با حمایت كنسرواتور تهران؛

مولود كعبه منتشر گردید

مولود كعبه منتشر گردید

کنسرواتوار تهران به مناسبت سالروز میلاد مبارک امام اول شیعیان علی مقابل السلام اثری با عنوان مولود کعبه را تولید و منتشر نمود.


دریافت 14 MB
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، قطعه «مولود کعبه» کاری از کنسرواتوآر موسیقی تهران است. این اثر به آهنگسازی، تنظیم و ارکستراسیون علی اکبر رجب زاده» به خوانندگی بهزاد معافی و شعری از محمدعلی دلجویی تولید شده است. ضمن اینکه فرآیند ساخت و ضبط این اثر به خاطر شرایط بحرانی کرونا و رعایت دستورالعمل ها با دعوت انفرادی از نوازنده ها و عوامل به استودیو در ساعات مختلف برای ضبط پارت ها صورت گرفته است.
بهزاد معافی رئیس کنسرواتوآر تهران و خواننده این اثر در مورد تولید «مولود کعبه» اظهار داشت: من این اثر را به خاطر ارادت و عشقی بی مثال که به مولایم دارم خواندم و خوشحالم که در روز ولادت مولا این اثر ناقابل را به محضر ایشان و مقام معظم رهبری تقدیم می کنم. تمام هزینه های تولید این اثر را شخصاً به خاطر ارادتی که به خاندان نبوت و امامت دارم تقبل کرده ام و درآمدی هم از این کار ندارم و همین طور درآمدی را بر خود حرام می دانم چون با تمام وجودم این کارها را انجام می دهم. شخصیت هایی چون حضرت زینب (س) امام علی (ع) و امام حسین (ع) و دیگر امامان و معصومین منحصر به فرد هستند و تا دنیا دنیاست هستی اینچنین بزرگانی به خود نخواهد دید. و ما با این نیت کار می نماییم و انشاالله خداوند ما را کمک نماید.
مدیر کنسرواتوآر تهران اضافه کرد: من وظیفه مستقیم رسانه ملی می دانم که از پخش چنین آثاری حمایت کند. این ششمین اثری است که ما در کنسرواتوآر تهران با مضامین مذهبی عرفانی تولید می نماییم. خوشبختانه آثار قبلی خصوصاً اثر پیشین که به مناسبت میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام انتشار یافت، درست مصادف با زمانی شد که رئیس جمهور فرانسه به مسلمانان توهین کرده بود و در آن زمان هم ما این اثر را تولید و منتشر کردیم که با بازتاب و بازخوردهای بسیار عالی و گسترده ای مواجه گردید.
خواننده آهنگ «مولود کعبه» توضیح داد: تولید این اثر ۶ ماه طول کشید و من در طول این مدت این اثر را تمرین کردم و آهنگساز هم بخش ساخت و تنظیم آنرا انجام داد. من خودم نخستین بار که خیلی خردسال بودم از رادیو یک اثر مذهبی پخش گردید که همان من را به شنیدن و بعد دنبال کردن آثار موسیقی با بن مایه مذهبی بسیار علاقمند کرد بدین جهت مدام براهمیت و جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ شنیداری خوب تاکید دارم.
علی اکبر رجب زاده آهنگساز و تنظیم کننده «مولود کعبه» هم درباره انگیزه و نیت خود برای ساخت این اثر اظهار داشت: عشق به ولایت امام علی (ع) انگیزه نمی خواهد، یک امر ذاتی است که خودش به وجود می آید. اینها توجهاتی است که ذات باری تعالی و خود مولا مبذول می فرمایند. من فکر می کنم تا حالا کمتر کاری با اینچنین مضمونی تولید شده باشد. کسی که برای امامی که تنها کسی است که در خانه خدا به دنیا می آید و نخستین کسی است که در مسجد به شهادت می رسد همانا انگیزه ای در کار نخواهد بود بلکه خود امام خودشان راهگشای خلق اینچنین اثری هستند.
وی در مورد شعر این اثر که سروده محمدعلی دلجویی است، اضافه کرد: شاعر اینجا به همان نکته که علی (ع) از اول بوده و حتی قبل از خانه خدا، وجود مبارکشان بوده در بیتی از این شعر می گوید: «کعبه شاهد نیست میلاد تو را / خود تو بر میلاد کعبه شاهدی»
خالق «مولود کعبه» در مورد چگونگی ساخت این اثر که در ژانر موسیقی اصیل تولید شده اظهار نمود: این اثر در دستگاه «چهارگاه» در گام «سُل» تولید شده که متناسب با صدای خواننده باشد. توفیق انجام این کار از آهنگسازی تا تنظیم برعهده اینجانب بوده است. در قطعه «مولود کعبه» از سازهای ایرانی «تار» «نی» «بربط» «تنبک» و «ویولن» به همراه گروه کُرال کنسرواتوآر تهران استفاده شده است.
رجب زاده در مورد مخاطبان چنین آثاری به تنوع گروه های سنی مشتاق آثار مذهبی اشاره نمود و اضافه کرد: از بچه شش ساله در فامیل و دوست د آشنایان دیده ایم که این آثار را گوش داده و حتی حفظ نموده اند تا جوانانی که این روزها در بین هجمه موسیقی های پاپ و عامه پسند که حتی رسانه ملی هم بیشتر به پخش موسیقی هایی از این دست مبادرت می ورزد، بطور جدی سراغ شنیدن اینگونه آثار آمده اند. اما نکته ای که حائز اهمیت می باشد اینکه منِ آهنگساز که کار خودم را در حد توان و با جدیت انجام می دهم، خواننده هم که معتقد و مرید ائمه است و با جان و دل اثر را می خواند و با هزینه شخصی تولید می کند لیکن از این به بعد این رسانه است که باید به میان آمده و بخش وظیفه خودرا در نشر چنین آثاری انجام دهد. موسیقی به صورتی است که هرچه بیشتر شنیده شود بیشتر بر دل می نشیند و مخاطب بیشتری به خود جذب می کند ولی اگر این کار فقط ضبط شود و در چند کانال خصوصی پخش شود که به هیچ عنوان آن اثرگذاری و شنیده شدن در سطح گسترده جامعه را نخواهد داشت. برای نمونه اثر قبلی که برای ولادت پیامبر تولید کردیم چون در شبکه خبر رسانه ملی پخش گردید، با استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطبان مواجه گشت.
وی در آخر اظهار داشت: از منِ آهنگساز و تنظیم کننده اثر تا آقای معافی خواننده و دیگر عوامل هیچ نوع نفع مادی از تولید این اثر نداشته ایم بلکه تمام هزینه های خلق اثر را نیز خواننده اثر به خاطر ارادتش به مولا تقبل کرده است. ما قبل از این نیز آثاری چون «میلاد رسول» به مناسبت تولد خاتم نبییّن و «کاروان سالار عشق» به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و عشق به این امام و اثری به نام «اربعین» ساخته ایم.

1399/12/07
23:58:15
0.0 / 5
926
تگهای خبر: تولید , دستگاه , رادیو , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز