آسیب شناسی وضعیت تبلیغات در تئاتر-۱

روش های تبلیغ از روی دست هم كپی می شوند، تئاتر را دست كم می گیرند

روش های تبلیغ از روی دست هم كپی می شوند، تئاتر را دست كم می گیرند

مجله سرگرمی: یك مدیر روابط عمومی و تبلیغات تئاتر با اشاره به اینكه با تغییر مناسبات تئاتر تبلیغات مجازی نقش پررنگی در معرفی آثار پیدا كرده است، نكاتی درباره چگونگی تبلیغ مناسب برای جذب مخاطب متذكر شد.


محمدرضا ایمانیان مدیر روابط عمومی و تبلیغات تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر شكل تبلیغ برای نمایش هایی كه روی صحنه می روند و جایگزین شدن تبلیغات مجازی به جای تبلیغات شهری و كاغذی در چند سال اخیر اظهار داشت: طبیعی است كه با تغییر مناسبات رسانه ها، مكانیزم تبلیغات و اطلاع رسانی در تئاتر هم عوض شود و شبكه های اجتماعی و فضای سایبری و اینترنتی وارد حوزه شوند. وی درباره عوامل موثر در جذب مخاطب تئاتر و نقش تبلیغات در این زمینه بیان كرد: این مساله كه یك نمایش باید حتما اثری باكیفیت باشد تا بتواند مخاطب را به خود جذب نماید جزو بدیهیات است، اما در زمینه تبلیغات تئاتر و نقش آن در فروش و جذب تماشاگران تئاتر جزییاتی وجود دارد كه باید مورد توجه قرار گیرد. در گذشته ما ۴ - ۵ سالن تئاتر دولتی داشتیم و تماشاگران هم در همین سالن های تقسیم می شدند و گروه های نمایشی هم یارانه دولتی دریافت می كردند بنابراین جذب مخاطب خیلی دغدغه اصلی شان نبود اما از بزنگاهی به بعد مساله جذب مخاطب تبدیل به اولویت اصلی گروه های نمایشی شد. ایمانیان افزود: در سال های اخیر با افزایش سالن های تئاتر بخصوص در بخش خصوصی و فعال شدن گروه های نمایشی مختلف، به همان اندازه تماشاگران این حوزه افزایش پیدا نكردند و همین مساله سبب شد یك رقابت ناخواسته بین گروه ها شكل بگیرد و حوزه تبلیغات به سمت شبكه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف كشیده شویم. پیش از فیلتر شدن تلگرام بیشترین فشار تبلیغاتی روی دوش این پیام رسان بود و البته هنوز هم تلگرام و اینستاگرام بیشترین حجم تبلیغات تئاتر را برعهده دارند اما نكته ای كه وجود دارد این است كه در این فضای رقابتی خلاقیت و نوآوری مغفول واقع شده است. وی متذكر شد: اگر پای صحبت اغلب فعالان حوزه تبلیغات تئاتر بنشینید، متوجه می شوید كه بسته های تبلیغاتی واحدی برای تبلیغات یك اثر نمایشی پیشنهاد می كنند مثلا تبلیغات یك نمایش شامل تبلیغات مجازی و محیطی به صورت پخش تیزر و تراكت و تخفیف های مختلف روی سایت فروش بلیت می گردد و تنها تفاوتی كه در نحوه عرضه شان وجود دارد نوع گرافیك اقلام تبلیغاتی چه در تیزر و چه تراكت و تعداد آنها با عنایت به نوع سالنی است كه هر نمایش در آن اجرا می گردد.مشكل تبلیغات تئاتر این است كه از بسترهایی كه در اختیارش قرار دارد استفاده نمی كند و انقدر از یك رویكرد تبلیغاتی استفاده می نماید كه مخاطب از دیدن آن اشباع شود این بازیگر تئاتر درباره تبلیغات روتینی كه برای نمایش ها در شبكه های اجتماعی می شود، توضیح داد: بعنوان نمونه مدتی این مدل تبلیغات باب شده بود كه فلان هنرمند مقرر است به دیدن یك نمایش بنشیند و پس از دیدن نمایش، نظرش را درباره اجرا منتشر می كردند و یا جشن امضای پوستر می گرفتند. وی افزود: مشكل تبلیغات تئاتر این است كه از بسترهایی كه در اختیارش قرار دارد استفاده نمی كند و انقدر از یك رویكرد تبلیغاتی استفاده می نماید كه مخاطب از دیدن آن اشباع شود. چند صفحه تبلیغاتی برای تبلیغ نمایش ها وجود دارند كه مخاطبان فضای مجازی پس از مدتی متوجه رویكردشان می شوند و اگر خلاقیتی در ارائه تیزرها و تبلیغ نمایش ها وجود نداشته باشد، مخاطبان از دیدن این همه تبلیغ تكراری و یك شكل اشباع می شوند؛ مگر اینكه گروهی نوآوارنه از این فرصتی كه در اختیار دارد، استفاده نماید مانند اتفاقی كه برای نمایش «یرماغ» رخ داد و تیزر خلاقانه نمایش به دفعات زیاد وایرال شد و هنرمندان زیادی آن را به اختیار در صفحاتشان تبلیغ كردند. ایمانیان افزود: یكی از فاكتورهای جذب مخاطب تمكن مالی گروه نمایشی است و اینكه بتوانند انواع و اقسام تبلیغات مجازی و محیطی را برای كارشان داشته باشند مخاطب را كنجكاو می كند كه به دیدن نمایش بنشیند. فاكتور دیگر حضور چهره شناخته شده در یك نمایش است اما معتقدم مهمترین عامل برای جذب مخاطب، برنامه ریزی مشخص و درست در عرضه تبلیغات نمایش است چون جذب مخاطب از همان مرحله انتخاب متن برای اجرا آغاز می گردد و گروه تبلیغات یك نمایش در نخستین گام باید در تبلیغات اثر، هدفمندی داشته و جامعه هدف نمایش را بشناسد. این فعال تئاتری خاطرنشان كرد: چندین ماه برنامه ریزی برای نحوه عرضه یك اثر نمایشی شاید مفیدتر از حضور چهره و یا صرف هزینه های گزاف باشد. وقتی می خواهیم نمایشی را به صحنه ببریم باید بتوانیم به چند سوال پاسخ دهیم؛ اینكه نمایش كی، كجا، با چه چیدمان بازیگری و در چه بازه زمانی و همزمان با چه نمایش های دیگری مقرر است به صحنه برود. وظیفه فردی كه كار تبلیغات تئاتر می كند این است كه بسته فرهنگی را به بهترین نحو ممكن به بالفعل ترین جامعه مخاطبش عرضه نماید. ایمانیان درباره میزان موفقیت این نوع از تبلیغات نسبت به تبلیغات كلاسیك چندسال قبل عنوان كرد: تبلیغات در حوزه تئاتر یكی از فاكتورهایی است كه می توان برای جذب مخاطب روی آن حساب كرد و با عنایت به شرایط امروز و همكاری نكردن نهادهای فرهنگی، تبلیغات مجازی نقش پررنگ تری در جذب مخاطب دارند. این مدیر تبلیغات درباره نقش نهادها و ارگان های فرهنگی در تبلیغات تئاتر اظهار داشت: هم اكنون هر بنر شهری ۵۰۰ هزار تومان است در حالیكه در دوره شهردار قبلی ما با یك میلیون تومان می توانستیم ۵۰ بنر بگیریم. كدام گروه تئاتری می تواند چند ده میلیون تومان هزینه تبلیغات شهری كند پس عملا این نوع تبلیغات شهری دارد به فراموشی سپرده می گردد. شهرداری تهران مدت هاست كه هیچ كمكی به گروه های تئاتری نمی كند، در زمان آقای قالیباف تقسیم وظایفی در این زمینه وجود داشت و بخشی از هزینه هایی كه برای امور فرهنگی می شد در اختیار سازمان زیباسازی، بخشی در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری و... قرار داشت اما هم اكنون این بودجه ها همگی در اختیار سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار دارد و این سازمان هم هزینه ای برای تئاتر نمی نماید. بازیگر «خنكای ختم خاطره» در انتها خاطرنشان كرد: مساله دیگر این است كه تئاتر هیچ وقت اولویت تلویزیون نبوده است و اهالی تئاتر هم پیگیر این قضیه نمی شوند و مثلا زمانی كه ۲ برنامه تئاتری از تلویزیون حذف می گردد هیچ كس پیگیرش نمی گردد در حالیكه برنامه «هفت» همچنان بر صدر اخبار قرار دارد. متاسفانه اهالی تئاتر هیچگاه برنامه تبلیغاتی قدرتمندی نداشتند و خودشان را هم دست كم می گیرند ازاین رو مسئولان هم تئاتر را دست كم می گیرند. نكته دیگر اینكه هنرمندان ما از یكدیگر حمایت نمی كنند. چه ایرادی دارد هنرمندان ما در رِوِرانس نمایش هایشان چند ثانیه تبلیغ كار یكی از همكارانشان را بكنند در حالیكه هزینه ای هم برایشان ندارد.

1397/05/28
00:09:04
5.0 / 5
109
تگهای خبر: اجرا , تئاتر , تلویزیون , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز