هفت روز سیما در مهر؛

تنفس مصنوعی به سیمای رمضان با عطاران

تنفس مصنوعی به سیمای رمضان با عطاران

مجله سرگرمی: بازپخش سریال های رضا عطاران در رمضان 1400، حاشیه یک جدال خبری روی آنتن تلویزیون، حاشیه های تبلیغ ایران من و داغ شدن تنور انتخابات در سیما با اهمیت ترین اخبار این هفته رسانه ملی بود.



خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که در آخر هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می پردازد.
در این بسته خبری هفتگی سعی کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه می توانید با شماره ۷۷ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ رضا عطاران
از شب گذشته بازپخش سریال های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» به کارگردانی رضا عطاران در کنداکتور شبکه تماشا قرار گرفته است؛ سریال هایی که هر دو مناسبتی هستند و یکی در نوروز و دیگری رمضان تولید شده و هر دو متعلق به دهه ۸۰ هستند. «خانه به دوش» و «بزنگاه» هم از دیگر سریال های رضا عطاران هستند که هر دو در کنداکتور رمضانی پخش شدند و عطاران را می توان یکی از پرکارترین کارگردانان در زمینه سریال های رمضانی دانست.
عطاران بااینکه پس از ساخت «بزنگاه» که رمضان ۸۷ ساخته شد دیگر در تلویزیون کاری نداشت اما پس از آن و طی دهه ۹۰ سریال های وی بارها و بارها در کنداکتور پخش شبکه های مختلف قرار گرفته اند و مخاطب هر بار راضی تر از قبل آنها را دیده است.

بازپخش این سریال ها بارها در ردیف پربیننده ها قرار گرفت و همین دلیلی شده است که بسیاری در این سال ها از چرایی نبود عطاران در تلویزیون بگویند و خواهان بازگشت وی باشند.
رضا عطاران بازیگر و کارگردان اهل مشهد است که می توان او را هنرمندی برآمده از تلویزیون دانست. عطاران در سریال های مختلفی برای کودکان و نوجوانان در سمت نویسنده، مشاور، بازیگر و کارگردان حضور داشت و در کمدی ها و مجموعه های طنز بزرگسال هم نقش داشته است. او سال ها در عرصه تلویزیون فعالیت کرد و درخشید و پس از سال ها حضور پررنگش در تلویزیون، انتقادات به آخرین سریال او «بزنگاه» و شوخی هایی که در زمان خود مورد نقدهای فراوان قرار گرفت مانع حضور باردیگر اش در قاب جادو شد.
عطاران هم البته بیکار نماند، وارد سینما شد و به ستاره ای در بازیگری سینمای ایران بدل شد به شکلی که حضورش توانست تضمین کننده فروش فیلم ها باشد و نامش بعنوان چند بازیگر قلیل پول ساز و البته گرانقیمت سینما مطرح شود.
در این سال ها هم هیچگاه خودش ابراز تمایلی برای بازگشت به تلویزیون نداشته است، با این وجود حدود چند سال پیش که از ساخت «زیر آسمان شهر ۴» صحبت شد مهران غفوریان نام او را هم بعنوان مشاور بیان کرد و معلوم شد بااینکه این مقدمات حضور هیچگاه برایش فراهم نشده است اما خودش برای بودن در قاب تلویزیون چندان هم بی تمایل نیست.
رمضان امسال تلویزیون هیچ سریال طنزی برای مخاطبانش در نظر نگرفته است و می توان پیش بینی نمود هنوز سریال های خاطره انگیز و محبوب رضا عطاران می توانند یکی از انتخاب های بینندگان امسال برای جمع خانواده بعد از افطار باشد. عطاران بااینکه سال هاست نیست اما سایه تولیداتش در تلویزیون هنوز محسوس است و در نبود کمدی های مفرح بعد از افطار شانس دیده شدن و جذب مخاطب را دارد. خصوصاً که این سریال ها در عین قصه های روتین ازدواج و خواستگاری و عشق و عاشقی همیشه فضایی رئال از زندگی روزمره مردم طبقه پایین جامعه که با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند ارائه کرده است.
با این وصف بااینکه بیش از یک دهه است که عطاران برای تلویزیون کاری نساخته و از این مدیوم رسانه ای کوچ کرده است با این وجود تلویزیون در همین سال ها بارها از تولیدات او سود برده و همچنان به جذب و رضایت مخاطبانش کمک کرده است و می توان گفت او هنوز هم چهره ای محبوب در بین مخاطبان تلویزیون است.
حاشیه؛ جدل در گفتگوی ویژه خبری
ویدئوی جدال لفظی میان امید قالیباف و یکی از مدیران دولتی طی یکی دو روز گذشته بارها در شبکه های اجتماعی چرخید و بیشتر هم واکنش های مثبت کاربران را گرفت.
امید قالیباف مجری ثابت بخش گفتگوی ویژه شبکه دو است که بیشتر هم در مباحث اقتصادی دیده شده و تسلط خودرا نشان داده و در این سال ها کمتر گفتگوی چالشی یا جدلی از وی دیده شده است. اساساً هم شمار مجریانی که در مقام پرسش و پاسخ های چالشی و البته غیرسیاسی با مدیر و مسئول برآیند در تلویزیون همیشه به تعداد انگشتان یک دست هم نرسیده است. همین هم دلیلی شد که برخی با دیدن این ویدئو که کاملاً فضایی اقتصادی دارد طرف مجری را بگیرند و از اینکه در مقام جدال برآمده است، رضایتشان جلب شود.

قالیباف در این گفتگو با کامبیز عباسی یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی بحث می کند. وی در قسمتی از سخنانش خطاب به میهمان و سایر مسئولان می گوید: «آقای نظارت آقای مجلس… کشاورز از توزیع تراکتور ناراضی است.» میهمان هم خیلی راحت بحث را عوض و فرافکنی می کند که اشکالی ندارد مگر (مخاطب) از صداوسیما راضی است؟ قالیباف هم این دفعه ادامه می دهد که «اگر شما بعنوان یک مسئول دولتی این جوابت است که من متاسفم» و ادامه می دهد که شما مرغ و گوشت و میوه شب عید مردم را درست کردید؟ و بعد این جمله را می گوید که «دهان مرا باز نکنید دیگر!» این جمله آخری او شاید در مناسبات تلویزیونی و گفتگوهای خبری مرسوم نباشد و حتی عجیب هم باشد با این وجود همین نحوه پرسش و پاسخ ها و اجازه ندادن برای توجیه و فرافکنی موجب شد قالیباف نه از منظر استانداردهای مدیریت یک گفتگوی چالشی که از نظر جلب رضایت مخاطبان رسانه ملی در طراز بالاتری از دیگر مجریان سیما ظاهر شود.
مسئولان و مدیران دولتی و نهادها و دستگاهها در برنامه های مختلفی حضور پیدا می کنند و بیشتر این برنامه ها در نبود مجریان مسلط به عملکرد آنها و یا نداشتن آمار و اسناد دقیق از خروجی اتفاقاتی که در حوزه های آنها رخ می دهد به برنامه هایی خنثی برای تریبون دادن و ارائه نوعی بیلان کاری منجر می شود و چنین گفتگوهایی می تواند دست کم دل مردم را خوش کند که نماینده ای در رسانه ملی برای پیگیری همین حقوق و مایحتاج اولیه آنها در جامعه دارند.
گفتگوهایی که می تواند یک ارزش افزوده برای صداوسیما باشد که هم جانب انصاف و تعادل را در دعوت از مسئولان و میهمانان مختلف با هر عقیده و طرز تفکری رعایت کرده است و هم قرار نیست به آنها باج بدهد یا تریبون را برای هر آنچه دل بخواهشان است در اختیارشان قرار دهند.
نکته ویژه هفته؛ معمای یک پیام تبلیغاتی در سیما!
«ایران من» یکی از معروف ترین و شاید تا حدی مرموزترین پکیج های تبلیغاتی تلویزیون در چند ماه اخیر بوده است. این تبلیغات که با یک لوگو و موسیقی ثابت چند ماهی است روی آنتن می رود در ماه های اخیر گسترده تر هم شده و نمادی از همدلی و وحدت و کار و کوشش برای کشور را ارائه و تبلیغ کرده است.
این هفته یکی از نامزدهای ریاست جمهوری از همین لوگو و المان ثابتی که مدت هاست تبلیغ می شود عیناً در شعار تبلیغاتی خود بهره برد و موجب تعجب و حیرت شد.

خود تلویزیون یا صاحبان معنوی کمپین تبلیغاتی «ایران من» (که هنوز مشخص نیست چه کسانی هستند) تا حالا هیچ واکنشی به سوءاستفاده احتمالی از این تبلیغ نشان نداده اند و اصلاً مشخص هم نیست چه کسی باید دراین زمینه جوابگو باشد. خود تبلیغ هم هیچ نشانی از سازندگان یا واحد مورد نظر که طراحی و پخش آنرا در نظر گرفته است ندارد.
با این حال شائبه ارتباط تبلیغ «ایران من» در تلویزیون قبل از این هم با یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده بود و از همان ابتدای پخش این تبلیغ گمانه زنی های مختلفی نسبت به سوءاستفاده تبلیغاتی از آن به نفع یک کاندیدای خاص عنوان شد.
تا انتخابات ریاست جمهوری چند ماهی بیشتر نمانده است و بسیاری از نامزدها از سال قبل تبلیغات خودرا آغاز نموده اند تلویزیون بعنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه های کشور که دست کم در خانه ۸۰ میلیون جمعیت ایرانی یک نماینده دارد، باید مراقب هرگونه سو استفاده احتمالی نامزدهای ریاست جمهوری حتی برای شهرت چند روزه باشد و سریع تر درباره ابهامات به وجود آمده در زمینه چنین سوءاستفاده کلانی از تایم های طلایی آنتن شبکه های مختلف سیما، شفاف سازی کند.
اتفاق ویژه هفته؛ داغ شدن تنور انتخابات و تدارک برای «مناظره»
تنور انتخابات ریاست جمهوری هر چه پیش می رویم گرم و گرم تر می شود و در صداوسیما هم نخستین نشانه های آن در حال بروز و ظهور است. این هفته حمید شاه آبادی معاون سیمای رسانه ملی طی نشستی با دست اندرکاران برنامه های انتخاباتی و مدیر ستاد انتخابات صداوسیما از طراحی های سازمان دراین زمینه گفت.
معاون سیمای رسانه ملی در بعضی موارد بطور شفاف و مشخص اطلاع رسانی و اعلام آمادگی صداوسیما در ساخت تولیدات انتخاباتی را به اطلاع عموم رساند. همین طور مصداقی عنوان نمود که مقرر است ۹۰۰ ساعت برنامه دراین زمینه به پخش برسد.

شاه آبادی در این جلسه از تولید قطعات اختصاصی ویژه فضای مجازی و پادکست و بهره گیری از ظرفیت اندیشکده ها و پژوهشگران فعال و انقلابی در این برنامه های انتخاباتی آگاهی داد.
در همین چند وقت از بخش های مختلف صداوسیما هم نکات دیگری در باب طراحی برنامه های انتخاباتی بیان شده و حتی برخی شبکه های رادیویی هم برنامه های خودرا معرفی کرده اند. با این وجود یکی از چالش ها و ابهامات نسبت به تولید و راه اندازی مناظره های انتخاباتی است که هنوز هیچکس به صراحت از راه اندازی آنها سخنی به میان نیاورده است.
محمد دلاوری از مجریان مطرح و باسابقه تلویزیون مدتی پیش در گفتگویی با خبرگزاری مهر از ضرورت پخش مناظره ها و نقش مهم آنها در انتخابات گفت. نقشی که بر کسی پوشیده نیست و بااینکه دراین زمینه اتفاقات ناخوشایندی هم هر چهار سال یک دفعه در جریان انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است با این وجود همگان اذعان دارند که این مناظره ها همچنان می تواند تمرینی برای گفتگو کردن و شناخت طرفین باشد و از اساس حذف آنها مشکلی را حل نمی کند.
هرچند بحث برگزاری مناظره های انتخاباتی در تلویزیون با اماواگرهایی همراه بود اما امروز بالاخره خبری رسمی دراین زمینه مخابره شد. مهرداد عظیمی رئیس مرکز تولید و فنی سیما درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای برنامه های انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همچون برنامه های مهم انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری ۶ برنامه است که با عناوین «مناظره» در استودیوی شماره ۱۱، «گفت وگو با جوانان» در استودیوی شماره ۱۲، «گفت وگو با دوربین» در استودیوی شماره ۱۳، «گفت وگوی اقتصادی» در استودیوی شماره ۱۴، «برنامه ایران ۱۴۰۰» در استودیوی سالن همایش ها و برنامه «گفت وگو با ایرانیان خارج از کشور» در استودیوی جام جم برای ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده است.
حالا اصلی ترین چالش در حوزه مناظره های انتخاباتی بحث انتخاب مجری است که باید دید مسئولان سیما بر سر کدام گزینه به اشتراک نظر خواهد رسید.
پیشنهاد هفته؛ ویژه برنامه «مثل ماه»
از شب گذشته ویژه برنامه های افطار شبکه های سیما با نخستین روز از ماه مبارک رمضان به میزبانی مردم رفته اند و در ساعت افطار آنها را به شنیدن قصه ها و سخنان و فراز و فرودهای زندگی مهمانانشان دعوت کرده اند.

بخشی از مردم که این سال ها همیشه «ماه عسل» دیده اند هنوز و بعد از دو سال نبود این برنامه شبکه سه را برای انتخاب اولیه خود برمی گزینند. شب گذشته به سبب پخش فوتبال ویژه برنامه افطار شبکه سه پخش نشد و این ویژه برنامه با عنوان «مثل ماه» که امسال دومین فصل آن ایجاد می شود از امشب ۲۶ فروردین پخش می شود.
رسالت بوذری مجری این ویژه برنامه است و مقرر است نسبت به سال قبل تغییراتی هم داشته باشد.
این ویژه برنامه فضایی گفتگومحور دارد و با دعوت از میهمانان مختلف، مردم را به شنیدن قصه های زندگی آنها دعوت می کند.
«مثل ماه» هر شب حوالی ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه سه می رود.


منبع:

1400/01/27
12:44:36
5.0 / 5
560
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز