در مراسم رونمایی مستند رقم خورد؛

مناظره صریح برسر عملیات دماوند

مناظره صریح برسر عملیات دماوند

مجله سرگرمی: مستند عملیات دماوند به کارگردانی احسان مشکور در حالی در زمینه هنری رونمایی گردید که مباحث مطرح شده در این مستند به محور مناظره ای صریح میان کارشناسان حاضر در برنامه بدل شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، شب گذشته شنبه ۲۵ تیر ماه مراسم رونمایی، نقد و بررسی مستند «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و تهیه کنندگی محمد فریدونی و تولید مرکز مستند سفیر فیلم، در زمینه هنری اجرا شد.
در ابتدای این مراسم، مشکور کارگردان فیلم درباره ساخت آن اظهار داشت: در ابتدا به ما پیشنهاد داده بودند درباره همه جنگ های ایران مستند بسازیم. در نهایت جنگ ظفار انتخاب شد، متاسفانه برای ساخت این مستند با بی مهری ارتش مواجه شدیم بنا بر این احتمال حضور نماینده ای از ارتش در مستند خیلی کم بود و حتی پس از ساخت گفته اند که از مستند حمایت نمی کنند و به صورتی مانع نمایش این فیلم از صدا و سیما خواهند شد.
وی افزود: تاکید می کنم این مستند تنها مستندی است که درباره جنگ ظفار تولید شده است. برای ساخت این مستند با اطلاعات بسیاری روبرو بودیم اما در زمینه اسناد باز هم متاسفانه ارتش هیچ کمکی به ما نکرد. یادآوری می کنم در این جنگ ایرانی چریکی هم حضور داشته یعنی ایرانی در مقابل ایرانی قرار گرفته است.
صادق زیباکلام و محمدعلی بهمنی قاجار و مهدی دزفولی مدیر جلسه دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

زیباکلام: این مستند یک اثر حکومتی است
صادق زیباکلام درباره این مستند اظهار داشت: نمی دانم امشب اینجا چه کار می کنم. به من گفتند مستند درباره سوریه و کمی هم درباره جنگ ظفار است و ما هم آمدیم، از نظر من این مستند یک اثر حکومتی بوده و بیشتر می خواستند درباره آمریکا و انگلیس حرف بزنند.
وی افزود: شاید برای برخی این مستند نکات جالب داشته است. اما از نظر من یک تبلیغ حکومتی بود که بگوید ارتش ایران در دوره پهلوی نوکر آمریکا و انگلیس بوده، در چنین شرایطی کارگردان چه انتظاری دارد که ارتش با این مستند همراهی کند؟ در این مستند به این اشاره می کند که این جنگ به مردم ایران کاملاً بی ربط بوده، همانطور که مردم ایران نسبت به حضور منطقه ای ایران دخالتی ندارند.
زیباکلام افزود: در این مستند تنها می گوید که ارتش ایران مزدور بوده و شاه آن زمان هیچ نقش و قدرتی نداشته است. با این مستند برای چندمین بار به من ثابت شد که حوزه هنری کاملاً حکومتی است.
بهمنی قاجار: این یک قدم مثبت در تاریخ مستندسازی است
محمد علی بهمنی قاجار نیز بیان کرد: در این مستند تصاویر نو و جدیدی ارائه شده که بسیار مهم می باشد، از جانب دیگر تلاش در حفظ بی طرفی در مستند را تاکید می کنم و هر جا مخالف بود بی طرف و موافق نیز بود. البته مقداری نقد به آن وارد می شود که روایت سومی وجود ندارد تا هم جنگ سرد، منافع ملی ایران و تاثیر آمریکا را بررسی کند و بیشتر سیاه و سفید مطلق بود.
وی اضافه کرد: ایران در آن دوره برای تحقق سیاست های آمریکا تلاش می کرد و در کنار آن به منافع ملی ایران نیز توجه می کرد. در قسمتی از فیلم نیز اقرارهایی درباره اسباب بازی و یا مستقل بودن ایران گفته شده که کافی نبوده و نیاز به روایت سوم داشت. با آقای زیباکلام موافقم که نسبت به ارتش بی محبتی شده است.
بهمنی قاجار اظهار داشت: این در حالیست که باید اعتمادسازی لازم برای ارتش صورت می گرفت تا روایت ارتش را هم داشته باشد. اگر ارتش هم روایت خودرا می گفت این مستند شکل دیگری می گرفت اما در نهایت این مستند یک قدم مثبت در تاریخ مستندسازی ایران است، من به سخنان آقای زیباکلام نقد دارم و فکر می کنم این مستند یک تصویرسازی مستند از قسمتی از تاریخ ایران است که سمت و سوی خودرا داشت.

زیباکلام درباره جنگ ظفار که سوژه اصلی این مستند است بیان کرد: درباره این جنگ اصلاً مطلبی در زمان شاه وجود نبود چونکه حکومت هرچه را که می خواست در مطبوعات مطرح می شد، جنگ ظفار یک ماجرای مهم نبود اما ابزاری برای مخالفان رژیم شاه بود تا نشان دهند ارتش ایران ارتش مزدور است. بنا بر این در حکومت شاه چندان به این مساله پرداخته نشد.
وی افزود: ارتش ایران ۶۰۰ هزار نیرو داشت، اگر در این جنگ و به ادعای فیلم هزار نفر هم مرده باشند باز هم به نسبت عدد کل ارتش چندان عظیم نبود. در آن زمان یمن و حتی امروز بسیار عقب افتاده بوده و هست، یمن جنوبی یک رژیم چپ گرا داشت که تهدیدی برای عربستان سعودی و عمان و دیگر کشورهای منطقه بودند. در فیلم عقب ماندگی عمان و پادشاه آنرا به خوبی نشان داده است که دیر یا زود توسط چپگرا ها سقوط می کند و این احتمال برای شاه ایران بسیار مهم بود و در نهایت ارتش شاهنشاهی جلوی ارتش یمن جنوبی را گرفت و از جانب دیگر پادشاه جدید عمان با همکاری شاه جلوی رادیکالیزم در راه را گرفتند.
بهمنی قاجار نیز توضیح داد: پیام اصلی فیلم این بود که ایران نیاز به حضور در منطقه دارد چه جمهوری اسلامی چه پهلوی غرب گرا، فرض نماییم تمام سیاست پهلوی درباره غرب درست بوده اما این سیاست را چه کسی گفته و چه تصمیمی گرفته شده است، در تصمیم گیری حضور در جنگ ظفار مردم حضور ندارند. امروز هم حکومتی که نزدیک به حکومت علوی است و در معرض خطر قرار گیرد، ایران در آن منطقه حضور پیدا می کند.
وی افزود: در منطقه حلقه های مختلفی وجود دارد که درهرجایی مقابل ایران فعال می باشند که این مساله از دهه ها قبل وجود داشته است.
بهمنی قاجار در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: در منطقه مسائلی روی میز است و جزو منافع ملی ما است و نمی توان از آن صرفنظر کرد.
زیباکلام درباره حضور منطقه ای ایران قبل و پس از انقلاب اظهار داشت: حضور ما در ظفار و بعد از آن که سلطان قابوس پسر روی کار می آید، ایران کمک های بسیاری به این حکومت می کند، از جانب دیگر برخلاف مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس که به عربستان نزدیک هستند، عمان یا بواسطه دوری که از عربستان دارد، موجب تاثیرناپذیری عمان از عربستان شده و چندان تابع عربستان نبوده و به ایران نزدیک تر است. از جانب دیگر عمان نفت ندارد و کسی به آنها کاری ندارد و همه اینها موجب روابط خوب ایران و عمان شده است.
وی با اشاره به حضور نظامی ایران در سوریه افزود: مگر چندسال است داعش آمده که می گویید به خاطر داعش است، مردم سوریه به کنار، به مردم خودتان چه پاسخی می دهید؟ معتقدم اگر ایران می خواهد حضور نظامی و سیاسی و …در کشورها داشته باشد مردم و مجلس باید تصمیم بگیرند.
بهمنی قاجار در پاسخ به زیباکلام توضیح داد: چرا باید بگوییم ایران و روسیه نقش منفی در سوریه داشته اند، آیا آمریکا و ترکیه در ایجاد چنین شرایطی موثر نبوده است. ما در سیاست خارجی خود سنجیده عمل نمی نماییم.
زیباکلام: مستندهای ایران اینترنشنال و منوتو هم دروغ است
زیباکلام در بخش دیگر از صحبت های خود بیان کرد: به عنوان کسی که کار اصلی ام تاریخ تحول تاریخ معاصر ایران هست معتقدم آنقدر کار برای این یک صد سال وجود دارد که می توان به آن توجه کرد، چه قبل و پس از انقلاب نگاه به یک صد سال قبل نگاه حکومتی بوده است، هر دو روایت های خودرا برای شما می گویند، بدین سبب هزاران حقیقت وجود دارد که باید روی آن کار کرد، مستندسازی نسبت به این حقایق جامعه معاصر ایران بسیار اهمیت دارد. البته برنامه های مستند منوتو و ایران اینترنشنال را نگاه می کنم که دروغ است، به ویژه منوتو که مستندهای دروغ می سازد از تاریخ ایران و می توان این برنامه ها را آن روی سکه برنامه ۲۰: ۳۰ دانست.
بهمنی قاجار اظهار داشت: این نوع از مستندها بسیار مهم می باشد، البته محدودیت هایی نیز وجود دارد که قابل درک است و امیدوار هستم شرایط بهتر شود و باید به سمت مستندهای مستقل تر بی طرف تر و علمی تر بروید. نقاط ضعف پهلوی آنقدر زیاد است که اگر مستندهای بی طرف ساخته شود آنها نمی توانند سربلند کنند.


منبع:

1401/04/26
10:11:38
5.0 / 5
238
تگهای خبر: اجرا , اسباب بازی , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز