجتماعی ازجمله اینستاگرام فیلترهایی گذاشته شود تا الگوی بدون منبع مطلع رواج پیدا نکند و حتی پیج سلبریتی هایی که مطالب و سبک زندگی به روش غرب را ترویج می دهند مسدود شود.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین بیان می کند: نخستین و مهم ترین موضوع این است که افراد با پروسه سوگ طلاق آشنا گردند این که چگونه باید هیجانات این دوره را سپری کنند به آنان آموزش داده شود و تحت تأثیر تبلیغات بی منبع بلاگرها قرار نگیرند.
وی ادامه می دهد: سلبریتی هایی که بعد از جدایی به برگزاری جشن طلاق می پردازند قصد دارند که با خوشی های موقت هیجانات و احساس درونی خودرا عادی جلوه دهند و حتی تعدادی از آنان سریعاً همسر جدیدی جایگزین می کنند تا همسر قبلی خودرا از یاد ببرند.
نظری تاکید می کردند: نکته دیگر این است افرادی که در برهه طلاق قرار دارند باید به خودشان اجازه دهند هیجانات منفی به درستی مدیریت شود و اگر مقرر است انتخاب جدید داشته باشند به درستی تصمیم بگیرند و تحت تأثیر قرار نگیرند.
بلاگرها و ترویج فرهنگ متضاد با جمهوری اسلامی
در ادامه محمدصادق جهان بخش در گفت و گو با ایسنا اظهار می کند: سبک زندگی که در فضای مجازی ترویج داده می شود واجد یک شرایط سبک زندگی خاصی است برای اینکه این سبک زندگی برگرفته از نوع فرهنگ و لایف استایل موجود در غرب است.
وی ادامه می دهد: در فرهنگ غرب مفهومی به عنوان خانواده وجود ندارد و بنا بر این در چنین سبک زندگی نوع نگاه دیگری دنبال می شود که بافرهنگ ما تطبیق ندارد و درنهایت سبب عادی انگاری هایی شده است.
کارشناس فضای مجازی تاکید می کند: لازم است به این دقت کنیم فرهنگ خاصی که بلاگرها ترویج می دهند واحد سبک زندگی خاص است و متفاوت با نوع نگاه جمهوری اسلامی و ایرانی است.
وی اضافه می کند: در سبک زندگی غربی طلاق مسئله عادی است و زمانی که زن و مرد از یکدیگر خسته شدند؛ می توانند به آسانی طلاق بگیرند وزندگی دیگری را تجربه کنند.
جهان بخش ابراز می کند: باید دقت نماییم که عادی نشدن طلاق نیاز به فرهنگ سازی دارد تا مشخص شود الگوبرداری از چه سبک زندگی درست است و در چه شرایطی از طلاق باید به عنوان راهکار آخر استفاده گردد.
وی می گوید: بنیان شبکه های مجازی بر تظاهر کردن و نشان دادن داشته های خود است و این موارد که در دین و فرهنگ ما ناپسند شمرده می شود در فضای مجازی مایه دیده شدن بیشتر است.
کارشناس فضای مجازی تشریح می کند: نکته دیگر این است در فضای مجازی تظاهر و ریا سبب دیده شدن فرد می شود و فضیلت های مهم در اولویت های بعدی موردتوجه بلاگرها قرار دارد.
وی عنوان می کند: برخی افراد با شهوت دیده شدن خودشان را در فضای مجازی به نمایش می گذارند و به چشم و هم چشمی و گذشتن از اصول اخلاقی و خط قرمز می پردازند و الگوبرداری از این افراد در دنیای واقعی منجر به اختلافات و طلاق زوجین می شود.
جهان بخش تاکید کرد: باید با تفکر انتقادی و تفکیک دنیای خیالی با دنیای واقعی به موضوع بلاگرها نگاه نماییم برای اینکه بلاگری که همه کار برای دیده شدن می کند بطور قطع برای منفعت اقتصادیست و مخاطب را پله ای برای دیده شدن قرار داده است؛ بدین سبب این افراد مورد مناسبی برای الگوبرداری اخلاقی نیستند.
وی تاکید می کند: زندگی واقعی امروز از فضای مجازی جدا نیست و تأثیر این فضا بر زندگی افراد می تواند منجر به طلاق و اتفاقات دیگر شود.
جهان بخش در آخر اظهار داشت: ذات رسانه های اجتماعی و فضای مجازی فعلی این است که بلاگران به هر قیمتی لایک دریافت نمایند و ما امروزه با لایک های بی مورد در دامی قرارگرفته ایم که شکارچی خودمان را تقویت می نماییم.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، یکی از لطمه های استفاده بسیار از فضای مجازی موجب اختلاف بین زن و شوهر و درنهایت نداشتن خانواده ای شاد و طلاق می شود؛ همین طور امروزه ترویج عادی انگاری هایی که درزمینهٔ طلاق از طرف بلاگرها در فضای مجازی اتفاق می افتد سبب افزایش آمار طلاق و عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است و به جرت می توان گفت فعالیت بی نظارت بلاگرها، ذائقه و درک افراد را از زندگی تغییر داده اند.



1401/06/01
08:58:09
5.0 / 5
246
تگهای خبر: اجرا , بازار , تخصص , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز