گفت وگو با یك پژوهشگر مد و لباس و مدرس دانشگاه

لباس سلبریتی ها را نمی توان طراحی کرد، المپیک چطور؟

لباس سلبریتی ها را نمی توان طراحی کرد، المپیک چطور؟

به گزارش مجله سرگرمی «ما طراحان مد و لباس شاید در رویدادهایی مانند جشنواره های فرهنگی و هنری به علت خط قرمزها نتوانیم لباس سلبریتی ها را پوشش دهیم؛ به علت این که یک بخش از آن به انتخاب خود هنرمندان ما ارتباط داشته باشد و یک بخش دیگر، دیگرانی که آنجا هستند با فرهنگ ما خیلی سنخیت نداشته باشند، ولی جام جهانی و المپیک رویدادهایی جهانی هستند که طراحان مد و لباس ما می توانند اتفاقا کارهایشان را نمایش دهند و عرض اندام کرده و روی آن سرمایه گذاری کنند.»


جملات بالا را یک پژوهشگر مد و لباس و مدرس دانشگاه عنوان می کند.
این روزها همچنان که مسابقات المپیک درحال برگزاری است، طراحی لباس کاروان اعزامی ایران به المپیک در میان طراحان مد و لباس و کارشناسان این عرصه محل بحث و مناقشه است؛ این که چرا در رویدادی مهم مثل المپیک نمی توانیم در طراحی لباس ها به نتایج و تصاویر دلخواه برسیم. مگر چند رویداد در طول سال داریم که می تواند ویترینی برای برندها و لباس های ملی ایران باشد. خیلی از طراحان مد و لباس در کشور، در هر دوره تلاش می کنند در رویدادی همچون المپیک بتوانند فضا و بستری برای بهترین های ایران را در زمینه طراحی لباس فراهم نمایند، اما در نهایت خروجی همچنان با انتقادهایی همراه می باشد.
محسن ناصری ـ طراح مد و لباس و مدرس دانشگاه ـ در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به این که چرا در رویدادهای مختلف نمی توانیم ویترین درستی از لباس ها و برندهای ایرانی را در دنیا به نمایش بگذاریم؟ خاطرنشان کرد: در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که من هم طرحی را عرضه دادم. صدمه شناسی این قضیه پیچیده و ناراحت کننده است. مهم ترین دلیل آن مدیریتی است که متاسفانه در همه ی زمینه ها گریبانگیرمان است.
این کارشناس در عرصه مد و لباس خاطرنشان کرد: با عنایت به این که طراحان بسیار بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور داریم که برند دارند و حرفه ای کار می کنند، متاسفانه اعتماد کردن و سپردن کار به کاردان در کشور ما ضعیف است. من چندین دوره است که طرح نمی دهم چونکه بعد از ۲۰ سال فعالیت در این حوزه در نهایت به این نتیجه می رسی که اصلا کار نکنی و از گردونه خارج شوی. سال ۷۹ لباس فارغ التحصیلی دانشگاه هنر را طراحی کردم و هنوز هم همچنان می پوشند و طرح موجود است؛ امثال من هم زیاد هستند.
ناصری ضمن اشاره به اظهار نظر برخی افراد که برای لباس کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو طرح عرضه کرده بودند، اظهار داشت: این دوستان مطرح می کردند داوری طرح ها فرایند وبی داشت. چینش این داوری، هم از حوزه صنعت، هم دانشگاهی و همه حوزه ها را دربرمی گرفته است ولی متاسفانه این دوستان هم شوکه شده بوده که چگونه یکدفعه این طرح تایید شد. دوستانی که طرح عرضه کرده بودند، مطرح نمودند طرحی که برای خانم ها طراحی شده بود از یک مرحله ای به بعد وارد مرحله داوری شده و همه نگاه ها به سمت آن لباس رفته است. از طرفی یکسری لابی گری هایی هم وجود دارد. به شکلی که یکی از دوستان می گفت با او تماس گرفتند و پیشنهاد دادند یکسری طرح روی کارهایت انجام بده ما طرح را در رده های کارهای برتر می بریم.
این مدرس دانشگاه به حرف هایش افزود: متاسفانه این گونه نگاه های غیرتخصصی وجود دارد که به کار لطمه می زند. در صورتیکه کشور ما در این حوزه بسیار بسیار غنی است، اما می بینید کشوری مثل افغانستان که با آنها اشتراکات فرهنگی هم داریم، چه طراحی زیبایی داشتو حال ما وارد بحث کشورهای توسعه یافته نمی شویم که طرح های خوبی داشتند و برندهای خوبی برایشان کار کرده بودند و البته یکسری کارها هم خوب نبودند. ولی انتظار می رود با عنایت به این که ایران شاخصه های فرهنگی بسیار بالایی دارد حداقل از این شاخصه ها استفاده بشود.
این پژوهشگر در عرصه مد و لباس سپس اظهار داشت: به هر حال المپیک و رویدادهایی اینچنینی جایگاهی است که ما می توانیم نگاه ها را نسبت به ایران تغیر دهیم. با عنایت به این که این رویداد مخاطب بسیار بالایی در سطح دنیا دارد، اینجا فرصت خوبی است که تاثیرات خوبی بگذارد اما این اتفاق نمی افتد. انقدر طراحی این لباس ضعیف بود که در مرحله ای مطرح نمودند از دستور کار خارج شده و اعلام گردید کاروان لباس اسپورت دیگری می پوشد اما در افتتاحیه کار را که دیدیم شوکه شدیم. خود این یک دهن کجی است! متاسفانه نگاه غیرتخصصی حاکم است. طراحان را بازی می دهند و این اتفاق بدتری است.
ناصری که از داوران جشنواره ایده های برتر قناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم هست، در انتها این گفتگو تصریح کرد: ما شاید در رویدادهای دیگر مثل رویدادهای فرهنگی به علت خط قرمزها نتوانیم لباس های سلبریتی ها را پوشش دهیم؛ به علت این که یک بخش از آن به انتخاب خود هنرمندان ما مرتبط می باشد و یک بخش دیگر این که دیگرانی که آنجا هستند با فرهنگ رسانه ای ما خیلی سنخیت ندارند و ما خیلی دنبال آن نیستیم، ولی جام جهانی و المپیک رویدادی جهانی است که می توانند اتفاقا طراحان لباس ما می توانند هنرشان را نمایش دهند و عرض اندام کنند و روی آن سرمایه گذاری کنند ولی این اتفاق نمی افتد. اغلب داورهای این دوره، از بنیاد مد و لباس بودند. باید از نظرات انجمن طراحان پارچه و لباس که به هر حال متولی هم بحث آموزش است و هم بحث سازماندهی و ارتباطات طراحان در ایران، بیشتر استفاده گردد. و همینطور طراحان مستقل که کار می کنند، برندهایی را شکل دادند و موفق هم بودند. حیف است به آنها بها ندهیم. مدام هم می گوییم استقلال، تولید داخلی. دست آخر در این نگاه مدیریتی، کسی تصمیم می گیرد که از فرم، رنگ و نشانه ها چیزی نمی فهمد. همه انسانها از یک سطح زیبایی شناسی برخوردار می باشند، ولی نمی دانم چرا آخر کار، آن طرحی انتخاب می شود که در زمره ضعیف ترین هاست و یا این که طرح ها را به سمت ضعیف ترین کار هدایت می کنند. طرح های خوب زیاد بود اما برایمان سوال است که چرا ضعیف ترین چیزی که می توانست، اتفاق بیفتد را می بینیم و این یک نوع دهن کجی است! باید اعتماد کنند و کار را به اهل فن بسپارند و نگاه مدیریتی صرف را بردارند، بازخورد آنرا در سطح دنیا ببینند و پس از آن تصمیم بگیرند که همین رویه را ادامه دهند یا نه به همان رویه قبلی خودشان برگردند.




منبع:

1400/05/09
21:36:05
5.0 / 5
678
تگهای خبر: بازی , تخصص , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز