در قالب هم اندیشی برگزار شد؛

جلسه ساترا درباره كلاب هاوس

جلسه ساترا درباره كلاب هاوس

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ساترا جلسه ای را باتوجه به افزایش تب مراجعه به اپلیکیشن کلاب هاوس تشکیل داد و از آینده آن سخن گفت.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی ساترا، با رشد کارهای کلاب هاوس در هفته های اخیر در کشور، ساترا بعنوان تنظیم گر حوزه صوت و تصویر فراگیر جهت بررسی ابعاد فعالیت فرهنگی و اجتماعی این نرم افزار و تأثیرات آن بر صنعت صوت و تصویر جلسه هم اندیشی به همت دفتر مطالعات تنظیم گری رسانه با فعالین و مدیران پلت فرم های صوتی کشور برگزار کرد.
این جلسه با حضور مجتبی شایسته تولیدکننده محتوای صوتی، موسی زمان زاده مدیر پلت فرم «ویدانه» و سرویس «کیتونز»، نظری مدیر پلت فرم «ویوزیک» و فعالان کسب وکارهای پلتفرمی حوزه صوت و همین طور اعضای دفتر مطالعات تنظیم گری «ساترا» اجرا شد.
محمد خلیلی پژوهشگر دفتر مطالعات تنظیم گری ساترا در ابتدای این جلسه با اشاره به تحلیل های مختلفی که از اثرات کلاب هاوس در صنعت صوت و تصویر فراگیر می شود همچون اینکه کلاب هاوس یک تب نه چندان طولانی است، اظهار داشت: عده ای معتقدند کلاب هاوس می تواند سبب تغییرات یا نوآوری های جدی در صنعت شود در صورتیکه عده ای دیگر خلاف این نظر را دارند.
کلاب هاوس به مثابه یک آتشفشان
در ادامه مجتبی شایسته تولیدکننده محتوای صوتی اظهار نمود: هم اکنون کلاب هاوس جامعه مخاطب بسیار متفاوت تری نسبت به پادکست دارد. اما ممکنست در آینده بخش صوتی آفلاین را راه اندازی کند و وارد حوزه پادکست شود. البته در کلاب هاوس کیفیت صدا مطلوب نمی باشد و از این نظر هم تهدیدی برای پادکست محسوب نمی گردد. به اعتقاد این تولیدکننده محتوا؛ بجای ساختن کانال برای انتشار محتوا، ما باید روی تولید محتوای خوب تمرکز نماییم، چون ما تولیدکننده و صادرکننده محتوا هستیم.
وی افزود: کلاب هاوس یک آتشفشان و اتفاقی است که به یک باره مطرح شده و علت آن شاید در افزایش مصرف رسانه ای به سبب شیوع ویروس کرونا باشد. یعنی شاید کلاب هاوس خیلی نتواند از حوزه نخبگان بیرون رود. ایده کلاب هاوس از کامنت های صوتی در برنامه ساند کلود، که در مقاطع مختلف گذاشته می شد، گرفته شده است. در فضای بسته رسانه ای ایران نیاز به تریبون توسط نخبگان حس می شود و مردم به سبب فضای تنش آلودی که دشمنان داخلی و خارجی ایجاد می کنند و همین طور به سبب بحث انتخابات و همین طور نارضایتی های اقتصادی برنامه کلاب هاوس خبرساز شد.
این تولیدکننده محتوای صوتی اظهار نمود: البته کلاب هاوس نمی تواند یک پلت فرم دائمی باشد چون مدل آن بر طبق مدل رسانه های آنلاین جهانی نیست و مدلی هیجان زده دارد. به سبب حساسیت های پخش زنده، پلت فرم های ایرانی حداقل تا ۵ سال آینده به سمت ایده هایی مثل کلاب هاوس نخواهند رفت.
حذف فاصله های اجتماعی؛ مبنای شکل گیری کلاب هاوس
در ادامه نشست، موسی زمان زاده با اشاره به جنبه های اجتماعی فراگیری چنین پدیده هایی اظهار داشت: پلت فرم های جدید برمبنای یک الگوی ذهنی طراحی شده اند که آن، الگو حذف فاصله های اجتماعی است یعنی افراد به شکل خیلی ساده بتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند و حتی مدیریت بحث را به عهده داشته باشند.
وی افزود: در چنین پلت فرم هایی محرمانگی مفهومی ندارد. در لحظه زندگی کردن و نظر دادن در لحظه همچون مفاهیم جامعه شناختی جدید هستند. وقتی افراد متخصص جهان به کلاب هاوس می آیند و شما به آسانی می توانید سوال تان را از آنها بپرسید یعنی ممیزی وجود ندارد و آزاداندیشی شکل می گیرد.
این فعال صنعت صوت فراگیر اظهار نمود: گفتگوهای کلاب هاوس در لحظه اتفاق می افتد و همان جا تمام می شود. این پلت فرم به صورتی یک UGC و یک واسط سرگرم کننده است. در این پلت فرم افراد فارغ از سن و وضعیت و شغل و مسائل دیگر، نظر خودشان را بیان می کنند. اشتباه ما این است که ما فکر می نماییم همه پلت فرم ها وابسته به نرم افزار و سخت افزار هستند. در صورتیکه پلت فرم ها تلفیقی از مغزافزار و سازمان افزار هستند.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر شاهدیم که سازمانی طراحی می شود که هیچ طبقه بندی ندارد و گردش اطلاعات برای افرادی که در حالت عادی دیدگاه شان اصلاً شنیده نمی گردد، اتفاق می افتد. کلاب هاوس کم هزینه و خیلی سریع است. در زمینه کپی رایت ساختارشکنی کرده است چون تخصص و مهارت در آن مهم نیست و خیلی از افراد می توانند فارغ ازحق کپی رایت و جایگاه حرفه ای که دارند خیلی راحت حرف شان را بزنند.
نظری نیز در ادامه به اهمیت پلت فرم های شنیداری اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به این که توئیتر مدل متنی و اینستاگرام مدل تصویری است، این پلت فرم مدل شنیداری را ایجاد کرده است. البته در ایران مدل شنیداری قابل قیاس با جهان نیست. هنوز رادیوهای محلی در سطح جهان تأثیرگذار و مهم هستند اما در ایران اینطور نیست.
وی افزود: منافع کلاب هاوس برای مالکین این پلتفرم، اجتماع مردم است، برای اینکه جمع کردن مردم در یک پلتفرم، کاری باارزش است. مسلماً صاحبان این پلت فرم روی مباحث بیگ دیتا و آنالیز صوتی و یادگیری ماشینی کار خواهند کرد و اطلاعات پردازش شده را در اختیار نهادهای مشتری جمع آوری اطلاعات قرار خواهند داد. ممکنست آنالیز صوتی برمبنای بیشترین انگیزه ها و ترندهای صوتی صورت گیرد.
وی به بی توجهی به صوت در جامعه ایران اشاره نمود و اظهار داشت: خیلی از افراد جامعه بجای محتوای صوتی آنلاین، بوسیله فلش مموری و سی دی و دستگاه پخش خودرو و آهنگ های موجود در گوشی موبایل خود به آهنگ گوش می دهند. هنوز در مغازه ها و برخی چهارراه ها سی دی به فروش می رسد. ما معمولاً به سمت جامعه نخبگانی حرکت می نماییم، در صورتیکه برای عموم جامعه سال ها طول می کشد تا یک مطلب یا پدیده فرهنگ سازی شود و اصطلاحاً جا بیفتد.
مواجهه اشتباه با پدیده های جدیدی مثل کلاب هاوس در نظام حکمرانی رسانه
این فعال صنعت صوت آنلاین افزود: ما در نگاه کلان به پلت فرم ها یک قدم عقب هستیم و منتظریم تا یک اتفاقی بیفتد، سپس به سراغ مسائل و حواشی مربوط به آن برویم. به عبارت دیگر، باید ببینیم پلت فرم بعدی کلاب هاوس چیست؟
وی در پاسخ به این پرسش اظهار نمود: باید مسیر جدیدی طراحی شود. خیلی از صاحبان پلت فرم ها نیاز مالی ندارند بلکه فقط نیاز به حمایت دارند. توجه به این نکته لازم است که ساختن پلت فرم کلاب هاوس کار مشکلی نیست بلکه پشتیبانی از چنین پلت فرم هایی در داخل کشور مهم می باشد.
نظری افزود: ایده های خلاقانه ای در کشور ما وجود دارند اما سرمایه گذار دوست دارد روی پروژه ای سرمایه گذاری کند که برای او سود روزانه داشته باشد نه اینکه سود وی در بلندمدت تعریف شود. یعنی باید برای سرمایه گذار نقطه سر به سر تعریف نماییم. چنین چالش هایی سبب می شود ایده های خلاقانه مثل ایجاد پلت فرم هایی مثل کلاب هاوس را کنار بگذاریم تا گرفتار دردسرهای حقوقی و سرمایه گذاری نشویم.
وی در بخش دیگر بحث خود به چالش های نظارت و مسئولیت پلت فرم ها در این رابطه اشاره نمود و اظهار داشت: در مورد نظارت و مسائل از این قبیل نیز خیلی از صاحبان پلت فرم ها در ایران نیاز مالی ندارند و راه جبران هزینه هایشان را بلد هستند. مشکل آنها این است که اگر مقرر است روی بحث تولید محتوا کار نماییم، باید مشخص شود که چه محتواهایی نباید منتشر شوند و مسئولیت انتشار محتوای بارگذاری شده توسط کاربران بر عهده کاربر است یا صاحبان پلت فرم.
نظری طراحی و تثبیت نظام توزیع مسئولیت بین ناشر و پلت فرم را دارای اهمیت فراوان دانست و گفت: اگر ما چنین نظامی را از جنبه حقوقی نتوانیم طراحی و تثبیت نماییم عملاً منجر به این می شود که پلت فرم های خارجی به آسانی در ایران بدون محدودیت و ممیزی به کار خود ادامه می دهند و تهدیدی برای پلت فرم های داخلی محسوب می شوند.
وی افزود: اگر به پلت فرم اجازه توسعه داده شود، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. هم اکنون بیشترین ممیزی سایت «یوتیوب» در بخش حق کپی رایت است. اما پلت فرم های داخلی با ممیزی های بیشتری سر و کار دارند. رصد و پایش دائمی به جز در بحث های خاص مثل امنیت ملی، کار پلت فرم ها را مختل می کند. با این شیوه پایش محتوا، فقط پلت فرم های خارجی تقویت می شوند. بدین سبب نظام مسئولیت انتشار محتوا در فضای مجازی نیاز به مطالعه و کار بیشتری دارد.
این فعال صنعت صوت در آخر اظهار داشت: اگر به رسانه های مستقل نیاز داریم، پس باید فقط یک نهاد قانون گذار و یک تصمیم واحد در مورد مشکلات تعریف شده برای پلت فرم ها وجود داشته باشد؛ یعنی نگاه سلیقه ای وجود نداشته باشد.

1400/01/28
15:31:39
5.0 / 5
658
تگهای خبر: اجرا , تخصص , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز