ناگفته هایی از بازار و مصرف لوازم آرایش در ایران

ناگفته هایی از بازار و مصرف لوازم آرایش در ایران

مجله سرگرمی: مدیركل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اخیراً اعلام نموده گردش مالی محصولات آرایشی و بهداشتی كشورمان ۶۵ هزار میلیارد تومان است. جدا از این رقم بالا، بارها خبرهایی در خصوص اینكه ایران یكی از پرمصرف ترین كشورهای جهان است، مطرح شده. اما دلیل این گردش مالی بالا و مصرف زیاد ما در این حوزه چیست؟



شاید بتوان پرس و جو را از بازار تهران، جایی كه لوازم آرایشی به دست مصرف كننده می رسد، شروع كرد؛ محلی كه خیلی از آرایشگرها یا مصرف كننده های بالای لوازم آرایش به بهانه ارزان تر بودن این محصولات به آنجا بازگشت می كنند.

با اینكه فروشگاه های لوازم آرایشی بازار مروی خلوت و بی رونق هستند و مغازه دارها در یك روز عادی كاری، پشت صندوق، بیكار نشسته اند و به امید واردشدن مشتری چشم به در دوخته اند اما پاساژ صدف در بازار تهران پررونق است. در هر طبقه، خریدارانی كه برای خرید عمده یا خرده ی لوازم آرایشی آمده اند، تجمع كرده اند. برخورد مغازه دارها با كسانی كه خواستار جنس بیشتری هستند صمیمانه و با احترام است و به آنهایی هم كه جنس تك می خواهند، از سر ناچاری جوابی می دهند.

صاحبان مغازه ها و فروشنده ها درگیر حساب و كتاب هستند یا بارهای تازه رسیده را از جعبه هایی كه روی بیشتر آنها به خط چینی نوشته شده، بیرون می آورند. كمتر فروشنده یا مغازه داری حاضر می شود كارش را كنار بگذارد و با كسی كه خریدار نیست، گفت و گو كند. با این وجود بعضی از آنها غُر می زنند و از تاثیراتی كه شرایط اقتصادی روی كار آنها هم گذاشته است، گله دارند و برخی دیگر هم خدا را شكر می كنند و معتقدند چون كار آنها دلالی است، سودشان را می كنند.

لازم نیست گوش ها را تیز كنید. با گشتی در بازار و مكالمه های بین متقاضیان و عرضه كنندگان، متوجه سود بالای این محصولات می شوید.

-آقا این مداد چشماتون چنده؟

- عمده ش ۱۷ تومن، تك فروشی ۲۳. تو مغازه تا ۳۰ تومن هم می تونی بفروشی.

البته همه ی فروشنده ها و صاحبان مغازه از فروششان راضی نیستند و بعضی از فروشنده های جوان این صنف در خیابان مروی می گویند فروش آنها تحت تأثیر شرایط اقتصادی و نوسان نرخ ارز قرار گرفته و خیلی از بِرندهای لوازم آرایشی و بهداشتی مثل گذشته وارد نمی شوند، برخی هم به صورت قاچاق وارد می شوند. با اینكه بِرندهای ایرانی زیادی در تولید لوازم آرایش نداریم اما برخی كه قبلاً فقط ژل مو تولید می كردند هم اكنون لاك ها و محصولات پرطرفدار دیگری تولید می كنند كه مورد توجه مصرف كنندگان قرار گرفته است و حتی بعضی از مصرف كنندگان این محصولات را در مقایسه با محصولات خارجی بیشتر می پسندند.

لوازم آرایش هم مافیایی است

مهرداد كارش به لوازم آرایش مربوط نمی گردد اما چون مغازه اش كنار صنف لوازم آرایش فروشی هاست، بارها دیده كه بامداد های خیلی زود پیش از آنكه مأموران مبارزه با قاچاق كارشان را شروع كنند، باربرها لوازم آرایش های قاچاق را خالی و فروشنده ها هم آنها را به سرعت در مغازه ها جاگیر می كنند. حتی بعضی از لوازم آرایش ها مثل حجم دهنده های لب، زیرِ پله های بازار و با كمترین امكانات و مواد اولیه ساده ای همچون فلفل خوراكی تولید و پس از بسته بندی فروخته می شوند.

مسعود هم كه در بخش دیگری از بازار و صنف بدلیجات فعالیت می كند، معتقد است: «در حال حاضر صنف لوازم آرایشی ها نسبت به دیگر حوزه ها در بازار در جایگاه اول قرار دارند و پرفروش ترین هستند. لوازم آرایش هم مافیایی است و در كل واردات آن دست پنج نفر است كه این محصولات را به صورت شركتی یا قاچاق عرضه می كنند. بیشتر لوازم آرایشی را هم از چین وارد می كنند.»
بازار مروی

1397/12/25
12:24:33
5.0 / 5
59
تگهای خبر: بازار , تولید , شركت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز