روابط ایران با موزه و کتابخانه آدلیگات بهبود می یابد

روابط ایران با موزه و کتابخانه آدلیگات بهبود می یابد

مجله سرگرمی: ویکتورلازیچ رییس موسسه فرهنگ و هنر «آدلیگات» با حضور در محل سفارت ایران در صربستان با سفیر و رایزنی فرهنگی کشورمان دیدار و گفت و گو کرد که در این جلسه، برنامه ها و طرح های پیشنهادی با هدف تقویت و گسترش همکاریهای فرهنگی کشورهای ایران و صربستان مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش ایسنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در صربستان، رشید حسن پور سفیر کشورمان در صربستان با ابراز رضایت از کارهای فرهنگی موسسه آدلیگات، آمادگی سفارت و رایزنی فرهنگی را برای همکاری در حوزه برنامه های مشترک اعلام نمود.
لازیچ، رییس موزه آدلیگات نیز با یادآوری ارتباط خوب با سفارت و رایزنی ایران با بیان آمادگی برای برگزاری نمایشگاه «ایران در ‌بایگانی مطبوعات صربستان از سال ۱۸۵۰ تا ۱۹۵۰»، از سفارت و رایزنی درخواست نمود تا در انتخاب مطالب مناسب از میان انبوه مطالب انتشار یافته طی این یکصدسال و برگزاری نمایشگاه درچند شهر صربستان همکاری کنند.
او اضافه کرد: «آدلیگات» می خواهد کتابی را از مجموعه این مطالب با مشارکت وزارت فرهنگ صربستان منتشر کند. همین طور دیگر پیشنهاد او، همکاری در برگزاری نشست ادبی نویسندگان و دعوت از یکی از نویسندگان برجسته ایران بود.
پورپزشک رایزن فرهنگی نیز با اشاره به سابقه همکاری با موسسه آدلیگات و اعلام آمادگی برای مشارکت در برگزاری نمایشگاه «ایران در مطبوعات صربستان» و برگزاری نشست ادبی، با برشمردن تعدادی از برنامه های در دست انجام رایزنی از همکاری با موسسه «آدلیگات» استقبال کرد و گفت آماده بررسی پیشنهادهای دیگر نیز هستیم.
در این دیدار مقرر شد، جلسه دیگری جهت بررسی جزییات و نحوه همکاری مشترک اجرا شود.
همین طور در آخر این دیدار آلبومی حاوی مجموعه تمبر و پول های اسکناس و سکّه های ایران مربوط به دوران پس از انقلاب اسلامی که از طرف رایزنی فرهنگی تهیه شده بود، به موزه آدلیگات اهداء شد که مورد توجه و استقبال مدیر موزه قرار گرفت.
بر طبق این گزارش، انجمن فرهنگ، هنر و همکاری بین المللی (ADLIGAT)» که بنیان آنرا کتابخانه Lazic تشکیل می دهد، بطور رسمی در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد و تا به امروز پس از ۹ نسل زنده مانده است. کتاب - موزه «آدلیگات» با بیش از یک میلیون عنوان اثر ارزنده، غنی ترین و متنوع ترین مجموعه موزه غیردولتی در صربستان است. خیلی از شخصیت های برجسته و مشهور علمی و فرهنگی و هنری، مجموعه های نفیس خودرا به این موزه اهداء کرده و می کنند و همین طور آثار باارزش تاریخی از گوشه و کنار دنیا برای غنای این موزه افزوده است.
یادآور می شود، در سالهای قبل با کمک رایزنی فرهنگی فرهنگی کشورمان، در این موزه گوشه ای را برای ایران اختصاص داده اند. همین طور ۲۵۰ عنوان کتاب فارسی در حوزه های مختلف ادبی، هنری، تاریخی، مذهبی و فرهنگی به کتابخانه موزه اهدا شده است.




منبع:

1401/04/13
10:09:37
5.0 / 5
242
تگهای خبر: اجرا , علم , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز