یك صداگذار فیلم با مهر مطرح كرد؛

معمای صدای فیلم در سینمای آنلاین

معمای صدای فیلم در سینمای آنلاین

زهره علی اکبری صداگذار سینمای ایران ضمن تشریح خصوصیت های فنی صدای فیلم، درباره ضرورت اصلاح فرایند صداگذاری فیلمها برای عرضه اینترنتی به جای اکران پرده ای توضیحاتی ارائه نمود.



خبرگزاری مهر - گروه هنر: این روزهای کرونایی که بازار سینما و تئاترها کساد است، علاقمندان به فیلمهای سینمایی به تماشای فیلم از راه پلت فرم های مختلف ایرانی پناه آوردند و خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی استقبال خیلی خوبی از اکران فیلمهای سینمایی در بستر فضای مجازی شد.
در خصوص مبحث اکران آنلاین و جنبه های مختلف آن بحث های تخصصی بسیاری وجود دارد که مجال طرح همه آنها نیست ولی یکی از موضوعات مهم اکران های آنلاین، بحث صدای فیلم هایی است که از راه این پلت فرم ها، نمایش داده می شود. اهمیت این مورد هم به این علت است که در اکران آنلاین، فیلمهای سینمایی که برای نمایش در سالن های سینما و متناسب با آن فضا صداگذاری شده اند، از راه تلویزیون، لپ تاپ و یا حتی گوشیهای موبایل دیده می شوند و چون پلت فرم های موجود در ایران هنوز در بحث صدا ارتقا نیافته اند، نسخه استریو فیلم را نمایش می دهند.
این نسخه از لحاظ ساختاری و کیفیت، تفاوت های بسیاری با نسخه اصلی فیلم دارد که جزئیات بیشتر در اینباره، در گفتگو با زهره علی اکبری، صداگذار فیلمهای سینمایی تشریح می شود.
علی اکبری در جشنواره فیلم فجر سال جاری صداگذار فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی بود که جوایز بسیاری هم در بخش های مختلف دریافت کرد. علی اکبری در کارنامه کاری خود سابقه صداگذاری آثار خیلی از جمله انیمیشن «قدم یازدهم»، فیلم کوتاه «لچک»، دستیار صداگذار «فیلم اژدها وارد می شود»، «چهل سالگی» و… را دارد.
* در ابتدا نظرتان را درباره اکران آنلاین به واسطه شرایط کرونایی پیش آمده و نقش صدا در این گونه اکران بفرمائید.
اکران آنلاین از جهت های مختلفی روی کیفیت فیلمها و در کل سینما تاثیر گذاشته و سبب کم رونق شدن بازار سینما بخصوص سینمای مستقل شده است چون سینمای مستقل، برخلاف فیلم هایی که با حمایت دولت ساخته می شوند سود خویش را از راه اکران و فروش بلیت به دست می آورد. در چنین شرایطی هر المانی که به جذاب تر شدن فیلمها و تشویق مخاطبان برای خرید بلیت سینما کمک نماید مهم می باشد. همچون این عوامل میتوان به پرده بزرگ سینما اشاره نمود، خیلی از فیلمها بخاطر جزئیات بصری و فرم انتخاب شده در تصویربرداری نیازمند این هستند که در سینما اکران شوند تا جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشند در مورد صدا هم همین اتفاق افتاده است.
* کمی در مورد تفاوت صدای اکران در سینماها با اکران آنلاین در پلت فرم ها توضیح دهید.
امروزه، همه فیلمهای سینمای ایران حداقل با شش باند صوتی (پنج و یک یا سوراند) اکران می شوند و برای پخش نیازمند سیستم استاندارد پنج و یک هستند و خوشبختانه اغلب سینماهای ایران به این سیستم مجهزند و دارای شش مجرای صوتی در جهت های راست، وسط، چپ، راست عقب، چپ عقب و یک مجرا برای فرکانس های بیس و القای حجم بیشتر هستند. شما وقتی بعنوان بیننده در سالن قرار می گیرید همه چیز همچون آکوستیک سالن و کالیبریشن بلندگوها محاسبه شده است و در چنین شرایطی همه آن چیزی که کارگردان و طراح صدا می خواهند بیننده بشنود فراهم است ولی در اکران آنلاین برای بیننده ها نسخه استریوی فیلمها نمایش داده می شود و امکان نمایش سوراند یا پنج و یک برای سایت های فروش و نمایش اکران آنلاین وجود ندارد.

* تفاوت صدای نسخه استریو با نسخه سوراند و فراگیر چیست؟
در ایران صداگذاری همه فیلمهای سینمایی با شش مجرا انجام می شود اما در بعضی اوقات، عوامل فیلم می خواهند یک نسخه دم دستی داشته باشند که بتوانند فیلم را در لپ تاپ ببینند یا درجایی آپلود کنند، برای چنین موردی نسخه استریوی فیلم نمایش داده می شود که دو باند کانورتی از نسخه پنج و یک است و نسبت به نسخه پنج و یک محدودیت بیشتری دارد. در واقع در نسخه استریو، شش مجرای صوتی در دو مجرا گنجانده شده که از فضای کمتری برخوردار می باشد.
* پس اینکه کیفیت صدای فیلمها در اکران آنلاین مطلوب نمی باشد به محدودیت پلت فرم ها بر می گردد؟
بله، من با پشتیبانی فنی چند پلت فرم نمایش صحبت کردم و گفتند هنوز امکان پخش صدای فراگیر را ندارند ولی مقرر است بزودی مجهز به این سیستم بشوند. به صورتی که برای هر نسخه فیلم دو کیفیت صدا (هم استریو هم شش باند) را به فیلم پیوست کنند تا مخاطب خودش با عنایت به ابزاری که برای نمایش فیلم دارد انتخاب می کند که چه نسخه ای را می خواهد تماشا کند.
* خصوصیت صداگذاری شش باند یا سوراند چیست؟
در صداگذاری سوراند، از تکنیک های مختلفی برای تأثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب استفاده می شود مثل جهت بخش های مختلفی که برای متحرک ساختن سوژه ها به کار برده می شود و فضا و صحنه را برای بیننده واقعی تر می کند ولی در نسخه استریو این امکان فراهم نیست و فقط می توانیم بین مجرای صوتی راست و چپ حرکت داشته باشیم در نتیجه صداگذاری پنج و یک فضا و جغرافیا را برای بیننده واقعی تر می کند. نسخه استریو در بهترین حالت ممکن می تواند زاویه بین ۹۰ تا ۱۸۰ درجه را بازسازی کند که به خاطر شکل سر انسان و محل قرارگیری گوش ها صداهای پشت سر و کنار به خوبی شنیده نمی گردد ولی در سالن های سینما که مجهز به سیستم پنج ویک هستند به خاطر چیدمان بلندگوها، آکوستیک سالن و همه محاسبات انجام شده ساختمان سر انسان را بازسازی می کند و صدا همانطور که برنامه ریزی شده به گوش مخاطب می رسد و احساس واقعی بودن و قرار داشتن در جغرافیای فیلم به بیننده دست می دهد.
سیستم شش باند در عمق و پرسپکتیو خیلی تأثیرگذار هستند و بیننده را بیشتر درگیر حس و حال فیلم می کنند علاوه براینکه در اکران آنلاین امکان دارد مخاطب فیلم را با هر کیفیت سخت افزاری مثل اسپیکرهای کوچک و خراب ببیند که در جهت درستی هم گذاشته نشدند یا مثلاً در یک اتاق پرسروصدا دیده شود که همه این عوامل سبب شنیده نشدن بخشی از صدای فیلم می شود. ازاین رو در اکران آنلاین جدا از ضعف های نسخه استریو، عوامل دیگری هم وجود دارد که هرکدام می توانند سبب تضعیف صدا شوند. بخاطر همین همیشه دغدغه فیلمسازان این است که مخاطب کجا مقرر است فیلم را ببیند چون ژانر برخی از فیلمها بیشتر وابسته به جزئیات صوتی یا بصری شأن هستند و مهم می باشد که در کجا و با چه ابزاری دیده و شنیده شوند.
* پس ژانر فیلم هم در صداگذاری آن تاثیر دارد و مهم است؟
بله، اساسا مهم می باشد. برخی از فیلمها از لحاظ فیلمنامه، سلیقه کارگردان و تصاویری که دارند نیازمند کار صداگذاری بیشتری هستند و با یک مشورت گروهی تصمیم گرفته می شود که چه مدل فضای صوتی برای کار ساخته شود. گاهی مقرر است در حقیقت فضا راه بروی و المان مشهودی به آن اضافه نکنی و همه چیز باید در بستر حقیقت باشد ولی گاهی اوقات صدا وظیفه بیشتری در روایت به عهده دارد.
* در کشورهای پیشرفته و پلت فرم های خارجی معروف نمایش فیلمها و کیفیت صدایشان به چه صورت است؟
آن سایت ها امکان نمایش نسخه شش باند را دارند ضمن اینکه امروزه بسیاری از سینماهای مطرح دنیا مجهز به سیستم هفت و یک هستند.


منبع:

1399/12/27
11:25:42
0.0 / 5
639
تگهای خبر: بازار , تئاتر , تخصص , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز