در برنامه آن مطرح شد؛

ناگفته های محمد معتمدی از اپرای عاشورا

ناگفته های محمد معتمدی از اپرای عاشورا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی: محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با حضور در برنامه تلویزیونی آن از تجربه ها و دغدغه های خود برای حضور در آثار موسیقایی عاشورایی سخن گفت.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، محمد معتمدی که آثار عاشورایی چون «قاب آه» و حرخوانی در «اپرای عاشورا» را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، در برنامه تلویزیونی «آن» شبکه دو سیما که با اجرای امیرحسین سمیعی روی آنتن رفت، اظهار داشت: من از کودکی خواندن را دوست داشتم و هر مدیایی که در مسیرم بود و با خواندن همراه بود انجام می دادم. من در گروه سرود مدرسه، هیات های مذهبی، تعزیه، مجالس قرائت قرآن می خواندم؛ در حقیقت این میل به خواندن در من ذاتی بوده است. در زمینه حرفه ای هم تابع قوانین کلیشه ای بازار و معادلاتش نیستم. شخصیت هنری من و آنچه که در دوران کودکی، قطره قطره در ذهن و قلب من در زمینه موسیقی جای گرفته است، همین صدا و نغمه های آیینی بوده است.
وی توضیح داد: من شخصاً آدمی هستم که قواعد بازی ها را چشم بسته قبول نمی کنم یعنی اعتقادم این است که من هم یک انسان هستم و حق دارم دنیا را آن گونه که می بینم تحلیل کنم و برمبنای آن، راه و روشم را انتخاب کنم و من این عقیده را نه فقط در کار، بلکه در همه زمینه ها دارم. من به قالب های از پیش تعیین شده بدبین نیستم ولی باید آنها را مطالعه کنم و این به خصلت شخصی من بر می گردد و تابع قوانین کلیشه ای بازار و معادلاتش نیستم. در گذشته هم، مداحان و ذاکرانی که مبتنی بر اصول موسیقی اصیل ایرانی و آوازهای اصیل ایرانی بودند، قابل توجه است. آنها هم مسلط به آواز اصیل ایرانی و ردیف موسیقی دستگاهی بودند و هم نوحه سرایی می کردند که در شهر کاشان می توانم از مرحوم حاج عباس کاتب، مرحوم حاج اسماعیل اخباری، حاج عباس محلوجی، حاج عباس مشجری نام ببرم که ردیف دستگاهی خوبی می خواندند و نغمه هایشان در گوش من می رفت. به هر حال باید گفت موسیقی و فرهنگ ما با رگه اصلی جامعه اعتقادی ایرانی با هم تنیده شده است.

معتمدی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن ارائه توضیحاتی از روندی که در زمینه موسیقی و خوانندگی طی کرده درباره ی حضورش در پروژه «اپرای عاشورا» بیان کرد: اپرای عاشورا از نظر من یک کار خاص است چونکه هم مبتنی بر متون تعزیه است و هم در حقیقت یک نگاهی به اپراهای فاخر و درخشان جهانی دارد و به لحاظ سبک مبتنی بر اصول اعتقادات ما و اصول نمایشی است در حقیقت می توانم بگویم که یک کار همه چیز تمام است. اپرای عاشورای استاد بهروز غریب پور نخستین اپرا از سری اپراهای عروسکی با موسیقی ایرانی بود. نخستین بار آقای غریب پور یا بهزاد عبدی در ارتباط با اپرای حر با من صحبت کردند و از بین نقش های موجود، نقش امام حسین را برای من در نظر گرفتند. من هم کنجکاو شدم که ماکت را بشنوم و نمایشنامه را بخوانم. اپرا یک نمایشی است مانند تئاترهای معمولی با این تفاوت که گفتگوهای بین بازیگران با آواز است. من آغاز به خواندن و تمرین کردم. در میان نقش ها متوجه نقش حر شدم و به سبب بار دراماتیک و نمایشی زیادی که داشت و وضعیت های مختلف نمایشی که تجربه می کرد، خیلی برایم جذاب بود. حر در یک جا با یک شخصیت مغرور سرکش گردن افراشته مسیر امام حسین را می بندد، در جای دیگر در وسط نمایش گرفتار تردید و کش مکش درونی می شود که آیا کاری که انجام دادم درست بوده یا نه.
این خواننده موسیقی ایرانی افزود: حرّ در موقعیتی دیگر اظهار ندامت می کند و در وضعیت دیگر با یک گردن افراشتگی دیگری وارد میدان جنگ می شود و جلوی لشکر می ایستد و در جایی دیگر شهید می شود و دیالوگ ها را می گوید و به زمین می افتد. از آقای عبدی خواستم که با آقای غریب پور صحبت کند که من نقش حر را بخوانم. این کار از نظر من یک کار خاصی است چونکه هم مبتنی بر متون تعزیه است، هم در حقیقت یک نگاهی به اپراهای فاخر و درخشان جهانی دارد و به لحاظ سبک مبتنی بر اصول اعتقادات ما و اصول نمایشی است در حقیقت می توانم بگویم که همه چیز تمام است. نه بدین سبب که من در این کار بودم بلکه به لحاظ زحمت بسیاری است که برای این کار کشیده شد هم از جانب بهزاد عبدی عزیز که به جد می توانم بگویم یکی از سرآمدان موسیقی ایران در عصری که ما زندگی می نماییم، است. چون هم موسیقی اصیل و سنتی ایرانی را کار کرده است و با این پشتوانه در نزد بهترین اساتید موسیقی جهان، موسیقی جهانی و کلاسیک را یاد گرفته است و هم به خاطر وجود هنرمند بزرگی به اسم آقای بهروز غریب پور است که آثار بسیار درخشانی در پرونده خود دارد.

وی با اعلان اینکه موسیقی وقتی در دل انسان اثر می کند که از جایگاه معنوی و احساسی دل و قلب انسان برخاسته باشد و آن چیزی که در نوحه ها، موسیقی ها و آواهای قدیم بوده، معنویت و وارستگی است، اظهار داشت: موسیقی چیزی دارد که اگر آنرا ازش بگیریم به فیزیک صوت، فرکانس های متوالی تبدیل می شود که با هم اختلاف نت دارند. بدین سبب باید چیزی پشت آن باشد تا دردل انسان اثر کند و فقط زمانی در دل انسان اثر می کند که از جایگاه معنوی و احساسی دل و قلب انسان برخاسته باشد، آن وقت است که در جایی از دل انسان ها که باید بنشیند، جای می گیرد. آن چیزی که در نوحه ها، موسیقی ها و آواهای قدیم بوده و بر دل های مردم اثرگذار، معنویت و وارستگی است. بدبختی بشر از وابستگی است. جامعه در دوران گذشته، خیلی به دنبال مادیات نبوده است، و آن توجه به چیزی غیر از این متریال ها بوده است، چیزی که در ماورای این مادیات هست آنها قناعت و حال خوب را داشته اند که ما آنرا فراموش کردیم. حالا، هم دارا و هم ندار، در تعلق به سر می بریم و درگیر دنیای صد در صد ماتریالیستی شدیم و معنویت به کل از دست رفته است.
اگر ما به موسیقی سنتی و اصیل خودمان کم توجهی کنیم؛ بطور قطع و قطعاً، نمی گویم شاید، بطور قطع در مساله اعتقادات دینی جامعه مان، خلل و حفره ایجاد می شود چونکه این نغمه ها، قرن ها با این شعائر و مناسبت ها و آیین ها در هم تنیده شده اند و اگر از گوش و حافظه شنیداری جامعه حذف شود بطور قطع گرفتار لطمه خواهد شد معتمدی بیان کرد: وقتی به ملودی سبک و اصالت نوحه خوانی و آواهای قدیم نگاه نماییم غنی بودن را حس می نماییم و هیچ چیزی بغیر از ردیف آوازی موسیقی اصیل ایرانی ندارد. از زمانی که پرچم اشهد ان لا اله الا الله بلند شده است، تمام هنرها در هر کشوری که این دین را پذیرفته است موسیقی، نگارگری، تذهیب، هنرهای نمایشی، خوشنویسی، همه و همه در خدمت اعتلا و تبلیغ این شعائر آمدند. این رابطه عین تاروپود قالی در هم تنیده است و اگر ما به موسیقی سنتی و اصیل خودمان کم توجهی کنیم؛ بطور قطع و قطعاً، نمی گویم شاید، بطور قطع در مساله اعتقادات دینی جامعه مان، خلل و حفره ایجاد می شود چونکه این نغمه ها، قرن ها با این شعائر و مناسبت ها و آیین ها در هم تنیده شده اند و اگر از گوش و حافظه شنیداری جامعه حذف شود بطور قطع گرفتار لطمه خواهد شد.
وی توضیح داد: شاید بچه های نسل جدید با مفهوم یا کارکرد هیات که از قدیم الایام بوده آشنایی نداشته باشند ولی من فارغ از این مناسبت های مذهبی به عنوان یک ناظر بیرونی، هیات را اینطور تعریف می کنم: هیات یک اجتماع و یک تشکل مردم نهاد، بدون صفر درصد دخالت حاکمیت ها و دولت ها بوده و آنچه به امور انسانی و اخلاقی مربوط می شود، در محل خودشان جاری و ساری می کنند و یکی از کارهایی هم که انجام می دهند، عزاداری دهه محرم و مناسبت های مذهبی است. من در کاشان بزرگ شدم؛ هیات های مذهبی زیاد هستند که درمانگاه می سازند، مدرسه می سازند، صندوق قرض الحسنه دارند، جهیزیه می دهند، گلریزان دارند، آشتی می دهند که نفس کار بسیار زیباست اما امروزه متاسفانه در بسیاری از هیات ها فراموش شده و یا خوب معرفی نشده است. به یاد دارم که دو تن از بزرگان محل قهر بودند که در مجلسی روضه ای از حضرت ابوالفضل خوانده شد که در مقام و مدح برادر بود و این دو تن منقلب شدند و آشتی کردند.
این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه عاشورا را یک مکتب برشمرد که مشمول زمان نمی گردد، عنوان کرد: «عدم ظلم پذیری مانیفست» پیام اصلی عاشوراست و همه جا خریدار دارد و پس از گذشت قرن ها هنوز زنده است. اگر بخواهم واقع بین باشم، بخش زیادی از گره خوردن کارهای من با دستگاه اباعبدالله بواسطه محیطی است که از بچگی بزرگ شدم و ارزش هایی که دیدم و به مرور زمان ضمیرم آنها را تایید کرده است. مناسک و آیین ها برای من یک ارزش است. به نظر من عاشورا یک مکتب است مکتبی که مشمول زمان نمی گردد و اتفاقاً هر چه به آخر الزمان و دوران بحران های بشری و ظلم هایی که در دنیا بیداد می کند نزدیک می شویم این مکتب پررنگ تر و تازه تر می شود.
معتمدی اظهار داشت: شما اگر این ابیات را بدون آوردن اسم حسین (ع) ترجمه کنید و بگویید که مرام یک شخص و منطق یک ایدئولوژی است، همه جای دنیا خریدار دارد. این عدم ظلم پذیری مانیفست پیام اصلی عاشوراست و پس از گذشت قرن ها هنوز زنده است. من این مکتب و آیین ها را چون نشانه ای از این دیدگاه میدانم همیشه در قلبم عزیز و زنده است.
برنامه «آن» به تهیه کنندگی احمدرضا بلیغ کاری از گروه معارف شبکه دو سیماست که پنج شنبه و جمعه هر هفته ساعت ۲۱: ۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه روی آنتن می رود.


منبع:

1401/05/21
15:00:57
5.0 / 5
212
تگهای خبر: اجرا , بازار , بازی , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز