سردرگمی مدیریتی و تئاتر كرونایی؛

فرهنگ برای دولت در اولویت نیست

فرهنگ برای دولت در اولویت نیست

مجله سرگرمی: صدرالدین زاهد كارگردان و مدرس تئاتر، اجرای تئاتر در فضای باز و تولید تله تئاتر را به شرط حمایت های دولتی در وضعیت كرونائی مناسب دانست.



صدرالدین زاهد کارگردان، پژوهشگر و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لطمه هایی که بحران کرونا به امر آموزش زده است، اظهار داشت: از چندین ماه قبل که بحران کرونا در سرتاسر جهان شروع شده و موجب محدودیت در رفت وآمدها و فاصله گرفتن الزامی افراد از یکدیگر شده است مساله آموزش هنرجویان نیز با مشکلاتی روبه رو شده که چاره خیلی از دوستان در این شرایط آموزش به صورت آنلاین است.
وی افزود: من در انجمن مدرسان نظرم را درباره آموزش آنلاین مطرح کردم و معتقدم مباحث نظری تئاتر مانند درس هایی چون «تاریخ تئاتر» و یا «سبک ها و شیوه های کارگردانی»، «نمایشنامه نویسی» و … قابلیت آموزش آنلاین را دارند که البته باید دید برای یادگیری همین مباحث هم چقدر از جانب دانشجویان اشتیاق وجود دارد اما آموزش کار عملی تئاتر عملاً در این شرایط وجود ندارد چون تئاتر در نفس خود عمل نزدیک کردن آدم ها به یکدیگر است اما این روزها بحران کرونا برای فصل کردن آمده نه وصل کردن.
کارگردان «افسانه ببر» با اشاره به روشی که در آموزش عملی تئاتر به کار می گیرد، توضیح داد: کاری که من در شیوه آموزشم در تئاتر و کارهایی که به صحنه می برم، انجام می دهم مربوط به دهه ۶۰ میلادی است؛ روشی که در آن تئاتر از مفهوم قرن نوزدهمی خود فاصله گرفت و به مسایل و کارهای گروهی بها داد و چون در نحوه آموزش من هماهنگی جمعی و خلاقیت گروهی اهمیت می یابد در این شرایط امکان آموزش آنلاین وجود ندارد. متاسفانه این روزها وضعیت خیلی آشفته تر از آنست که بتوانیم تصورش را بکنیم و تئاتر همه کشورها نیز با همین مشکل مواجهند اما در کشورهای دیگر نظیر فرانسه که من با آن آشنایی بیشتری دارد و چند هفته قبل نیز سفری به آنجا داشتم سوبسیدها قطع نشده و ممکنست که هنرمندان ۱۰۰ درصد حقوقشان را دریافت نکنند اما حداقل ۷۰-۸۰ درصد از هزینه هایشان تامین می شود اما در ایران کلاً مسائل فرهنگی برای دولت ما در اولویت نیست و مدیران نیز برنامه ریزی درستی برای کنترل شرایط ندارند.
زاهد درباره اجرای تئاتر در فضای باز بیان کرد: از آنجائیکه معتقدم محور اصلی نمایش بازیگر است و می توان بدون وابستگی به دکور و نور و صحنه پردازی نمایشی را به صحنه برد موافق اجرای نمایش های کم پرسوناژ در فضای باز هستم و اگر به من این اجازه را بدهم آمادگی چنین اجرائی را با حداقل تماشاگر دارم.
وی درباره تولید تله تئاتر بعنوان جایگزین تئاتر صحنه ای در وضعیت پیش رو ابراز کرد: تولید تله تئاتر در تمام دنیا مرسوم می باشد و تفاوت زیادی هم با تئاتر صحنه ای و حتی فیلم تئاتر دارد چون در تله تئاتر دکوپاژ وجود دارد و مفاهیمی را که بوسیله تئاتر نمی توان به مخاطب منتقل کرد توسط تکنیک های مختلف تصویری انتقال می دهند. من از تولید تله تئاتر در این شرایط استقبال می کنم اما مساله حمایت های دولتی در این میان مطرح است که بنظر می رسد زیاد علاقه ای به اجرائی شدن این طرح وجود ندارد و
وی در آخر صحبت هایش متذکر شد: در تولید تله تئاتر به سبب تصویربرداری در فضای استودیویی مساله رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای نمایش های کم پرسوناژتر باید مد نظر قرار گیرد و از جانب دیگر مساله در نظر گرفتن زمان کافی برای تولید این آثار هم مطرح است چون برای کم شدن هزینه می خواهند یک تله تئاتر را به سرعت و در ۲ روز تصویربرداری کنند که در نهایت نتیجه کار ضعیف از کار درخواهد آمد.


منبع:

1399/09/08
12:55:09
5.0 / 5
810
تگهای خبر: اجرا , بازی , تئاتر , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز