محمد سلگی تشریح كرد

اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوران كرونا

اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوران كرونا

به گزارش مجله سرگرمی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تشریح برنامه های این پژوهشگاه در دوران كرونا، از تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی كرونا» اطلاع داد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی در تشریح اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در روزهای انتشار کرونا اظهار نمود: با شیوع کرونا در کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تابحال مبادرت به برگزاری چندین جلسه تخصصی با هدف بررسی پیشنهادها و انجام طرح های پژوهشی درباره نحوه مواجهه فرهنگی و اجتماعی با بیماری کرونا کرده است.
او اضافه کرد: اجرای نظرسنجی تلفنی (در سطح ملی) با مبحث «دیدگاه شهروندان درمورد کرونا» با هدف کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی همچون این اقدامات است.
سلگی سپس اظهار داشت: این نظرسنجی در هفته آخر فروردین ۱۳۹۹ توسط گروه افکارسنجی و مطالعات افکار عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در مراکز استان ها تشکیل داده و ۱۲۵۹ نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. در این نظرسنجی تلاش شد تا منابع پیگیری اخبار کرونا، چگونگی رعایت مقررات و دستورالعمل های بهداشتی، نحوه گذران اوقات فراغت در شرایط کرونایی، مشکلات ناشی از کرونا، تاثیرات مذهبی و اعتقادی کرونا، نگرانی از مبتلا شدن به کرونا و راه های غلبه بر آن، مبتلا شدن به کرونا و فوت ناشی از آن، مشارکت مردمی برای رفع مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف، ارزیابی اقدامات و رویکردهای سیاستی مقابله با کرونا، ارزیابی عملکرد دولت در مقابله با کرونا و پیشبینی میزان استمرار بحران کرونا از دیدگاه شهروندان در کشور سنجیده شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: متن کامل این نظرسنجی که بر روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته، از جانب وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار اعضای محترم هیات دولت قرار گرفت. همینطور نتایج این نظرسنجی از جانب پژوهشگاه در اختیار رسانه ها، نهادها و مراکز پژوهشی قرار داده شده است. بزودی متن کامل این گزارش را تقدیم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خواهیم کرد. الان هم در حال برنامه ریزی اجرای موج دوم نظرسنجی هستیم.
او همینطور اظهار نمود: گفتگو با صاحب نظران حوزه های مختلف علمی درمورد نحوه مواجهه با کرونا و انتشار بیشتر از ۲۰ یادداشت علمی در سایت پژوهشگاه و کانال پژوهش فرهنگی از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در این بازه زمانی است.
سلگی تهیه تعداد هفت کلیپ تصویری با دو مبحث «مسئولیت ما در مقابل کرونا» و «در قرنطینه چگونه سکنی گزینیم؟» و انتشار آنها در سایت ها و شبکه های اجتماعی و انتشار فراخوان دریافت تجربه های مردم از «زندگی در سایه کرونا» با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر از وضعیت زندگی مردم در دوران کرونا به منظور کمک به سیاستگذاری مطلوب برای رفع مسائل و مشکلات ایجادشده را از دیگر اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایام انتشار کرونا برشمرد.
او خاطرنشان کرد: همینطور با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات کارشناسی، مقرر شده است اقداماتی همچون تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا» در چارچوب جُستار با همکاری تعدادی از اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف علمی و در موضوعاتی مانند سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه ها، مصرف فرهنگی، دین و تحولات فرهنگی اجتماعی، از جانب این پژوهشگاه صورت بگیرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اضافه کرد: این جستارها بعد از تهیه، تدوین و داوری، در فضای مجازی منتشر خواهد شد. نسخه مکتوب آنها هم به صورت کتاب (گزارش های پژوهشی- فرهنگی) از جانب پژوهشگاه منتشر می شود.
او تصریح کرد: تهیه سه گزارش پژوهشی بر اساس «فراتحلیل مباحث علمی و فکریِ» مطرح شده در سه مبحث «دلالت های فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران»، «چشم اندازهای جهانی درباره کرونا به مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی (مروری بر دیدگاه ها و نظرات مهم متفکران جهانی درباره کرونا)» و «کرونا و دین» از دیگر فعالیتهایی است که مقرر شده از جانب این پژوهشگاه صورت گیرد.
تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی با استفاده از داده کاوی (Data Mining): در این بخش، (محتوای سه شبکه اجتماعی «توئیتر»، «تلگرام» و «اینستاگرام» با مبحث کرونا، به صورت هفتگی تحلیل محتوا خواهد شد) و تهیه گزارش های کیفی از وضعیت زندگی مردم در شرایط کرونا با استفاده از روش مصاحبه عمیق (در این بخش تلاش می شود تا با طرح پرسش هایی، نگاه مردم به وضعیت فعلی شناسایی شود) از دیگر اقداماتی است که به قول سلگی مقرر است از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت بگیرد.
او همینطور اظهار داشت: با عنایت به نتایج فرهنگی و اجتماعی کرونا تصمیم گرفته شده تا با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت به برگزاری همایشی ملی در این حوزه اقدام گردد. فراخوان این همایش با عنوان « نتایج فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی ایران از منظر علوم اجتماعی و مردم شناسی» از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته است. با عنایت به شرایط همه گیری کرونا و اصل فاصله گذاری اجتماعی، همایش مورد اشاره در چارچوب یک همایش صوتی برگزار می شود. طبق فراخوان این همایش از پژوهشگران و علاقه مندان دعوت کرده ایم چکیده مقالات خویش را در چارچوب «فایل های صوتی» دودقیقه ای و بعد از تایید آن، اصل مقالات خویش را در چارچوب فایل های صوتی پانزده دقیقه ای به نشانی همایش ارسال نمایند. تأثیر کرونا بر تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی (نظیر کتاب، سینما، موسیقی، بازی های کامپیوتری و... )، همینطور پیامد انتشار کرونا بر کنشگران و فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و بر تحولات فرهنگی و هنری از موضوعاتی است که در متن فراخوان گنجانده شده است. در جهت این همایش هم تعدادی پیش نشست از جانب اعضای هیات علمی پژوهشگاه تدارک دیده شده که به صورت آنلاین و با حضور صاحب نظران فرهنگی و هنری برگزار می شود.
سلگی اضافه کرد: در تلاشیم نمایشگاه مجازی عکس با عنوان «تصویرنگاری از تحولات پساکرونایی فرهنگ و هنر در ایران» را برگزار نماییم. ثبت روایت هنرمندانه از تحولات فرهنگی در سنت ها و برگزاری آیین های اجتماعی در دوره کرونا و بعد از آن هدف این نمایشگاه است.
او در انتها اظهار داشت: در بخش داخلی و در حوزه مربوط به همکاران مان در پژوهشگاه هم برنامه های گوناگونی را اجرا کرده ایم. همچون نسبت به آموزش موارد ایمنی و بهداشتی به پرسنل اقدام شده و لوازم بهداشتی و ضدعفونی برای پژوهشکده ها و بخش های سازمانی تأمین و برنامه ریزی و آماده سازی شرایط استفاده از دورکاری انجام شده است.



1399/02/25
15:58:58
5.0 / 5
123
تگهای خبر: اجرا , تخصص , تولید , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز