فرح بخش با مهر مطرح كرد؛

سینما نیازمند سرمایه گذار ثابت است

سینما نیازمند سرمایه گذار ثابت است

مجله سرگرمی: محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد می باشد که سینمای ایران نیاز به سرمایه گذار ثابت دارد، نه سرمایه گذارانی که امروز می آیند اما مشخص نیست تا سال بعد در کار سینما باشند!



محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت فعالیت بخش خصوصی در سینمای ایران اظهار داشت: بارها این را گفته ام و هربار هم که بیان کرده ام به برخی از همکارانم در سینما بر می خورد، اما بازهم می گویم که در سینمای ایران چیزی به نام بخش خصوصی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: یک دفعه این جمله را گفتم و بعد یکی از دوستان تهیه کننده به من اظهار داشت که من تهیه کننده بخش خصوصی نیستم؟ به او گفتم که در طول فعالیتت در سینما ۳ فیلم تهیه کرده ای و این بخش خصوصی نیست، در حقیقت ما به دنبال بخش خصوصی مستمر هستیم که همیشه فعال باشد.
وی بیان نمود: بر طبق این تعریف تنها من و عبداله علیخانی بخش خصوصی سینمای ایران هستیم و دیگر کسی به مفهوم واقعی بخش خصوصی نیست، اگر کسان دیگری را می بینید که اسمشان در فهرست بخش خصوصی است، حق العمل کارند! یعنی این افراد سرمایه گذارانی را از بیرون سینما می آورند که ممکنست سال دیگر نخواهند در سینما سرمایه گذاری کنند، ما باید در سینما سرمایه گذار ثابت داشته باشیم که چنین چیزی در سینما وجود ندارد.
اگر کسان دیگری را می بینید که اسمشان در فهرست بخش خصوصی است، حق العمل کارند! یعنی این افراد سرمایه گذارانی را از بیرون سینما می آورند که ممکنست سال دیگر نخواهند در سینما سرمایه گذاری کنند، ما باید در سینما سرمایه گذار ثابت داشته باشیم که چنین چیزی در سینما وجود ندارد کارگردان فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» افزود: یک زمانی هم ممکنست که یک تهیه کننده درگذشته پرکارترین تهیه کننده در سینما باشد اما سال ها است که حق العمل کار کرده است و هیچ سرمایه گذاری در سینما نمی کند، چونکه می داند سرمایه گذاری در سینما صرفه اقتصادی ندارد و جز خسارت چیز دیگری نیست.
وی افزود: بعنوان مثال پارسال ۳۰۰ میلیارد تومان سینمای ایران فروش داشته است، از این مبلغ حدود ۳۰ میلیارد تومان به دارایی داده می شود، از ۲۷۰ میلیارد تومان باقی مانده ۱۳۵ میلیارد تومان برای صاحبان سینما است، در طول سال قبل ۸۵ فیلم سینمایی اکران شده است که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه این فیلم ها بوده است و بر همین مبنا ۱۵۰ میلیارد تومان سینمای ایران از فروش سال قبل کم دارد، در چنین شرایطی با این نوع بازگشت سرمایه چگونه بخش خصوصی می تواند کار کند؟ این امر نشان داده است که در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد.
سینما هیچ بازگشت سرمایه ای ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که سینمای ایران از چه زمانی دیگر بازدهی اقتصادی درستی ندارد، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی و از اسفند ۱۳۵۸ که فیلمسازی شروع شده است تا سال ۱۳۶۲ سینما منافع داشته و هم به دولت مالیات و هم به شهرداری عوارض می داد، اما از سال ۱۳۶۲ با روی کار آمدن تیم آقای انوار و آقای بهشتی، سینمای ایران به سمت نابودی رفته است، طی این سال ها بین ۵۰ تا ۹۰ درصد سینمای ایران هرسال ضرر کرده است.
کارگردان فیلم سینمایی «آب نبات چوبی» افزود: این ضرر که به سینما وارد شده است، برای ریل گذاری است که آقایان انوار و بهشتی در سینمای ایران بوجود آورده اند و سینما را از جنبه سرگرمی و صنعت خارج کرده و آنرا تبدیل به یک دانشگاه و یا فرهنگ کردند، در حالیکه سینما این نیست، سینما در اصل سرگرمی است و اگر یک کارگردان و فیلمسازی توانست در قالب سرگرمی یک حرف و مطلبی را بزند که خیلی خوب و قابل تقدیر است.
معتقدم طی یک سال قبل آقای انتظامی برای سینمای ایران تلاش بسیاری کرده است تا بتواند امکانات خوبی را برای سینما از دولت دریافت کند، اما متأسفانه حمایتی از این مساله نشد وی در بخش دیگری از صحبت خود بیان نمود: تاکید می کنم اگر فرهنگ در قالب سرگرمی نباشد، جذابیتی نخواهد داشت و هیچ مخاطبی ندارد.
فرحبخش افزود: مساله دیگر این است که در فیلم های سینمای ایران هیچ جذابیتی وجود ندارد، شاید در میان فیلم هایی که تولید می شود، به تعداد کمتر از انگشتان دست فیلم جذاب که جنبه سرگرمی داشته باشد، وجود داشته باشد، اما بیشتر فیلم های ساخته شده هیچ جذابیتی ندارد.
وی ضمن اشاره به اینکه طی سالهای گذشته سینما تنها گرفتار خسارت شده و هیچ بازگشت سرمایه ای ندارد، توضیح داد: متأسفانه برخی از فیلمسازان سرمایه گذاران را گول می زنند و همین مساله موجب می شود تا اعتماد به سینما کم شود. با شیوع کرونا و بسته شدن سالن های سینما، که موجب اکران نشدن فیلم ها می شود، سرمایه گذاران دیگر جسارت سرمایه گذاری در تولید را ندارند و من فکر می کنم تا تابستان ۱۴۰۰ شرایط به همین گونه باقی بماند. البته این را هم باید بگویم که به علت شرایط موجود، تولید فیلم در صنعت سینما نیز کاهش پیدا کرده است.
فرحبخش در آخر اظهار داشت: معتقدم طی یک سال قبل آقای انتظامی برای سینمای ایران تلاش بسیاری کرده است تا بتواند امکانات خوبی را برای سینما از دولت دریافت کند، اما متأسفانه حمایتی از این مساله نشد.


منبع:

1399/09/17
09:16:25
5.0 / 5
1040
تگهای خبر: تولید , زندگی , صنعت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز