توسعه صنایع فرهنگی باعث افزایش اشتغال می شود

توسعه صنایع فرهنگی باعث افزایش اشتغال می شود

مجله سرگرمی: در شرایط اجتماعی همانگونه كه اقتصاد متأثر از فرهنگ است، فرهنگ هم بر اقتصاد تاثیر می گذارد و توسعه صنایع فرهنگی نه تنها اندیشه و خلاقیت را تقویت می كنند، بلكه سبب افزایش اشتغال می شوند.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از ایسنا، به نقل از موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، امین عارف نیا - مدیرعامل این مؤسسه - در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری میان این موسسه و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهار داشت: حدود یک درصد جمعیت فعال جهان در عرصه صنایع خلاق فعالیت می نمایند. برپایه آمار یونسکو ۲۹٫۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در صنایع خلاق اشتغال داشته اند و این به معنای فعالیت حدود یک درصد از جمعیت فعال جهان در عرصه صنایع خلاق است.
وی ادامه داد: سهم صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۱۸، سه درصد بوده است و در ۱۳ سال قبل تجارت جهانی صنایع خلاق ۷ درصد رشد داشته است.


فرهنگ از پایه های مهم اقتصاد کشورها
محمدحسین ایمانی خوشخو - رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی - هم در ادامه این مراسم با اشاره به وضعیت فعلی فرهنگ در کشور اظهار داشت: در فضای فعلی فرهنگی کشور وشاید درگذشته هم هیچ گاه فرهنگ جزو اولویت های مهم کشور نبوده است. حال اینکه چقدر توانستیم از منابع فرهنگی بهره بگیریم؛ سوالی است که باید از خود بپرسیم. چونکه با وجود اینکه دارای منابع فرهنگی غنی هستیم، اما متاسفانه در کشورمان این منابع هیچ گاه مولد نبوده اند و بهره گیری چندانی از این منابع برای توسعه کشور نشده است.
وی فرهنگ را جزو پایه های مهم اقتصاد کشورها پیشرو دانست و عنوان کرد: در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا فرهنگ جزو پایه های مهم اقتصاد است، اما در کشور ما که چند سالی است در بحران اقتصادی گرفتار شده ایم، اخیرا توجه مدیران و تصمیم گیران رده بالا به فرهنگ جلب شده و امروز توانسته ایم در حوزه برنامه ریزی به ادبیات مشترک برسیم.
به قول ایمانی خوشخو، این نگرش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک کمک بگیر است باید تغییر کند و خود بعنوان مولد در جریان فعالیتهای فرهنگی باشد.
ظرفیت سازی برای اشتغال دانش بنیان فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی، گردشگری، هنر و فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتقای توسعه، کارآفرینی فرهنگی و پشتیبانی از فعالیتهای دانش بنیان و خلاق در حوزه های مورد تفاهم، ایجاد تعامل موثر میان اندیشمندان و محققان حوزه های در رابطه با هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و رسانه ای و حمایت و تجاری سازی صنایع فرهنگی و فناوری های نرم مبتنی بر دستاوردهای علمی، پژوهشی و تجارب علمی هنرمندان بخشی از محورهای این تفاهم نامه است.




منبع:

1399/06/24
13:52:43
5.0 / 5
1388
تگهای خبر: تولید , رسانه , علم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز