حسینیه ای برای شنیدن از لب ها و دست ها

حسینیه ای برای شنیدن از لب ها و دست ها

مجله سرگرمی: اصفهان حسینیه ای هست، جمعیتی هست و صدایی نیست، همه نگاه ها به گوشه ای دوخته شده که یکی با لب هایش و با دست هایش بی صدا از کربلا و حسین و صحابه نور روایت می کند، اینجا تویی و دنیایی از حس غریبی که دوست داشتن را تلاوت می کند.



ماه محرم که می رسد، صدای بلندگو و سنج و طبل در هر گذری بلند می شود و مجلس روضه را صدای بلند روضه خوان و دستگاه های موسیقی گرم می کند و مردم را به گریه می گیرد، اما اینجا حسینیه ای است که نیازی به گفتن و صدای بلند نیست و فقط باید حس و حال آنرا درک کنی، حتی اگر یک اشاره کوچک باشد.

محدودیت های بسیاری دنیای ناشنوایان را درخود گرفته، اما هستند انسان هایی که صدای مظلومیت این گروه از فرزندان جامعه را شنیده به یاری آنها کمر بسته اند تا گذر زمان، نتواند آنها را به باد فراموشی بسپارد.

کبری اسماعیل بیگی و همسرش ماشاالله حاج حسینی به برکت همیاری تعدادی از نیکوکاران شهر کاشان یش از ۱۰ سال است که کانون کم شنوایان و ناشنوایان کاشان را ایجاد کرده و زندگی خودرا برای دفاع از حقوق این گروه از شهروندان وقف کرده اند.

مدیرعامل کانون ناشنوایان کاشان اظهار داشت: ناشنوایان که در هیئت های محلی شرکت می کنند، چون صدایی نمی شنوند متوجه محتوای سخنرانی نشده و نمی توانند با مجلس و سخنران ارتباط برقرار کنند و هیئت ها نیز مترجم ندارند که در کنار سخنران، با زبان اشاره، حرف های وی را برای ناشنوایان ترجمه کند.

کبری اسماعیل بیگی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: علاقه بچه ها و خانواده ها به مراسم مذهبی موجب شد که از سال قبل دست به دست هم دهیم و منزل شخصی مهدی یزدانپرست یکی از حامیان کانون را تبدیل به حسینیه نماییم.

وی اضافه کرد: صحبت های سخنران را برای بچه ها ترجمه می کنم که این شیوه، اثربخشی بیشتری دارد و در این سکوت، مفهوم بهتر منتقل می شود. بازخوردهای بچه ها نشان میدهد که این فعالیت ها برای گروههای خاص جامعه خصوصاً ناشنوایان، نابینایان و طیف اوتیسم ضرورت دارد.

مدیرعامل کانون ناشنوایان کاشان، اشاره کرد: خیلی از ناشنوایان، تصور خاصی از داستان کربلا و حرکت امام حسین(ع) نداشتند، اما اینجا خودشان، بیرق حسینی زیستن را برافراشته اند و مجلس را به سبک خودشان رونق داده اند.

وی اشاره کرد: اینجا نباید انتظار فضای یک هیئت معمولی داشت. اینجا در سکوت خود متوجه می شوی برای انتخاب، نیازی به هیاهوی طبل و کُتَل و علم نیست، فقط باید مشتاق دانستن و همراهی باشی.

هیئت با زبان اشاره، برای مردم ترکیب ناآشنایی است، اما اینجا از مجلسی حرف می زنیم که بی صدا است و اهل مجلس در خلوت خود و خدا، «مفهوم قد تبین الرشد من الغی» را برایمان روشن می کنند که راه روشن است و تو باید حسینی بودن یا یزیدی ماندن را انتخاب کنی.

می خواستم از شما بازگویم آنچه را که می دانید هرچند که می دانم سکوت، گنجینه راز است و نه کلام. شما که اهل مبتلاشدن هستید، خوب می دانید که صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و اگر مرد میدان صداقت هستی، در خود و کار خود نیک بنگر.

آنجا که چشم می بیند و دل باور می کند، چه نیازی به فریاد است و اهل دین در هنگام بلا و کشاکش مبتلاشدن دیندار می مانند و خداوند وعده کرده است که حق شکر بر استقامت را ادا می کند. عالَم همه در طواف عشق است و حسین دایره دار این طواف است و عالَم بر محور عشق نظام یافته است و در میانه حسینیه چراغی روشن است که سخن از حسین سراسر نور است، اما آنها که در عقب هستند به سختی می توانند لب ها را و اشاره ها را ببینند.

مدیرعامل کانون ناشنوایان کاشان اظهار داشت: ناشنوایان، قشر مظلومی در جامعه ما هستند، برای اینکه همه معلولان، یک نشانه ظاهری دارند، اما ناشنوایی هیچ نشانه ظاهری ندارد و برای فرار از دید های ترحم آمیز جامعه، حتی سمعکی که پشت گوش خود دارند را پنهان می کنند تا اصلاً دیده نشود.

اسماعیل بیگی اضافه کرد: امسال که دومین سال برگزاری هیئت است، برای جمعیت زیاد نیازمند نمایشگرهای پهن پیکر هستیم تا تصویر واضحی از سخنران و مترجمی که صحب های وی را با زبان اشاره ترجمه می کند به مخاطبان نشان دهد.

وی که بازنشسته آموزش و پرورش و مدرس آموزش ناشنوایان است، اضافه کرد: دوران تدریس و مدیریت مدرسه موجب شد که بیشتر شرایط بچه ها را بشناسم و آنها را به کمک رسانه ها با برنامه های مختلف فرهنگی و ورزشی به نیکوکاران شهر معرفی کنم.

مدیرعامل کانون ناشنوایان کاشان، اشاره کرد: برای آنکه بتوانیم بطور رسمی و سازماندهی شده کار نماییم، با مشارکت شهروندان نیکوکار، کانون کم شنوایان و ناشنوایان کاشان را در بهمن ۱۳۹۰ تشکیل دادیم و طی یک دهه گذشته، امور تحصیلی و فرهنگی ۲۰۰ نفر از بچه ها را مورد توجه قرار داده ایم که موفقیتی نسبی است.

اسماعیل بیگی اظهار داشت: معلولان جامعه مشکلات فراوانی دارند، اما توانمندی های زیادی هم دارند که نیازمند کشف و پرورش است و این مسئولیت با هماهنگی نهادهای مربوط با قانون های رسمی امکان پذیر است.

وی اظهار نمود: با وجود همه مشکلاتی که معلولان را محدود می کند، اما توانمندی های معلولان در بخش ورزش و هنر ستودنی است، بطوریکه خیلی از بچه های کانون موفقیت های ملی و جهانی را در رقابت با سایر شهروندان به دست آورده اند.

اسماعیل بیگی اضافه کرد: توانمندی های معلولان در جامعه ما حتی برای خانواده آنها نیز ناشناخته مانده است و باید افتخارآفرینی های آنها را در هر میدانی که هستند با غرور همگانی اعلام نماییم و در این راه از همه ظرفیت های قانونی استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل کانون ناشنوایان کاشان، تاکید کرد: خانواده ها استعدادهای فرزندان خودرا باور کرده اند، معلولان نیز با فراگیری آموزش های مهارتی توانسته اند وارد بازار کار حرفه ای شده و همپای دیگر افراد جامعه نقش آفرینی کنند و حتی تقویت بنیه علمی دانش آموزان را بر عهده گرفت اند.

اسماعیل بیگی اضافه کرد: باید همه با هم برای رفع مشکلات معلولان جامعه تلاش نماییم و امکانات ورزش و حرفه آموزی اساسی ترین و ساده ترین مسیر برای اجتماعی شدن و خودباوری معلولان است و امسال نیز هیئت کانون را ایجاد کرده ایم تا فرصتی برای تقویت خودباوری و اعتماد به نفس آنها شود.

کربلا، مفهومی است که باید دید و درک کرد و در این حوزه عام، چه نیازی از هیاهو و فریاد است که قافله سالار تو را می خواند فقط باید مرد راه باشی تا راه بگویدت که چون باید کرد که اگر چشم خدابینی باز کنی، هر روز عاشورا و همه جا کربلاست.




1401/05/20
12:19:50
5.0 / 5
224
تگهای خبر: بازار , دستگاه , رسانه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز