در گفتگو با جیرانی مطرح شد؛

زرین دست: سینمای پس از انقلاب به هنرمندان پشت دوربین بها داد

زرین دست: سینمای پس از انقلاب به هنرمندان پشت دوربین بها داد

مجله سرگرمی: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشكسوت و فریدون جیران كارگردان و پژوهشگر شناخته شده سینما همزمان با روز ملی سینما در موزه سینما با هم گفتگو كردند.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی موزه سینما، علیرضا زرین دست به مناسبت روز ملی سینما با فریدون جیرانی در موزه سینمای ایران به گفتگو نشست.
زرین دست با تبریک روز صد و بیست ساله شدن سینمای ایران و با اشاره به اینکه بیشترین همکاری اش با فیلم سازانی بوده که آثارشان بعنوان سینمای روشنفکری شناخته می شود، اظهار داشت: در دوره ای برخی از فیلم هایی که می توانست در ماهر شدن به من کمک نماید، سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. مثل فیلم های ساز دهنی، تجربه و زنگ تفریح و یکی از بهترین فیلمبرداری های سیاه و سفید من مربوط به فیلم «تجربه» است.
آشنایی با عباس کیارستمی در پلیس راه جاجرود
وی با اعلان اینکه در تیتراژ فیلم «رشید» با عباس کیارستمی آشنا شده، اظهار داشت: آشنایی ما در دفتر فیلمسازی علی عباسی بود و پس از آن یادم می آید کیارستمی افسر وظیفه در پلیس راه جاجرود بود که من در آنجا با او ملاقاتی داشتم و در مورد تیتراژ فیلم باهم صحبت کردیم.
زرین دست در پاسخ به سوال جیرانی در خصوص ارزیابی وی از آموزه های کارگردانان نسل دوم سینمای ایران همچون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، امیر نادری، ناصر تقوایی، بهمن فرمان آرا، پاسخ داد: من از اینها خیلی چیزها آموختم، از کیمیایی و فیلمسازان دیگر بسیار یاد گرفتم حتی از فیلم سازانی که مطرح نبودند نیز آموختم. در سینمای آن زمان آثاری وجود داشت که شاید جرقه های خوبی داشتند اما اگر بخواهیم با سینمای امروز مقایسه نماییم هویتی که امروز برای آدم های پشت دوربین وجود دارد در آن زمان وجود نداشت.

نحوه رویارویی سینمای پیش از انقلاب با سینمای غرب
وی افزود: فیلم بردارها، فیلم نامه نویس ها، کارگردان ها در سینمای پس از انقلاب ارزش های ویژه ای پیدا کردند، مردم و ساختار مدیریت به آنها بیشتر توجه کردند. بطور کلی کسانی که در دهه شصت مسئولیتی داشتند برای آدم های پشت دوربین ارزش زیادی قائل بودند. در سینمای پیش از انقلاب رقابت با سینمای غرب کار خیلی مشکل و نفس گیری بود. اگر فیلم باارزشی هم وجود داشت با هزینه های دولتی ساخته شده بود و بخش خصوصی قادر به تولید چنین فیلم هایی نبود.
زرین دست با اعلان اینکه نخستین فیلمی که برای آن پشت دوربین رفت «شکوه قهرمان» بوده است، اظهار داشت: یادم می آید درزمان فیلمبرداری این فیلم اعتماد به نفس بالایی داشتم و وقتی به برادرم گفتم بگذار من انجام بدهم، تعجب کرد و زمانیکه نخستین سکانس ها را گرفتیم و در استودیو بدیع دیدیم برادرم بسیار خوشش آمد. به هر حال نسل اول نسلی بوده که از عکاس خانه ها برای فیلمبرداری آمدند درنتیجه آنها یک نوع فیلمبرداری را بلد بودند و همان نوع را در اغلب فیلمبرداری ها به کار می گرفتند.
ملاقات با یک جوان لاغر اندام به نام ناصر تقوایی
وی درباره آشنایی خود با ناصر تقوایی توضیح داد: در آبان ماه ۱۳۵۲ من مزه موفقیت را با نمایش فیلم «سازدهنی» چشیدم. یادم می آید پس از نمایش فیلم عده ای دور من جمع شده بودند و یک جوان لاغر اندام از میان جمعیت به سمتم آمد و من را در آغوش گرفت و تبریک گفت و من فهمیدم ناصر تقوایی است. همین آشنایی موجب شد تا من فیلمبردار مستندی بنام «باغ بهشت» که درباره فرش در ایران ساخته تقوایی بود حضور داشته باشم و با این فیلم سفرهای زیادی در نقاط مختلف کشور داشتیم.
وی در پاسخ به سوال دیگر جیرانی در خصوص اینکه چه ارزیابی از نسل سوم فیلمسازان مانند اعلامی، سجادی، صباغ زاده، بنی اعتماد، عیاری، داوودنژاد، جوزانی دارد، بیان کرد: نسل سوم فوق العاده بودند و تاثیر بسیار زیادی بر سینمای ایران گذاشته است. مخصوصاً در دهه شصت و حتی در دهه هفتاد فیلم های درخشانی ساخته شده که نمی توان آنها را نادیده گرفت اما اتفاقی که پس از نسل سوم به وجود آمده، تغییر و تحولی است که دیجیتال و تصویر در دنیا ایجاد کرده که چندین وجه مختلف دارد.

اندر معایب سینمای آنلاین در حوزه فیلمسازی
زرین دست افزود: تعداد زیادی از آدم ها آغاز به تصویرسازی، فیلمسازی و عکاسی کردند. انبوه فیلمسازی و عکاسی خیلی خوب است برای اینکه از بین آنها استعدادها و خلاقیت های مختلف بیرون می آید اما از جهاتی هم بد است برای اینکه انبوه فیلمسازی و تصویر یک جور اشباع شدن به وجود می آورد که منتهی می شود به مقاومت و مقاومت آن تبدیل به سینمای آنلاین می شود که بزرگترین ضربه را به سینما می زد برای اینکه وقتی فیلمی را آنلاین نمایش می دهیم یک دفعه ۱۰ میلیون نفر قضاوت می کنند و شاید بگویند فیلم بدی است در صورتیکه اگر در سینما نمایش دهیم بدی آن به تدریج نشان داده می شود.
وی افزود: گاهی هم یک فیلم بد را در سالن سینما می بینیم اما وقتی دو، سه روز می گذرد نظرمان عوض می شود برای اینکه این کاربرد سینما است. سینما با پرده وسیع، رسوب کردنش زمان می برد.
زرین دست درباره جوانان مشتاق سینما نیز اظهار داشت: هیچ فردی بدون مدیریت خود نمی تواند دستش را به سمت ستاره ها دراز کند و بدون مدیریت نمی توانیم استعدادمان را به دیگران نشان دهیم. مدیریت برای نشان دادن استعداد و خلاقیت مهمترین منطق است. مدیریت یعنی چگونه راه موفقیت را طی کنید و در مرحله بعدی باید حتما خرد داشته باشند. آرزو می کنم جوانان در کنار مدیریت و خرد، شانس هم همیشه همراهشان باشد برای اینکه شانس در موفق شدن تاثیر دارد.


منبع:

1399/06/21
17:54:38
5.0 / 5
321
تگهای خبر: تولید , سفر , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز