نامور مطلق به مجله سرگرمی پاسخ داد

عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر چه سودی دارد؟

عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر چه سودی دارد؟

مجله سرگرمی: بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر از عضویت این نهاد در شورای هنر آگاهی داد. بگفته وی این عضویت، موجب خواهد شد تا سیاست پردازی های فرهنگستان هنر از این پس ضمانت تصویب برای اجرا و سیاستگذاری داشته باشد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، خبر عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حالی اعلام می شود که رئیس جمهور بخشنامه اصلاحی شورای هنر را که در جلسه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، روز سه شنبه ـ ۱۵ شهریور ماه ـ برای اجرا ابلاغ نمود.
نامور مطلق در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر، با هدف کمک به بهتر اجرائی شدن مصوبات این بخشنامه صورت می گیرد و آیا رویکرد فرهنگستان هنر برمبنای بندهای بخشنامه اصلاحی شورای هنر مبتنی بر تحقق «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «جهاد تبیین» انجام خواهد شد؟ توضیح داد: نتایج تحقیقات و تحقیقات ما در فرهنگستان هنر نیازمند تصویب است و ما نمی توانیم در فرهنگستان ایده ها و نظراتمان را مصوب نماییم. ما در کشور دو نهاد قانون گذار داریم؛ یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری شورای عالی انقلاب فرهنگی. این که یک هماهنگی بین ماموریت های ما و ماموریت های این شورا شکل بگیرد، خیلی مهم است؛ یعنی ما در اینجا (فرهنگستان هنر) سیاست پردازی می نماییم و می بریم آنجا سیاستگذاری می نماییم. اگر سیاستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، انگار در مجلس تصویب شده است.
رئیس فرهنگستان هنر افزود: حضور ما در شورای هنر با بازنویسی بخشنامه اصلاحی شورای هنر، همزمان صورت گرفت و مکمل هم شدند. یکسری از بندهای این بخشنامه اصلاحی به ما مربوط می شود و خیلی هم خوب است چون رابطه ما با آنها یک رابطه طولی است. سیاست پردازی های ما در آنجا مطرح می شود و اگر در شورای هنر تصویب شود، اگر تا دوهفته شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن معترض نباشد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شمرده می شود و انگار در مجلس تصویب کرده ایم. این شرایط برای فرهنگستان، اتفاق خوبی است؛ چونکه جایی را پیدا کرده است که می تواند ایده ها و سیاست پردازی هایش را به آنجا برده و تصویب کند.
نامورمطلق در پاسخ به انتقادهایی در خصوص منفعل بودن این نهاد فرهنگی، با تأکید بر این که «تلاش می نماییم فرهنگستان را به تعریف فرهنگستان برگردانیم»، دراین زمینه توضیح داد: هم اکنون ماموریت های فرهنگستان با قبل متفاوت شده است. از دید شما فرهنگستان دوره ی اوجی داشته است اما راه بازگشت به این دوره ی اوج، تکرار رویکرد های قبل نیست. در مقطعی ما مجبور بودیم کارهایی را انجام دهیم تا خلاءها جبران شود و این کارها گاهی در زمینه وظایف ما هم نبود اما الان خوشبختانه این خلاءها پر شده و فرهنگستان باید به تعریف اصلی خود بازگردد.
او اصرار کرد که «فرهنگستان هنر کمتر رویدادمحور است. اینجا مکان متن و قانون سازی است و این که ضعف های قانون را در زمینه هنر به مسئولان گوشزد کند.»
نامور مطلق همین طور در این جهت اعلام نمود که ظرف یک سال قبل ۵۰ پروژه پژوهشی با هدف الگوپردازی در فرهنگستان هنر انجام شده است.
او یادآور شد، اواخر سال قبل طرحی پژوهشی را به مجلس ارائه دادیم که در امتداد آن به ما قول اعتبارات خوبی را هم دادند. الان هم طرح های کلان را برای سازمان برنامه و بودجه می فرستیم.
رئیس فرهنگستان هنر در عین حال اذعان کرد، نمی گویم به الگوی آرمانی رسیده ایم، اما این الگوی آرمانی که سبب شده شما خاطرات خوبی از فرهنگستان هنر داشته باشید، لزوما هم اکنون همان کارهایی نیست که چند سال قبل انجام می شد.
نامور مطلق در آخر درباره ی ی پروژه های شبکه نمایش خانگی و موضع این فرهنگستان در قبال این تولیدات، هم اظهار داشت: هنوز دقیق معین نیست که این حوزه به صداوسیما سپرده شده یا وزارت ارشاد. مقاومت هایی دراین زمینه وجود دارد. البته ما طرفدار این هستیم که این حوزه به ارشاد سپرده شود؛ چونکه صداوسیما را رقیب شبکه نمایش خانگی می دانیم. بر این اساس اگر بحث ساختاری حل شود، در ادامه می توان بحث های هویتی را انجام داد اما الان هنوز متولی این حوزه بطور قطع معین نیست.



1401/06/22
09:58:57
5.0 / 5
231
تگهای خبر: اجرا , تولید , فرهنگ , فرهنگستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز