به بهانه هفته ترویج علم،

لزوم افزایش سواد رسانه ای در امتداد مقابله با روانشناسی شبه علمی

لزوم افزایش سواد رسانه ای در امتداد مقابله با روانشناسی شبه علمی

به گزارش مجله سرگرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نقش مردم در مقابله با روانشناسی شبه علمی بیان کرد: مردم نیز باید درجه ای از سواد رسانه ای و تفکر نقادانه را داشته باشند که اگر با سخنی مواجه گشتند بتوانند تشخیص دهند آیا این سخن برای کسب منافع شخصی بیان شده است یا فرد گوینده فقط بدون غرض اطلاعاتی مفید را مطرح می کند. این فقط به حوزه روانشناسی مربوط نمی گردد و با گسترش فضای مجازی لازم است مردم سواد رسانه ای داشته باشند.


دکتر علی اصغر اصغرنژاد فرید در گفت و گو با ایسنا با بیان این که «برای خود روانشناسان نیز تشخیص روانشناسی علمی از روانشناسی شبه علمی چندان راحت نیست» اظهار داشت: صرف استفاده از عبارت «از نظر روانشناسی...» نباید موجب شود مردم حرف افراد مختلف را بپذیرند. مطلب علمی را باید از رسانه معتبری دریافت کرد. اگر در رادیو و تلویزیون درباره مطلبی صحبت می شود حداقل می توان امیدوار بود که آن فرد فیلترهایی را پشت سر گذاشته است.
وی ادامه داد: مردم نیز باید درجه ای از سواد رسانه ای و تفکر نقادانه را داشته باشند که اگر با سخنی مواجه گشتند، بتوانند تشخیص دهند آیا این سخن برای کسب منافع شخصی بیان شده است یا فرد گوینده فقط بدون غرض اطلاعاتی مفید را مطرح می کند. این فقط به حوزه روانشناسی مربوط نمی گردد و با گسترش فضای مجازی لازم است مردم سواد رسانه ای داشته باشند.
به قول عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، لزوم تفکر نقادانه در موضوعات علوم انسانی اهمیت بیشتری پیدا می کند، چونکه مرز بین علم و شبه علم یا علم و خرافه چندان روشن نیست.
این روانشناس و مشاور خانواده افزود: مثلا کتابی با عنوان «راز» وجود دارد که در آن گفته شده است اگر هر روز با خود تکرار کنی «من میلیاردر خواهم شد» این اتفاق می افتد؛ اما واقعیت این است که برای انجام هر کاری ابتدا باید طرح و نقشه ی آنرا داشت و سپس طرح را اجرا کرد. با «گفتن و خواستن» رسیدن به هدف ممکن نمی گردد، بلکه با «عمل کردن» موفقیت رخ می دهد.
اصغرنژاد در پاسخ به پرسشی درباره ی تاثیر واحدهای درسی اخلاق حرفه ای در برنامه درسی دانشجویان روانشناسی برای جلوگیری از روی آوردن آنها به روانشناسی شبه علمی، اظهار داشت: هر دانشجویی باید درس اخلاق حرفه ای را بگذراند، اما دانستن تاثیری ندارد؛ بلکه عمل کردن دانش آموختگان به این دروس مهم می باشد. باید سیستم نظارتی مستحکمی برای نظارت بر ترویج روانشناسی زرد وجود داشته باشد. اگر کسی حرفی بزند که سبب لطمه به زندگی افراد شود، باید محکمه ای وجود داشته باشد که این مساله را پیگیری کند. باید سازوکاری وجود داشته باشد که بعد از جریمه فرد متخلف به همه ی افراد حوزه اعلام کند تا همه متوجه شوند اقداماتشان دارای پیامدهایی است.
وی اشاره کرد: اگر سازمان نظام روانشناسی به کسی پروانه اشتغال دهد، از او یک تعهد اخلاقی هم می گیرد تا چارچوب هایی را رعایت کند. مثلا از لحاظ قانون نظام پزشکی تبلیغ کارهای پزشکی جرم است، اما می بینیم هر روز تبلیغ دندانپزشکی و خدمات پوست و مو به منازل ارسال می شود. الزام به عمل نظارت و کنترل مهم می باشد، افراد باید بدانند بر عملکردشان نظارت می شود.
این روانشناس در آخر بیان کرد: اگر فارغ التحصیل رشته روانشناسی از مقطع ارشد و دکتری باشید و بخواهید از مدرک خود کسب درآمد کنید، به این سادگی نیست؛ برای اینکه تعرفه های مشخص شده از طرف سازمان نظام روانشناسی با هزینه های تاسیس یک مطب و افرادی که می توانید به آنها خدمات ارائه دهید، قابل قیاس نیست. بدین سبب ممکنست افراد با توسل به روش های غیراخلاقی کسب درآمد کنند.




منبع:

1399/09/14
20:40:01
5.0 / 5
700
تگهای خبر: اجرا , تلویزیون , خدمات , رادیو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز