قصه های ایرانی را به زبان های خارجی روایت كنید

قصه های ایرانی را به زبان های خارجی روایت كنید

مجله سرگرمی: دعوت از قصه گویان ایرانیِ مسلط به زبان های خارجی با بین المللی شدن جشنواره ی قصه گویی، ضروری به نظر می رسد.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل كانون، یك نقال شاهنامه بیان كرد: قصه گویی و روایت گری بر پایه ی سخن وری بنا می شود، در همین راستا برای اشاعه ی فرهنگ و بیان آن به دیگر مخاطبان لازم است تا از زبان های خارجی استفاده نماییم.
سارا عباسپور ادامه داد: از آنجائیكه جشنواره ی قصه گویی به جشنواره ای بین المللی تبدیل گشته، خوب است برای ارتباط با مخاطبان بیش تر از نقالان یا قصه گویان مسلط به زبان های خارجی دعوت به همكاری یا شركت در مسابقه كرد.
او ضمن استقبال از مبحث «شاهنامه» كه در بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: همان گونه كه می دانیم نقل شاهنامه در همان ابتدا با گوسان ها شروع شده است. قصه گویانی كه سینه به سینه داستان هایی را نقل كردند تا بالاخره فردوسی با گردآوری آن ها شاهنامه را خلق كرد. توجه دوباره به روایت گری شفاهی شاهنامه در واقع بازگرداندن آن به منابع اصلی است كه اتفاق بسیار خوبی است.
این نقال آزاد ادامه داد: پیش تر كه رسانه های ارتباطی كم تر و مطالعه، فراگیر نبود قصه گویان وظیفه ی اشاعه ی ادبیات و فرهنگ را بر عهده داشتند. خیلی از افراد كم سواد هم اسطوره ها و قهرمانان را می شناختند. با تولد رادیو و تلویزیون و بعد اینترنت تصور شد كه آن ها می توانند نقش نقالان را بر عهده بگیرند، اما این طور نشد و در واقع امروزه نیاز بازگشت به عقب و استفاده از ابزارهای سنتی احساس می شود، بنابراین قدم كانون پرورش فكری در اهمیت بخشیدن دوباره به شاهنامه، سبب شادمانی است.
عباسپور كه آموزش نقالی به كودكان را هم در پرونده ی حرفه ای خود دارد، تصریح كرد: ضروری می باشد كه شاهنامه در دوره های دیگر این جشنواره هم مورد توجه قرار بگیرد تا نقش پررنگ خویش را عملی كند. با این حال نیاز است تا دیگر نهادها مثل آموزش و پرورش و یا وزارت فرهنگ و ارشاد هم به كمك كانون پرورش فكری بیایند تا این فرهنگ سازی پرتوان تر صورت بگیرد.
این نقال در انتها سخنانش از مدیران جشنواره ی قصه گویی كانون درخواست نمود تا به بخش «نقالی» در جریان برگزاری این رویداد توجه بیش تری شود.
در جریان برگزاری این دوره از جشنواره، قصه گویان سراسر كشور با مبحث «شاهنامه» آثار زیادی را به دبیرخانه ارسال كردند.
در عین حال مقرر است در ایام برگزاری این رویداد «نقل رستم»، «زال و سیمرغ»، «آرش كمانگیر و مرد عنكبوتی» و برخی داستان های دیگر روایت شوند.
بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی كانون از ۲ تا ۵ بهمن ۱۳۹۶ در تهران برگزار می گردد.




1396/10/23
23:34:06
5.0 / 5
5228
تگهای خبر: جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز