حالا در روسیه چه بپوشیم!، لباس فوتبال در دقیقه ۹۰

حالا در روسیه چه بپوشیم!، لباس فوتبال در دقیقه ۹۰

مجله سرگرمی: داستان لباس ورزشكاران ایرانی سر درازی دارد و پس از اتفاقات و جنجال هایی كه برای لباس ورزشكاران در المپیك ۲۰۱۶ به وجود آمد، این دفعه دغدغه مردم كشورمان این است كه حالا ملی پوشان ایران باید برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چه لباسی بپوشند!



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، اینكه بازیكنان فوتبال كشورمان در روسیه چه لباسی باید بپوشند واكنش های متفاوتی داشته است و كاربران شبكه های اجتماعی پس از انتشار عكسی از یك پیراهن ساده كه مقرر است ورزشكاران ما از آن در جام جهانی استفاده كنند، عملكرد مسئولان ورزشی كشورمان را مورد نقد قرار داده و اظهارنظرهای جالب و طنازانه ای در این زمینه مطرح نمودند.

همه تیم های حاضر در جام جهانی كه با یكی از برندهای معروف تولید پوشاك ورزشی قرارداد دارند، علاوه بر تأمین لباس، مبلغی از آن كمپانی ها دریافت می كنند همینطور طراحی پیراهن هر تیم ملی منحصر به همان كشور است و هیچ نمونه دیگری ندارد؛ این در شرایطی است كه پیراهن های ایران در جام جهانی از كالاهای موجود در ژورنال های آدیداس انتخاب شده است.

به عبارتی ایران تنها تیم شركت كننده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است كه لباس های ورزشكارانش طرح اختصاصی به خویش را ندارد و مقرر است ساده ترین لباس های برند آدیداس را تن كند. پیراهن های سفید و قرمز همراه با سه خط كه آدیداس برای نخستین بار اجازه داده از آن استفاده گردد. همینطور گفته می گردد استفاده از طرح یوزپلنگ ایرانی كه پیش از این روی پیراهن بازیكنان فوتبال وجود داشت به علت مشكلات فنی و مخالفت شركت آدیداس منتفی شده است.

در حالی كه حاشیه های بسیاری درباره قرارداد فدراسیون فوتبال با شركت آدیداس برای تامین پوشاك تیم های ملی در رسانه ها عنوان شد، فدراسیون فراخوانی منتشر نمود تا برای تامین البسه ورزشی مورد نیاز كلیه تیم های ملی فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال (به غیر از تیم ملی بزرگسالان) در رده آقایان و بانوان از بین شركت های تولیدی البسه ورزشی توانمند داخلی یك شركت را انتخاب نماید.

به دنبال این فراخوان بعضی از برندهای داخلی تصاویری از اتودهای خود برای لباس های ورزشی در شبكه های اجتماعی منتشر نمودند. در حالیكه فیفا دستورالعمل خاص خویش را در این زمینه دارد و فقط چند شركت می توانند لباس ورزشكاران حاضر در جام جهانی را تولید كنند و امكان تولید داخلی برای كشور ما وجود ندارد.

حاشیه های لباس بازیكنان ایران به همین جا ختم نشد. پس از اظهارات محمدرضا داورزنی ـ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای، وزارت ورزش و جوانان ایران ـ در خصوص رویكرد وزارت ورزش جهت استفاده از تولیدات داخلی در عرصه رقابت های داخلی و خارجی و تغییر قرارداد اسپانسری فدراسیون فوتبال با آدیداس به تجاری برای پشتیبانی از تولیدات داخلی، برای بسیاری این سوال عنوان شد كه كدام محصول تولید داخل در حوزه ورزشی با برندهای مطرح دنیا قابل رقابت است؟

با این حال هنوز از لباس رسمی تیم ملی كشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رونمایی نشده و به قول مهدی تاج ـ رییس فدراسیون فوتبال ـ مقرر است در بازی با ازبكستان از لباس تیم ملی رونمایی شود و این لباس ها جدیدترین تكنولوژی و مدل ۲۰۱۸ آدیداس است. طرح یوز روی این لباس وجود ندارد به این دلیل كه شركت آدیداس مصر بود كه اگر طرح یوز را جایی كه فیفا اجازه داده روی لباس بزنیم، عملا تكنولوژی كولینگ آنها دیگر كاربردی ندارد.

همچنین محمدرضا داورزنی ـ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای، وزارت ورزش و جوانان ایران ـ هم اعلام نمود: «رویكرد اصلی این وزارتخانه استفاده از تولیدات داخلی در عرصه رقابت های داخلی و خارجی است. قرارداد اسپانسری فدراسیون فوتبال با آدیداس برای پشتیبانی از تولیدات داخلی به قرارداد تجاری تغییر یافت و تیم ملی فوتبال هم پس از جام ملت های آسیا با برند ایرانی به میدان می رود و حضور این تیم در جام جهانی با كت و شلوار تولید داخل و پرواز داخلی محقق خواهد شد. یكی از سیاست های كلی وزارت ورزش و جوانان پشتیبانی از تولید داخلی است بنابراین به همه فدراسیون ها ابلاغ گردیده حتی برای حضور در مسابقات بین المللی هم كه الزاماتی دارد از برندهای داخلی استفاده كنند.»

با وجود همه این اتفاقات دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس هم درباره نقش این نهاد در تولید لباس ورزشكاران به ایسنا، اظهار داشت: ما برای مسابقات المیپك ۲۰۱۶ با كمیته ملی المیپك مكاتبه كردیم و امسال هم این امر با فدراسیون فوتبال انجام شد. كارگروه حدود یك سال پیش نظرات خویش را به فدراسیون فوتبال اعلام نمود كه آنها هم از این مكاتبات استقبال كردند و اسامی تعدادی از طراحان را هم خواستند.

حمید قبادی با اشاره به اینكه ما هم فهرست محدودی از اسامی را در اختیار آنها قرار دادیم، اضافه كرد: فكر می كنم تیم ها و مراكز ورزشی همچون فدراسیون فوتبال باید كمی وسعت نظر داشته باشند زیرا رویداد به این مهمی می تواند در معرفی تولیدات ملی نقش بسزایی داشته باشد. حتی نكاتی را هم درباره طراحی، پارچه و كیفیت دوخت مطرح كردیم و می توانستیم طبق اصول كار مشترك، هماهنگی هایی پیش از رویداد جام جهانی داشته باشیم و ارتباط با نساجی و طراحی را به خوبی با مجموعه ها و فدراسیون های ورزشی برقرار نماییم اما هنوز قوام و دوامی كه لازمه كار است، حاصل نشده است.

او ادامه داد: ما تاكید داریم با وجود ظرفیت های گسترده پژوهشی نساجی و كارخانه های متفاوت در این حوزه و از سوی دیگر وجود طراحان هنرمند، مبتكر و خلاق در كشور می توان با اطمینان نیازمان در این زمینه را برطرف نماییم. شاید ضعفی كه در این زمینه وجود دارد، دو طرفه باشد بنابراین نیاز به عزمی عمومی داریم.

دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس همینطور اظهار نمود: البته ما مكاتباتی با اغلب قریب به اتفاق فدراسیون های ورزشی در خصوص استفاده از ظرفیت ایرانی به استناد ماده قانون ۹ ساماندهی مد و لباس داشتیم و پاسخ هایی هم دریافت كردیم. این مكاتبات حتی پیش از اعلام سال پشتیبانی از كالای ایرانی انجام شده است. در پاسخ، برخی اعلام نمودند كه همین روند را دارند و برخی دیگر هم چون از اعتبارات دولتی استفاده نمی كنند مشمول این ماده قانونی نمی شوند.

قبادی بیان كرد: باید عزم عمومی و استفاده از ظرفیت های داخلی در حوزه ورزشی فراهم گردد گرچه ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد كه باید آنها را هم شنید.

نتیجه مطلوب در هر زمینه نیازمند همكاری دستگاه های دولتی است كه این همكاری بارها از زبان مسئولان شنیده شده است اما در عمل ضعیف تر از آنچه كه تصور می شده، بوده است. باید دید دغدغه مردم در پوشش نمایندگان كشورشان در عرصه های بین المللی تا چه اندازه برای مسئولان هم اهمیت دارد و آیا تلاش می كنند تا پس از جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، پیش زمینه پوشش آبرومندانه ورزشكاران كشورمان را برای حضور در عرصه های بین المللی بعدی فراهم نمایند یا نه؟




1397/02/07
19:43:37
5.0 / 5
89
تگهای خبر: تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز