فیلم فجر ۴۲ در آینه مهر؛

دروغ های زیبا پارتیزانی ساخته شد

دروغ های زیبا پارتیزانی ساخته شد

به گزارش مجله سرگرمی، مرتضی آتش زمزم کارگردان فیلم سینمایی دروغ های زیبا از پارتیزانی فیلمبرداری کردن در خیابان های بنگلادش و علاقه بسیار زیاد مردم این کشور به سینما گفت.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم نخستین فیلمی است که امروز ۱۲ بهمن ماه در خانه جشنواره به معرض نمایش گذاشته می شود. این فیلم محصول مشترک ایران و بنگلادش است که در قسمت سودای سیمرغ حضور دارد و از بازیگران شناخته شده بنگلادشی در آن دعوت به همکاری شده است.
بازیگران فیلم «دروغ های زیبا» که در بنگلادش با عنوان «فرشته» شناخته می شود جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس هستند.
مرتضی آتش زمزم در رابطه با این فیلم و ایده اصلی آن به خبرنگار مهر اظهار داشت: من به واسطه مستندسازی سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشته ام، سفرم به بنگلادش هم نخستین بار برای ساخت یک فیلم مستند در رابطه با مسلمانان روهینگا بود که در جشنواره جهانی فیلم فجر هم دیده شد. در کل فضای بنگلادش بسیار جذبم کرد چون کشوری خاص است و خصوصیت هایی برای ساخت فیلم دارد؛ کشوری پر جنب و جوش و پر از رنگ است و جذابیت هایی تصویری و بصری دارد. طبقات مختلف از غنی تا فقیر در این کشور زندگی می کنند. پس از ۲ سفر به بنگلادش داستانک ها در ذهنم شکل گرفت، همینطور یک فیلم اکشن هم برای بنگلادشی ها ساختم اما دوست داشتم کاری درام در فضایی دلنشین بسازم.
وی اضافه کرد: قصه ای داشتم که با کمک یکی از دوستانم آقای امامی که دکترای ادبیات فارسی دارد و با سینما هم آشنا است، به تدریج پرورش پیدا کرد و قدم به قدم کار را جلو بردیم.
مبارزه زیرپوستی با استعمار با بهره از «ریکشا»
آتش زمزم در مورد سوژه و قصه فیلم توضیح داد: سیستم حمل و نقل شهری در بنگلادش خودرو های سه چرخ «ریکشا» است که یک نفر پا می زند و مسافران را جابه جا می کند. قصه فیلم در رابطه با یک خانواده «ریکشامن» است که طبقه ای فقیر اما سختکوش هستند. اگر این سه چرخه ها در شهر نباشند، همه چیز قفل می شود و بسیار در سیستم حمل و نقل موثر است و فرهنگی را هم ایجاد کرده است. من خودم سوار نمی شدم چون حس و حال استعمار یک شخص را به من می داد اما زمانی مجبور به استفاده شدم و بنا بر این دوست داشتم به خانواده ای که شغل شان «ریکشامنی» است بپردازم. مرد خانواده ریکشامن است و زن خانواده کارگر یک کارخانه پوشاک است.

وی با اشاره به موارد استعمار در بنگلادش از راه کارخانه های سیاه که فقر را در این کشور دامن می زند، بیان کرد: من تلاش کردم در فیلم «دروغ های زیبا» به صورتی غیرمستقیم و غیرشعاری به این مساله هم اشاره کنم که به شکلی پشتیبانی از طبقه کارگر هم بشمار می رود. این اشاره به استعمار را در فیلم نمایش دادم تا به شکلی برای دیگر کشورها هم مصداق داشته باشد.
مخاطب جهانی هم «دروغ های زیبا» را درک می کند
این کارگردان در پاسخ به اینکه باتوجه به مبحث مذکور بنظر می رسد نگاه جهانی برای فیلم در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بله همینطور است؛ تصویر، فضا و رنگ از بنگلادش برای مخاطب خارج از این کشور جذابیت دارد و کمتر دیده شده است. در «دروغ های زیبا» تلاش کردم جدا از نمایش برخی کاستی های مادی، فضای انسانی و اخلاق و محبت بیشتر به چشم بیاید که مخاطب جهانی هم با آن هم ذات پنداری داشته باشد؛ شاید یک فضای فقیرانه باشد اما چیزی که دیده می شود انسانیت و معرفی یک نوع فرهنگ است. رابطه فرهنگی ما با شبه قاره هند به سالهای قبل برمی گردد و من هم با توجه به این که سفر زیاد می روم اما به بنگلادش ۹ بار سفر کرده ام، چون جذبم کرد.
فیلمی که پارتیزانی در بنگلادش ساخته شد
وی در رابطه با سختی های ساخت این فیلم در کشوری دیگر عنوان کرد: زندگی کردن در بنگلادش که دشوار می باشد به کنار، اینکه بخواهید در خیابان های این کشور فیلمبرداری کنید، مشکلی بزرگ تر است! تا دوربین جلوی چشمان مردم قرار بگیرد، هزاران نفر به تماشا می ایستند که به سبب علاقه شان به سینماست و اگر کارگردان خارجی باشد که این رقم بازدیدکنندگان اضافه هم می شود. یعنی ما واقعاً در حالت پارتیزانی فیلمبرداری را انجام دادیم و فیلم را ساختیم. چون در بنگلادش صدای سر صحنه نمی گیرند، وقتی مردم با بوم من ها مواجه می شدند بیشتر تعجب می کردند. با وجود آمبیانس بالا، صدای بوق ماشین ها و همهمه مردم، این که توانستیم صدا را سر صحنه ضبط نماییم به نظر من شاهکار کردیم.
آتش زمزم افزود: کار با بازیگران و نابازیگران خارجی از دیگر سختی ها فیلمسازی خارج ایران است؛ این شانس را داشتم که از بازیگر فوق ستاره بنگلادشی در کار استفاده کنم، همینطور از نابازیگران و یک کودک ناشنوای بسیار فقیر و آموزش ندیده استفاده کردم که بسیار مراحل سختی را گذراندیم.
«دروغ های زیبا» با بودجه ای مستقل ساخته شد
وی در رابطه با بودجه فیلم و این که آیا در ساخت فیلم با نهادی از بنگلادش مشارکت داشته است، توضیح داد: «دروغ های زیبا» با بودجه ای مستقل ساخته شد و بنا بر این محدودیت زمانی برای ساخت داشتم و زمان بندی فیلمبرداری ۲۰ روزه بسته شده بود اما ما طی ۲۱ روز فیلمبرداری را به پایان رساندیم، البته مشارکتی از جانب بنگلادش هم صورت گرفت.

معنی «تولید مشترک» در ایران اشتباه جا افتاده است
در ایران روی برخی آثار، لقب «تولید مشترک» می گذارند اما این گونه است که فیلمساز دلارهایش را به کشوری دیگر می برد و فیلمش را می سازد و گاهی نابازیگر و سیاهی لشگر هم در فیلم استفاده می نمایند که این عنوان را به فیلم می دهند و این در حالیست که هیچ آورده ای برای ما ندارد و فیلم هم هیچ اکرانی در کشور مذکور ندارد! یعنی فیلم با پول ایران تولید شده و تنها لوکیشن خارج از کشور بوده است. «تولید مشترک» به این معناست که کشور دوم درگیر کار و ساخت اثر بشود و بعد هم امکان نمایش و درآمدزایی داشته باشد. ما در «دروغ های زیبا» این کار را انجام دادیم؛ قرار شد هزینه پیش تولید و تولید فیلم در بنگلادش با آنها باشد و عوامل پشت دوربین و هزینه پس تولید با ما باشد و در واقع هزینه ها را نصف نصف تقسیم کردیم و همینطور قرار بود بازیگران مشهور در کار استفاده نکنیم.
آتش زمزم در ادامه بیان کرد: از طرفی در زمان پیش تولید، من با یک بازیگر سوپراستار بنگلادشی آشنا شدم که بیشتر در سینمای هند و تالیوود کار می کند. کمی با هم مراوده کردیم و چون سینمای ایران را دوست داشت، فیلم قبلی ام را دید و فیلمنامه را فرستادم و خواند و قرار گذاشتیم که همکاری داشته باشیم.

اعطای بودجه کلان به فیلمسازان جوان، ظلم به آن هاست
وی از برخی رفتارهای فیلمسازان داخلی انتقاد نمود و اظهار داشت: من مشکلی با بودجه گرفتن از نهادها یا سازمان ها ندارم اما به اعتقاد من، دوستانی که یک مرتبه بودجه دولتی برای ساخت فیلم شان دریافت می کنند، برای پروژه بعدی شان نباید به سراغ بودجه دولتی بروند و اجازه بدهند دیگرانی که می خواهند فیلم بسازند هم به سراغ این بودجه ها بروند تا حمایت ها برای همه باشد نه برای عده ای خاص! به نظر من این دوستان سینما را هم گران می کنند. در بنگلادش که صنعت فعال سینمایی ندارد، سالی ۱۰ فیلم ساخته می شود؛ صنفی مثل خانه سینما دارند که هر سال همه عواملی که در سینما فعال می باشند، پای کار می آیند تا این فیلمها ساخته شوند و وقتی برخی حمایت می شوند، برای نوبت بعدی حمایت، به آخر صف می روند تا بقیه هم فیلم شان را بسازند.
آتش زمزم اشاره کرد: به نظر من باید بودجه ها و امکانات به صورتی عادلانه بین فیلمسازان تقسیم شود و نکته مهم تر اینست که بودجه های کلان به فیلمسازان جوان تعلق نگیرد، چونکه این موضوع، ظلم به فیلمساز جوان است چون دیگر نمی تواند فیلم مستقل بسازد.
احتمال معرفی «دروغ های زیبا» به اسکار از سوی بنگلادش
وی در رابطه با حضور در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: من حضور در جشنواره فیلم فجر را به سبب همکاران بنگلادشی ام دوست دارم چونکه ایران را خیلی دوست دارند و برای سینمای ایران احترام قایل هستند و من بیشتر برای آنها خوشحالم که به جشنواره بیایند و با فضای سینمای ایران آشنا گردند.
کارگردان «دروغ های زیبا» در انتها اظهار داشت: فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» این شانس را دارد که سال آینده بعنوان نماینده سینمای بنگلادش در آکادمی اسکار معرفی شود.

1402/11/12
16:25:08
5.0 / 5
287
تگهای خبر: بازی , تولید , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز